zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Fraude en corruptie hebben vrij spel

19 mei 2011 - Bedrijven onderschatten de risico’s van corruptie en fraude binnen hun organisatie en lijken steeds minder maatregelen te treffen om fraude te voorkomen. Dit blijkt uit de European Fraud Survey 2011 van Ernst & Young onder ruim 2.300 werknemers van grote ondernemingen uit 25 landen.


Van de Nederlandse respondenten gelooft 26 procent dat omkoping in Nederland plaatsvindt maar slechts zeven procent geeft aan dat dit ook in hun eigen sector gebeurt. Dit laatste is beduidend minder dan het Europese gemiddelde: 28 procent geeft aan dat omkoping binnen hun sector gemeengoed is. Zo zullen werknemers in Griekenland (44 procent) en Rusland (39 procent) het snelst steekpenningen betalen, terwijl werknemers in Noorwegen (zes procent) dat het minst snel zullen doen. Toch blijken ook Nederlandse managers (31 procent) het steeds meer te accepteren om klanten cadeaus aan te bieden om nieuwe opdrachten binnen te halen. 



Kloof tussen management en werkvloer

Op de vraag of respondenten bekend zijn met de anti-fraude en -corruptie cultuur binnen hun organisatie wordt zeer verschillend gereageerd door (senior) managers en overige medewerkers. Van de Nederlandse respondenten geeft bijvoorbeeld 46 procent van de managers aan dat hun bedrijf een anti-corruptietraining heeft, terwijl slechts negen procent van de overige medewerkers bekend is met een dergelijke training. Angelique Keijsers, partner van Ernst & Young Fraud Investigation and Dispute Services: "Deze cijfers laten zien dat er weinig bewustzijn is onder de medewerkers over de maatregelen die de ondernemingen hebben getroffen tegen fraude en corruptie." 

Boetes en celstraffen

"Ondanks het feit dat Nederland tot de minst corrupte landen van Europa behoort, zien wij onethisch gedrag toenemen", zegt Keijsers. "Nederlandse bedrijven moeten de gevolgen van het buitenlandse anti-corruptiebeleid niet onderschatten. De nieuwe UK Bribery Act vereist voor veel Nederlandse ondernemingen met activiteiten in Groot-Brittannië een grotere alertheid op fraude en corruptie. Voldoe je niet aan de UK Bribery Act, dan riskeer je boetes en gevangenisstraffen die zelfs kunnen oplopen tot tien jaar." 

Effectieve bedrijfsstrategie

De druk op kosten van niet-omzetgerelateerde functies zoals internal audit en compliance neemt de laatste jaren toe. Dit maakt bedrijven nog kwetsbaarder voor fraude en corruptie. Keijsers: "Hoewel steeds meer bedrijven op managementniveau een anti-corruptiebeleid ontwikkelen, blijkt de kwaliteit en implementatie nog voor veel verbetering vatbaar. Er is pas sprake van een effectieve bedrijfsstrategie als iedereen -van CEO tot medewerkers op de werkvloer- begrip heeft van compliance." 

Aantrekkelijke werkgever

Uit de onderzoeksresultaten blijkt bovendien dat werknemers het idee hebben dat bedrijven die integer handelen zakelijke voordelen kunnen realiseren. Door 75 procent wordt gesteld dat ethisch gedrag commerciële voordelen biedt. Werknemers werken absoluut liever voor bedrijven met een integere reputatie, waarbij 45 procent van de respondenten zelfs niet bereid is om bij een bedrijf te werken dat bij een omkoop- of corruptieschandaal betrokken is. "De kans op fraude en corruptie neemt dus toe, ook in Nederland," aldus Keijsers. "Met het oog op de worst case scenario’s -zoals hierboven beschreven- die kunnen leiden tot boetes en gevangenisstraffen maar ook tot een afname van het imago als werkgever, is dat een zorgelijke ontwikkeling."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
 Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
 Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlandse bedrijven doen weinig tegen fraude
 Vier aanbevelingen om fraude op te sporen
 Wereldwijd Besturen bezorgd over stijging fraude
 Nederlandse bedrijven kwetsbaar voor fraude
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
Bedrijven in EMEA missen tools om waarde uit hun data te halen
Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
meer top 10