zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Winst retailbanken bijna terug op pre-crisisniveau

7 augustus 2012 - De inkomsten en kosten van Europese retailbanken zijn nagenoeg terug op het niveau van voor de crisis, dit blijkt uit de resultaten van de Retail Banking Radar 2012, een analyse van de bancaire sector van 2007-2012 door A.T. Kearney. Uit de analyse blijkt dat de inkomsten, kosten en winstgevendheid van financiële instellingen in heel Europa nagenoeg terug zijn op het niveau van voor de crisis, maar dat de winst gemiddeld nog vijftien procent onder het niveau van 2007 ligt.

Ondanks de voorzichtig optimistische bevindingen van het onderzoek zijn er ingrijpende veranderingen nodig in de bedrijfsvoering van retailbanken om blijvend herstel mogelijk te maken. 



Stabiele inkomsten
"Het is gezien de lage rentestanden opmerkelijk dat de retailbanken er de afgelopen jaren in zijn geslaagd om hun inkomsten stabiel te houden," aldus Nathan Burgers, Managing Partner bij A.T. Kearney. "Zelfs in 2009 lagen de gemiddelde inkomsten per klant slechts vier procent lager dan in 2007. Inmiddels zijn de inkomsten per klant nagenoeg terug op pre-crisisniveau." Burgers benadrukt daarbij wel dat de huidige prestaties van retailbanken beïnvloed worden door verschillende externe factoren: "Een verslechterende arbeidsmarkt, een stijgende staatsschuld of toxische activa binnen andere branches van de bank hebben direct invloed op de retailbank of indirect via de veranderende rentestand en risicovoorziening." Ondanks de voorzichtig optimistische vooruitzichten bestaan er grote verschillen binnen de Europese retailbankensector. Deze verschillen worden in de Retail Banking Radar 2012 toegelicht aan de hand van het inkomen, de risicovoorzieningen, kostenbeheersing en winst van retailbanken. 

Daling inkomen Zuid-Europa en UK
Het gemiddelde inkomen van retailbanken is gedurende de crisis stabiel gebleven en ligt slechts iets onder het niveau van 2007. Banken hebben alternatieven gevonden om de daling in effectenhandel en in de verkoop van hoge marge investeringsproducten op te vangen, met name de inkomsten uit rente zijn toegenomen. Het gemiddelde verhult echter dat het inkomen van retailbanken in Italië, Portugal en Spanje en ook in de UK is afgenomen. 

Risicovoorzieningen lopen terug

Waar de risicovoorzieningen sinds 2007 een stijgende lijn vertonen, laten de meeste markten voor het tweede achtereenvolgende jaar een daling van de voorzieningen zien, een halvering sinds de piek in 2009. Italië, Spanje en Portugal vormen een uitzondering op deze ontwikkeling. In deze landen zijn de risicovoorzieningen van retailbanken t.o.v. pre-crisisniveau verdrievoudigd en namen ze ook in 2011 verder toe. 

Verhouding kosten-inkomen Benelux verbeterd

Op het gebied van kostenbeheersing geeft de analyse een tweeledig beeld. De stabiele kosten-inkomen ratio impliceert dat banken er in geslaagd zijn hun kosten in lijn te brengen met het inkomen. In de Benelux en in Frankrijk hebben de banken de ratio zelfs weten te verbeteren, dit is voornamelijk toe te wijzen aan een stijging van het inkomen. Vooralsnog zijn de retailbanken fundamentele veranderingen in zowel business- en operating models uit de weg gegaan en moeten ze zich nog voorbereiden op de toekomst. 

Winst is herstellende

Waar de winst tussen 2007 en 2009 met zo’n 25 procent af nam laat deze sinds 2009 weer een voorzichtig stijgende lijn zien. Over de gehele breedte ligt de winst nog onder het niveau van 2007. Spanje en Portugal vormen een uitzondering op deze trend: sinds 2009 zit de winst van de retailbanken daar in een versnellende neerwaartse spiraal. Meerdere factoren waaronder de nationale economieën en de sterk stijgende risicovoorzieningen liggen hieraan ten grondslag. 

Opnieuw inrichten dienstverlening cruciaal

In de Retail Banking Radar 2012 identificeert A.T. Kearney een aantal focusgebieden voor de verdere ontwikkeling en herstel van retailbanken. "Het feit dat Europese retailbanken hun kosten tijdens de crisis hebben weten te beheersen is indrukwekkend maar niet voldoende: De marges worden kleiner, de rente staat laag, risicovoorzieningen blijven hoog en de premiums voor herfinanciering lopen op. Gecombineerd met de aanhoudende economische onzekerheid in Europa moeten banken echt ingrijpende veranderingen gaan doorvoeren," aldus Nathan Burgers. "Waar kostenbeheersing en risicomanagement van groot belang blijven is het de hoogste tijd voor retailbanken om hun dienstverlening richting de klanten opnieuw in te richten. Dit omvat het over de gehele linie integreren van nieuwe technologieën en het vergroten van de dienstverlening en advisering buiten de traditionele kanalen. Dit is een belangrijke stap naar een nieuw bankingmodel met meer gestroomlijnde kanalen."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Het einde van 9 tot 5?
 Pandemie inspireert tot duurzamer leven
 Een derde managers vindt leidinggeven meer gericht op soft skills dan inhoud
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Duurzame banken kloppen concurrenten op servicegebied
 Consument wil betere service; banken en verzekeraars goedkopere
 Duurzaam kantoor verhoogt omzet banken
 Vertrouwen in bancaire sector herstelt langzaam na kredietcrisis
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De Nieuwsbrief Checklist: 49 punten voor een zorgeloze verzending
Bij het versturen van een nieuwsbrief kan veel fout gaan. Fouten maken is menselijk, maar natuurlijk maak je ze liever niet. Om fouten te voorkomen, heeft Spotler een allesomvattend document met 49 checkpoints gemaakt. Superhandig!
Download de gratis checklist
Lees verder
Dit is waarom de beveiliging van jouw domein zo belangrijk is
Het managen van jouw onderneming aan de hand van een sterk netwerk doe je zo
Een bedrijf kopen of verkopen, wat zijn de haken en ogen?
reacties
Een derde managers vindt leidinggeven meer gericht op soft skills dan inhoud  (1) 
Saaie baan slecht voor het hart (1) 
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken (2) 
Hervormingsplan voor woningmarkt goed ontvangen door makelaars (1) 
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken (1) 
Hoogwaardige audio-oplossingen bepalend voor welzijn, efficiëntie en professionele uitstraling van hybride werkers (1) 
Vijf AI-lessen die COVID-19 ons leerde (1) 
top10
Stages winnen aan effectiviteit als baanvindkanaal tijdens corona
HR-professional heeft hekel aan digitale sollicitatiegesprekken
Een vierdaagse werkweek door digital en artificial intelligence
Managers worstelen 2,5 keer vaker met disrupties dan C-level
Werkgevers verwachten dit kwartaal negen procent stijging werkgelegenheid
Mening medewerkers te weinig gevraagd bij ontwikkeling zakelijke apps
Internationale ondernemingen zien cybercriminaliteit en het lekken van informatie door werknemers als de grootste risico’s
Top tien snelst stijgende functies voor afgestudeerden
70 procent Europese organisaties zet al AI in
Kwart werkzoekende jongeren heeft geen vertrouwen in zoektocht naar baan
meer top 10