zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Online mediation helpt arbeidsconflict verder

10 december 2010 - De inzet van online mediation helpt een arbeidsconflict sneller en efficiënter op te lossen. Bovendien worden er gelijkwaardige en soms zelfs betere resultaten behaald dan bij traditionele, face-to-face communicatie. Dit blijkt uit onderzoek van MedRecht en Result Mediation Center. Zij bekeken 1.000 zaken.

Uit het onderzoek blijkt dat zowel werkgever als werknemer beter zijn voorbereid en dat ze het prettig vinden hun verhaal van te voren te kunnen doen. Bovendien zorgt online mediation voor een nivellering van eventuele machtsongelijkheden en geeft het meer het gevoel van zelfvertrouwen, probleemoplossend werken en een positieve visie op de toekomst. Het geeft een gevoel van meer rechtvaardigheid. 



Efficiënt
Daarbij werkt het efficiënt: Het scheelt minimaal één gesprek van twee uur en het betekent een versnelling van de doorlooptijd van mediation met één tot drie weken. Bovendien zijn de kosten van het ziekteverzuim lager. Technologiebedrijf Juripax ontwikkelde de online tool die dit mogelijk maakt.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Mediation groeit in Nederland
 Conflict wordt sneller opgelost door mediator dan rechter
 Tien tips om te voorkomen dat een conflict uit de hand loopt
 Mediation groeit in Nederland
 
 
reacties
 
Civile  |   | 
11-12-2010
 | 
19:20 uur
Het is begrijpelijk te lezen dat on line mediation een erg lage drempel blijkt te kennen. We hebben dit ook bij andere vormen van 'on line' therapie gezien. Als we het hebben over het vergelijken van persoonlijke mediation vs on line mediation, kan ik me nauwelijks voorstellen dat de on line mediation beter zou scoren in resultaat.

De reden dit te stellen is dat 'een tool' geen onderscheid kan maken tussen twee zijden van een situatie. Mediation komt om de hoek wanneer een situatie tussen twee of meerderen is geescaleerd. Vanaf dat moment heb je het nodig te kunnen constateren wat een escalatie heeft veroorzaakt. Het roepen dat er een on line tool zou zijn hiervoor......?

Vele mediators weten niet eens juist te kunnen bepalen welke gronden hebben geleid tot een bepaalde escalatie maar moeten wel een consensus weten te bewerkstelligen.

Onderzoeken daarnaar en cijfers hebben uitgewezen dat meer dan 63% van de gevallen te ver is geëscaleerd om nog in aanmerking te komen voor daadwerkelijke mediation. Dat maakt het dan dat mediation als zodanig alleen nog maar als 'cosmetisch middel' werd ingezet waarbij van te voren al vast stond dat mediation weinig zin meer had.

Het onderzoek zegt mij meer over de manier van kijken en berekenen om tot dit resultaat te komen dan het daadwerkelijk iets toevoegd.

Mediation kan in mijn ogen alleen succesvol zijn wanneer de mediator kennis van zaken heeft, grote mensenkennis en grote onpartijdigheid. Velen komen daar helaas niet eens in de buurt, laat staan aan toe.

Mediation moet gaan om win/win waar mogelijk of anders de constatering dat het beter is dat twee partijen beter uit elkaar kunnen gaan.
Groeit mediation in Nederland?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10