zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf tips om conflicten ten goede te keren

27 oktober 2010 - Conflicten gaan we het liefst uit de weg. Vaak vertellen we een paar vertrouwelingen vertellen wat ons irriteert en verder zeggen we niks, al helemaal niet tegen degene met wie we een onuitgesproken conflict hebben. Toch is deze aanpak niet de slimste. U ontzegt zich zichzelf hiermee de mogelijkheid om te profiteren van de kansen die voort kunnen komen uit meningsverschillen.

Dat stelt Karen Duncum, eigenaar van Star Performance Consulting, op Businessweek. Ze geeft vijf tips om conflicten om te buigen naar constructieve actie.



1. Negeer het conflict niet
Door te doen of het er niet is, gaat het heus niet weg. Het probleem uit de weg gaan lost niets op en verergert de spanning zelfs vaak. Beter dan elkaar – en het probleem – te negeren is de koppen bij elaar te steken en het meningsverschil uit te praten. Op die manier krijgt u inzicht in elkaars standpunt en vergroot u het onderlinge begrip waardoor een oplossing vaak mogelijk wordt. Misschien ligt de schuld niet eens bij de ander, maar bij een derde partij. 

2. Wees open en eerijk
Sta open voor input van alle betrokkenen en maak duidelijk wat het door u gewenste resultaat is (niet uw zin doordrijven, maar een oplossing vinden). Zorg dat iedereen vervolgens ook betrokken blijft en zijn zegje kan doen. communicatie is de basis van respect, houd dat in gedachten. Soms gaan mensen het gesprek uit de weg omdat ze vinden dat het niet hun taak is om problemen op te lossen en dat het ze alleen maar van hun werk zal houden. het is echter aangetoond dat het oplossen van misverstanden de productiviteit juist verhoogt, en daarmee de kans op promotie. Reden genoeg? 

3. Gebruik objectieve termen
Probeer te voorkomen dat u beschuldigend en bevooroordeeld overkomt door uw woorden met zorg te kiezen. Beschrijf de situatie objectief zonder waardeoordeel en zonder heftige emoties. Vraag door en richt u op het probleem en de gevolgen daarvoor voor het werk en de sfeer. Benadruk uw gezamenlijke doel en richt u op oplossingen. Ook als u iemand niet mag: luister eens naar wat diegene nu eigenlijk te vertellen heeft, zonder hem of haar meteen af te kraken op persoonlijke gronden. Wedden dat zijn/haar boodschap heel anders overkomt zonder uw emotionele waardeoordeel? 

4. Grijp de kans aan om aan teambuilding te doen
Spanningen verlichten is goed voor de sfeer en onderlinge relaties. Probeer als team samen tot een oplossing te komen en val niemand individueel aan. Benadruk ook nu weer uw gezamenlijke belangen. 

5. Denk positief
Het is de moeite waard om conflicten op te lossen. Doet u dit niet, dan heeft dit vroeg of laat negatieve gevolgen voor de onderneming, de prestaties, het team en de sfeer. Managers die conflicten succesvol op weten te lossen, ervaren minder onrust op de werkvloer, hebben minder personeelsverloop, gemotiveerder personeel en realiseren meer groei.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Vier voordelen van AI voor de HR-afdeling
  Drastische veranderingen noodzakelijk om jong talent niet mis te lopen
 Vijf manieren waarop digitalisering M&A transformeert
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien tips om te voorkomen dat een conflict uit de hand loopt
 In vijf stappen naar een betere conflicthantering
 Niet-escalerende conflicten vormen de basis voor groei
 Passie en conflicten leiden tot de beste resultaten
 
 
reacties
 
Helma van Wanrooij  |   | 
27-10-2010
 | 
09:00 uur
Wat ik er nog aan toe zou willen voegen is het gegeven dat er regelmatig een onderliggende reden is voor het conflict, welke heel ergens anders ligt dan waar het directe conflict over gaat. Haal hier de angel uit, anders staan partijen mogelijk net zo snel weer tegenover elkaar.
Frank  |   | 
28-10-2010
 | 
09:32 uur
Allemaal waar, duidelijke tips, maar soms is de sop de kolen niet waard. Voordat je de diepte ingaat eerst een afweging maken. Vaak zijn het de zelfde types die voor conflicten zorgen. Hier gaat het over het functioneren, daar zit vaak ook de oplossing, een andere route om conflicten ten goede te keren. Alles bij elkaar een complex gedoe..............

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Aangeklaagd door cliënt wegens een beroepsfout: wat nu?
Alles wat je als een zelfstandige ondernemer moet regelen
reacties
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest (1) 
Lynk&Co 01 (1) 
Werknemers hoeven niet altijd bereikbaar te zijn (1) 
Werknemer vindt dat werkgever verantwoordelijk is voor werkgeluk (1) 
Foute kersttrui populair, maar niet op op de werkvloer (1) 
Kantoren en werkvormen veranderen radicaal (4) 
Wat mannelijke leiders moeten weten over het vrouwenbrein (1) 
top10
Terugkeer naar kantoor zou geen stap terug moeten betekenen voor transformatie
Bedrijven in de vitale sector moeten mensen centraal stellen in hun beveiligingsstrategie
Global Wealth Report 2021 van Allianz: Sparen van thuis
Het werk van de toekomst: welke van deze vijf banen heb jij in 2030?
De uitdagingen van de nieuwe werkwereld
Hybride werken maakt een einde aan wachtwoorden
Vier voordelen van AI voor de HR-afdeling
Nederlandse werknemers wereldwijd het minst gestrest
Drastische veranderingen noodzakelijk om jong talent niet mis te lopen
Oganisaties doen er twee werkdagen over om op beveiligingsincidenten te reageren
meer top 10