zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Talentmanagement: Panta Rhei en de honingraat

3 oktober 2012 - "Talentontwikkeling is als Panta Rhei: ontwikkeling die ontstaat door het te laten stromen. Voorwaarde is dat u dit regelmatig moet bestendigen zoals een honingraat." Els van Batum, Human Resources directeur bij Bilderberg Hotels vertelt in gesprek met Helma van den Berg, initiatiefneemster van SMETM hoe ze naar Talentontwikkeling kijkt.

"Bij een honingraat staan de moleculen allemaal in verbinding met elkaar. De raat kan groeien, maar daarvoor is borging nodig. Door die op verschillende plekken in de honingraat aan te brengen geef je rust, bezinning. Dit geeft vervolgens weer ruimte voor nieuwe bewegingen, nieuwe talenten te ontwikkelen," aldus Van Batum.


Van Batum geeft aan dat ze zoekende was naar een mogelijkheid om uit te vinden wat de jongeren in haar bedrijf verwachten aan talentontwikkeling. Voor Bilderberg is goede talentontwikkeling en personeelsbeleid dé rode draad om het verschil te maken ten opzichte van concurrenten. "Door de vragenlijsten van SMETM in te laten vullen door collega’s, is het mogelijk geworden om informatie over verwachtingen op het gebied van talentmanagement naar boven te halen die eerder niet bereikbaar was." 

Kennis zoeken

"Bewust zoeken we naar hoe we het anders kunnen doen, kennis van beneden naar boven, op zoek naar de plek waar we elkaar raken, daar ontstaat actie met elkaar. We hebben dit op het gebied van Talentmanagement gedaan door samen te werken met SMETM," aldus Van Batum. Van den Berg: "Ruim 100 medewerkers van Bilderberg hebben de vragenlijsten ingevuld. Aan de hand van de opvallende uitkomsten vanuit de enquête zijn medewerkers actieplannen gaan opstellen." Van Batum is erg benieuwd naar de uitwerking: "Het is leuk dat medewerkers zelf aan de slag gaan én dat het ook echt uitgevoerd gaat worden, dat maakt dat je ruimte geeft aan elkaars ontwikkeling én elkaar serieus neemt." 

Wat leverde het aan kennis over Talentmanagement op?

Uit de resultaten bleek dat de medewerkers in 51 procent van de gevallen kiezen voor werk omdat het een uitdaging is. Het salaris scoort bij deze vraag wel hoger dan in eerdere onderzoeken, maar onder de druk van de crisis is dat niet raar. Echter collega’s, werksfeer en carrièreperspectief blijven van topbelang voor de medewerkers. Ook bleek uit de enquête dat het bouwen aan een CV belangrijk wordt gevonden. Uit de discussie met de medewerkers bleek dat zij het belangrijk vinden dat de ontwikkeling die zij binnen de organisatie doormaken zichtbaar is op het CV.
Familie en gezin worden als belangrijkste prioriteit in het leven aangegeven. Daarnaast is ontwikkeling tijdens het werk en regelmatig in gesprek zijn met de leidinggevende een belangrijke uitkomst van de SMETM enquête bij Bilderberg. 

Kennis verzamelen is een stapje

Voor Van Batum is de inzet van SMETM een eerste stapje, want ze ziet ontwikkeling als iets wat nooit af is: "Ik zie ontwikkeling als ‘panta rhei, alles stroomt constant’. Ieder mens wil bewegen, ontdekken, experimenteren, maar vaak is het door de context niet mogelijk. Er is angst voor wat er zal gebeuren. Dus zorg als werkgever dat u ‘de plek van de moeite’ weet te raken, dan krijgt u beweging." Ze ziet ook het belang in van beleid en filosofie, maar wil dit voor haar organisatie graag koppelen aan het DOEN. Ze noemt de hotellerie een DOE-wereld. "Dus vertaal zaken naar wat het voor de persoon betekent, sluit in uw taal en beleving aan bij de medewerker." Door de inzet van SMETM kan ze ook haar insteek duidelijker maken. "Je kunt niet meer zeggen wij zijn als organisatie transparant, maar in de praktijk verbloemen we zaken. Als u niet meet wat u doet, dan kunt u de organisatie niet naar een hoger niveau brengen. Dit voelen mensen in uw organisatie. Dus is het van belang om oprechte interesse te hebben en dit ook aan medewerkers mee te geven." 

Experimenteren
Van Batum vervolgt: "De vervolgstap is leren door te experimenteren. We brengen medewerkers in een setting waarin ruimte wordt geboden om te experimenteren. Experimenteren geeft ruimte, in een andere omgeving en met andere collega’s zien we creativiteit ontstaan bij het zoeken naar oplossingen. We merken dat dit werkt."
Van Batum besluit uiteindelijk haar betoog voor talentmanagement: "Het gaat constant te schakelen, doelgroep, doel, distantie & nabijheid als HR afdeling, loslaten en verder…" 

Toekomst

De ambitie van SMETM is om kennis op te doen en te delen over talentmanagement. Daarvoor is het streven om tot 1.000 respondenten op de enquête te komen. Die zijn er nu nog niet. Maar door een actie als hierboven beschreven wordt de meerwaarde voor deelname als organisatie aan SMETM bewezen én is het mogelijk om eerder tot kennisdeling te komen.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Met uw team in het buitenland werken: vijf tips
 Vijf procent werknemers Zuid-Limburg komt uit buurlanden
 Een vijfde van de beursgenoteerde bedrijven heeft een positieve impact
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Talentmanagement is niet ingewikkeld
 Bent u klaar voor de eisen die Talentmanagement stelt?
 Individuele talenten worden onvoldoende benut
 Talentontwikkeling vraagt om ruimte, vertrouwen en leiderschap
 
 
reacties
 
Wim  |   | 
3-10-2012
 | 
10:18 uur
Steeds vaker zie ik verhalen van HR Bobo's en Boborinnen die hun verhaal en modellen ophangen aan esoterische metaforen. Is dit een indicatie dat HR de kijk op- en aansluiting met de werkelijkheid kwijt is?
Bij gebrek aan toekomstbestendige ''creativiteit'' hang je de jas al snel op aan een oude kapstok. En daar gaan er tegenwoordig heel veel van in een dozijn (de sprekende sprookjes van Grimm).

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Ontwikkelingen in de markt van drukwerk
Vergroot uw rendement in 2019 door reviews op NederlandReview Review marketing
reacties
Fors minder jongeren gebruiken desktop pc om te internetten (1) 
Werk beďnvloedt privéleven negatief  (1) 
Nederlanders onderschatten beveiligingsrisico’s van computers (1) 
Belangrijke handelspartners Nederland minder stabiel (1) 
Vier apps verantwoordelijk voor 82 procent van mobiel dataverbruik iOS (1) 
Klimaatakkoord zet Nederland in beweging richting duurzame economie (2) 
Evenveel vrouwen als mannen met hbo- of wo-diploma (1) 
top10
Wat organisaties verwachten van de financiële afdeling van 2025
Een derde van de werkenden vindt zichzelf slimmer dan zijn of haar baas
'Er is een cyberoorlog gaande'
Energie en klimaat prominent in provinciale verkiezingsprogramma’s
Helft C-level leidinggevenden voert transformatie-initiatieven door zonder duidelijke strategie
Dit zijn de drie meest voorkomende spearphishing-aanvallen
Verzekeraars streng bij schade aan mobieltje
Flexibel werken maakt bedrijven competitiever
Merken willen in 2019 meer grip krijgen op klantgegevens
Nederlandse zakenreiziger reist liever niet naar onveilige landen
meer top 10