zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe zoeken werkzoekenden op internet?

10 oktober 2012 - Met de opkomst van social media is het digitale recruitmentlandschap een stuk breder geworden. De komende weken zal Monsterboard aandacht besteden aan het zoeken naar kandidaten via de verschillende vormen van digitale media. Maar eerst de vraag: hoe zoeken de kandidaten eigenlijk zelf?

Vacaturesites blijven het populairste medium voor werkzoekenden. Volgens cijfers van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group maakt 58 procent van de werkzoekenden hiervan gebruik. En nog eens 33 procent zoekt via een CV die wordt achtergelaten op een vacaturesite. 21 procent oriënteert zich momenteel via sociale media op een baan. Dat is hetzelfde aantal dat zoekt via de eigen recruitmentsite van een bedrijf. 25 procent gebruikt zoekmachines, zoals Google.


Werkzoekenden die werkzaam zijn in sectoren milieu, journalistiek, cultuur, financiën en communicatie maken het meest gebruik van vacaturesites. Inkopers het minst, hoewel van die groep toch nog steeds 42 procent zoekt via vacaturesites. Dat betekent dat van elke beroepsgroep minimaal vier op tien via vacaturesites zoeken. Ook managers (69 procent), ICT’ers (68 procent), marketeers (66 procent) en technici (56 procent) maken veel gebruik van vacaturesites. 

Google als belangrijk startpunt

Uit de AGO-cijfers valt verder op dat een kwart van de werkzoekenden zich via zoekmachines oriënteert. Vorige maand bleek al uit cijfers van Studentenwerk en TNS/NIPO dat onder hoogopgeleide jongeren Google zelfs het populairste digitale medium is. Dat het daarmee de ‘vacaturesites naar de achtergrond verdringt’ vindt Geert-Jan Waasdorp van Intelligence Group wat kort door de bocht, omdat veel zoekopdrachten via Google uiteindelijk gewoon bij vacaturesites uitkomen. Google is volgens hem wel een belangrijk startpunt.
Dat blijkt ook uit het aantal werkgerelateerde zoekopdrachten die via Google worden gegenereerd. Het trefwoord ‘baan’ wordt maandelijks 823.000 keer ingevuld op Google in Nederland en het meervoud ‘banen’ 550.000 keer. Naar ‘vacature(s)’ wordt maandelijks zelfs vier miljoen keer gezocht.
Zoekmachines zijn volgens AGO vooral populair onder werkzoekenden in de wat communicatieve en exacte beroepen, zoals cultuur, R&D, communicatie en IT. 

Social media vooral voor communicatieve functies

Als het om totale bezoekersaantallen gaat, zijn sociale media ongekend populair geworden. In de top tien van meest gebruikte websites nemen Facebook, Twitter en LinkedIn een prominente plek in. Toch zijn het niet de sites die werkzoekenden direct gebruiken als ze zich oriënteren op een nieuwe baan. 21 procent van de werkzoekenden oriënteert zich via social media.
Dat betekent niet dat social media geen rol van betekenis spelen. Geert-Jan Waasdorp: "Social media zijn interessant voor werkgevers om zelf kandidaten te vinden, kandidaten te screenen en te werken aan het employer brand. Vullen werkgevers dit goed in, worden zo ook makkelijker gevonden. Maar social media zijn nog geen echte media om naar een nieuwe baan te zoeken."
Van de werkzoekenden die zich oriënteren via social media zijn het vooral de werknemers in communicatieve beroepen. Journalistiek, communicatie, marketing en consultancy/advies staan allemaal in de top vijf. Ook HR-personeel zelf weet de gang naar de sociale media te vinden.
Social media zijn vooral populair bij jeugdige werkzoekenden. Onder jongeren jonger dan twintig jaar staan social media op een derde plaats in het oriëntatiegedrag. Voor twintigers is dat een zevende plek. Naar mate de leeftijd toeneemt, neemt het gebruik van social media af. Toch gebruikt nog twintig procent van alle veertigers social media als oriëntatiebron. 

Conclusie: zorg voor ideale mix

Vacaturesites blijven de belangrijkste bron voor het vinden van personeel. Zowel via het plaatsen van een advertentie als via het vinden van kandidaten via een CV Database. Maar ook zoekmachines, social media en bedrijvensites bewijzen hun waarde in het digitale recruitmentproces, elk met hun eigen kracht. Wie alles uit de kast wil halen om de juiste kandidaten te vinden, moet deze middelen daarom beslist niet negeren. Breng eerst goed in kaart waar uw doelgroep zich bevindt en zorg voor de ideale mix.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Google verslaat vacaturebanken bij banenjacht jongeren
 Werven via sociale media geeft kwaliteitsimpuls aan organisaties
 Social media bezig aan sterke opmars op de arbeidsmarkt
 Monsterboard blijft bekendste vacaturesite van Nederland
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10