zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Twee tips om agendapunten te selecteren

20 augustus 2012 - Uitlopen van vergaderingen voorkomen begint bij de agenda. Dat stelt Carla van den Bos van Vergaderen Doe Je Zo! Eerder gaf ze tips om uitlopen en afdwalen tijdens een vergadering te voorkomen, nu gaat ze in op het onderwerpen selecteren voor de agenda . Hiermee bepaalt u immers in grote mate hoe lang er vergaderd wordt en hoe productief de vergadering is.

Bij het opmaken van de agenda zet u alle mogelijke onderwerpen voor de vergadering op een rij. Veelal moet u kiezen welke onderwerpen op de agenda komen. Zeker als de agenda ook door andere bepaald wordt is dat lastig. Immers als de taak van de vergadering is om advies uit te brengen, wordt er verwacht dat u advies geeft over de onderwerpen die aangedragen worden. Als het de taak is om besluiten te nemen wordt verwacht dat de vergadering over de voorliggende onderwerpen besluiten neemt. 



Keuzes maken
Bij het kiezen welke onderwerpen op de agenda komen geeft Van den Bos u het advies te kijken naar twee dingen: 

1. Kijk of het punt belangrijk genoeg is om op de agenda te zetten
Dit lijkt een open deur, maar toch staan er vaak onderwerpen op een agenda, die voor de betreffende vergadering niet belangrijk zijn. Het zijn aanverwante onderwerpen of dingen waar al een besluit over genomen is of nog niet uitgewerkte ideeën.Als het niet belangrijk genoeg is zet u het niet op de agenda. Daar hoeft u er geen tijd aan te besteden. 

2. Kijk of het dringend is

Moet het echt deze vergadering behandeld worden? Zo nee: niet doen. Schuif het naar één van de volgende vergaderingen, waarop het wel nodig is dat er op dat moment over gepraat wordt. Dan heeft u waarschijnlijk ook meer informatie over het onderwerp en kan er makkelijker een besluit over genomen worden. Dus: kies alleen agendapunten die belangrijk en dringend zijn. 

Doordachte besluiten
Als u op deze manier de agendapunten voor de vergadering selecteert heeft u minder agendapunten en wordt er alleen gepraat over belangrijke en dringende zaken. Dit stimuleert de aanwezigen om te komen tot weldoordachte en goede besluiten. Niets is immers vervelender dan te vergaderen over punten, die eigenlijk niet behandeld hoeven te worden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kennisuitwisseling belangrijkste reden voor samenwerken op afstand
 Vijf tips voor vergadervoorzitters
 Tien tips om korter te vergaderen
 Acht tips om efficiënter te vergaderen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10