zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Consument doet bewuster en gezonder boodschappen in crisistijd

11 oktober 2012 - De Persgroep Advertising heeft met Newcom Research & Consultancy onderzoek gedaan naar winkelgedrag in crisistijd. Het Winkelonderzoek 2012 toont aan dat ons winkelgedrag wel degelijk verandert in tijden van crisis. Ook wanneer het boodschappenbudget niet kleiner is geworden, besteden consumenten hun geld op een andere manier. Er wordt bewuster boodschappen gedaan en consumenten kiezen vaker gezonde producten.

Ruim 1.800 lezers van het AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool deden mee aan het Winkelonderzoek. 



Geld wordt anders besteed

41 procent van de respondenten heeft in 2012 minder geld te besteden vergeleken met 2009 en 21 procent juist meer. Het feit dat velen minder te besteden hebben, heeft weinig invloed op het boodschappenbudget, maar wel op hoe dit geld besteed wordt. Dit is ook het geval voor de consumenten die hetzelfde te besteden hebben in de supermarkt. Ze leven gezonder en doen bewuster boodschappen: er wordt bespaard op kant-en-klaar maaltijden en er wordt meer uitgegeven aan gezonde producten als groenten en fruit. Consumenten die een kleiner boodschappenbudget hebben, letten meer op prijs. 51 procent van de respondenten geeft aan sinds de crisis vaker op prijzen te letten in de supermarkt en 54 procent koopt vaker producten in de aanbieding. 

Nieuwe producten
36 procent van de respondenten besteedt sinds de crisis juist meer aan boodschappen. Twaalf procent geeft wekelijks minimaal 150 euro aan boodschappen uit. Van de consumenten die meer te besteden hebben, probeert één op de zes vaker nieuwe producten of varianten uit. Ook geven respondenten aan graag via advertenties en artikelen in dagbladen kennis te maken met nieuwe producten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlander bezuinigt op uitgaan en boodschappen
 Nederlander bespaart niet op woning en boodschappen
 Nederlander houdt en stuk maand over aan het eind van zijn geld
 Nederlanders bezuinigen nu meer dan vijf jaar geleden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10