zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werven via sociale media geeft kwaliteitsimpuls aan organisaties

16 augustus 2012 - Sociale media zijn een goed middel voor HR-afdelingen om nieuw talent aan te trekken. Recruitment via deze kanalen zorgt voor meer spontane en open sollicitaties, een hoger kwaliteitsniveau van sollicitanten en tijdwinst in het wervingsproces. Dat blijkt uit de zevende uitgave van ADP Europe ‘A Vision on Sourcing Talent on Social Media’.

Met wereldwijd ruim 845 miljoen mensen die actief zijn op Facebook, 175 miljoen op LinkedIn en 140 miljoen op Twitter, zijn de sociale netwerksites de locaties om potentiële kandidaten te benaderen. "Door op sociale media vroegtijdig de dialoog aan te gaan met potentiële kandidaten, zelfs voor functies die op dat moment nog niet bestaan, wordt meer kwaliteit en talent in huis gehaald," stelt Jacques Froissant oprichter van het HR adviesbureau Altaïde in de ADP-publicatie. Het werven via sociale media is een recent fenomeen en wordt door veel bedrijven toegepast. Zo haalt de publicatie van ADP een onderzoek van Jobvite aan waaruit blijkt dat 89 procent van de bedrijven in de VS sociale media zouden gebruiken bij het werven van nieuw personeel. Twee derde van de respondenten gaf zelfs aan dat ze inmiddels via sociale media met succes een kandidaat hebben aangenomen. 



Nieuwe rol HR-afdeling

Het gebruik van sociale media legt voor HR-afdelingen een nieuwe, meer proactieve rol weg in het recruitmentproces. Alleen aanwezig zijn op sociale media is niet voldoende. Er komt een vorm van marketing bij kijken. "De toegevoegde waarde van sociale media is dat je echt in gesprek kan met potentiële kandidaten. Hoe hoger de kwaliteit van de discussie, des te meer interactie ontstaat en dat leidt tot een efficiëntere zoektocht naar talent," zegt Peter Gold, oprichter van Hire Strategies Limited. "Als u sociale media alleen gebruikt om vacatures te plaatsen dan heeft u hetzelfde resultaat als plaatsing op een vacaturebank: een stapel CV’s waar de HR-afdeling zich doorheen moet worstelen." Inzet van de verschillende interactieve functies van sociale media is dan ook noodzakelijk voor het optimaliseren van het wervingsproces. Dit maakt het trainen van HR-afdelingen bij het gebruik van sociale media evident. 

Online kennismaken
Sociale media zijn een goed middel om meer te weten te komen over kandidaten. Ze hebben bewezen een buitengewoon goede indicatie te geven van de persoonlijkheid, bekwaamheid en het organisatorisch vermogen. "Het waarheidsgehalte van de informatie op sociale media is hoog. Alles wat er te vinden is over een kandidaat is in een aantal jaar opgebouwd met als doel om sociale relaties te onderhouden. Logischerwijs spreken personen op sociale media daarom de waarheid," zegt Peter Rosen, hoogleraar Management Information Systems aan de universiteit van Evansville. 

Informatiebron
Sociale media zijn anderzijds goede informatiebronnen voor kandidaten om een organisatie beter te leren kennen. Gebruikers hebben de mogelijkheid om met medewerkers of managers te spreken over de organisatie. Zo krijgen zij goed inzicht in de bedrijfscultuur en managementstijl. Het grote voordeel van zo’n online platform gericht op het bedrijf en zijn kernactiviteiten is dat dit tot meer spontane en open sollicitaties leidt, waarbij het ook mensen betreft die in eerste instantie niet van plan waren om van baan te wisselen. Daarnaast zorgt de wederzijdse kennismaking via sociale media dat veel vragen al zijn beantwoord voordat het sollicitatieproces begint. Dit scheelt in een later stadium veel tijd en verhoogt het kennisniveau van de sollicitant over de organisatie.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 LinkedIn meest gebruikt door recruiters
 Steeds meer managers vinden baan via LinkedIn
 Sociale media helpen bij vinden baan
 Nog niet gerekruteerd via sociale media? U bent niet de enige
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10