zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Duurzame banken kloppen concurrenten op servicegebied

28 juni 2012 - Nederlandse duurzame banken scoren beter dan de traditionele concurrent als het aankomt op consumentenservice. Dat blijkt uit de tweede maandelijkse service scan waarin reviews over banken zijn verzameld op Preferenso. De banken worden in de scan door klanten beoordeeld op service en prijs-kwaliteitverhouding. Er zijn 1.800 meningen verzameld.

De gehele branche krijgt gemiddeld een magere 6,5 voor de dienstverlening. De reviews zijn aangevuld met meningen uit het nationale klantenpanel van Trendbox. 



Duurzame banken
Grote winnaars zijn de duurzame banken. Zowel ASN Bank als Triodos Bank worden beloond met een rapportcijfer van maar liefst een 8,3. Motivatie in de reviews voor deze cijfers is het duurzame karakter van deze banken in combinatie met het leveren van snelle en goede service. Bij ASN Bank wordt ook het ontvangen van rente op de spaarrekening en het niet betalen voor bankpasjes goed gewaardeerd.
De traditionele banken scoren beduidend lager. Rabobank Nederland en Friesland Bank krijgen respectievelijk een 6,6 en 6,7 van hun klanten. De vierde plek in de ranglijst wordt gedeeld door ING Bank en ABN AMRO, beide ontvangen een 6,3 gemiddeld. SNS Bank en ASR Bank moeten het momenteel doen met een onvoldoende, zij krijgen respectievelijk een 5,0 en 5,1 van hun klanten. 

Ergernissen
 
Uit de verzamelde kwalitatieve reviews blijkt dat het aantal jaren dat de klant bij een bank zit, de verwachtingen over service beïnvloedt. Iemand die al vele jaren bij dezelfde bank zit, verwacht deze loyaliteit terug te zien in contact met de bank. De teleurstelling is extra groot als banken niet voldoen aan de verwachte behandeling. Wordt men goed behandeld, dan wordt dit niet bovenmatig beloond in hogere cijfers, want men vindt dit tenslotte normaal.
Uit de reviews blijkt verder dat klanten goed geïnformeerd zijn over spaartarieven, te lage tarieven bij de eigen bank worden benoemd als minpunten. Daarnaast klagen ondernemers op Preferenso ook over het gebrek aan kredietverstrekking. De bank lijkt anno 2012 geen zakenpartner meer.
Internetbankieren wordt over het algemeen zeer goed gewaardeerd. Dit is bij alle banken goed doorgevoerd en ontwikkeld. Het betalen voor handelingen aan de balie is volgens de meerderheid van de reacties niet meer van deze tijd. Ooit ingevoerd om de beweging naar internetbankieren in te zetten, zijn de kosten nu overbodig nu het internetbankieren gewoongoed is geworden.
Jongeren zijn positiever gestemd over de dienstverlening van banken. In de leeftijdsgroep achttien tot en met 34 jaar beoordeelt 72 procent de dienstverlening met goed tot briljant, waar dit in de leeftijdsgroep 35 tot en met 49 jaar 61 procent is en bij klanten boven de 50 jaar ook 61 procent bedraagt. 

Conclusie

Afspraken nakomen is voor banken een groot verbeterpunt. Banken verliezen hun reactiesnelheid door een wirwar van regels. Vooral het niet proactief reageren op klachten van klanten is een veel terugkerende irritatie. De spreuk ‘een gewonnen discussie is een verloren klant’, zou de banksector moeten inspireren zaken anders aan te pakken.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 88 procent verwacht komend jaar een cyberaanval op klantdata
 Nederlandse bedrijven sluiten wereldwijd hoogste verzekering af tegen ransomware-aanvallen
 Haal in vier stappen het maximale uit uw softwaregebruik
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Toonaangevende bedrijven adviseren over duurzame inzetbaarheid
 Duurzaam kantoor verhoogt omzet banken
 Aanhoudende kritiek op banken slecht voor duurzame ontwikkeling
 Herstel vertrouwen vraagt daadkrachtig en verantwoord leiderschap
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Hoe maak je geweldige onderwerpregels: 40 voorbeelden [white paper]
In dit white paper van Spotler vind je een verzameling van 40 onderwerpregels waar je gegarandeerd mee opvalt in de inbox van je ontvangers. Daarnaast krijg je do's en don'ts van onderwerpregels en leer je hoe je deze het beste kunt testen. Benieuwd?
Download het white paper
Lees verder
reacties
Sectorplannen Transport en Logistiek: Banenmagneet voor de sector (1) 
Kwart werknemers: 'Ik zou gelukkiger zijn als ik minder tijd hoefde te besteden aan administratie' (1) 
Top Companies waar u kunt bouwen aan uw carrière zijn bekend (1) 
Versoepeling maatregelen vertaalt zich in snelle groei van gewerkte uren bij niet-kantoorbanen  (2) 
Vermogensbeheerders moeten zich richten op klantbehoefte en risicomanagement (1) 
Kosten vermogensbeheer moeilijk te achterhalen (1) 
Finance-afdeling belangrijker geworden door coronacrisis (1) 
top10
Wachten in Zoomvergaderingen kost bijna 8. 000 euro per jaar
Van data-verzamelaar naar een data-gedreven bedrijfsmodel
Een op drie werkenden vindt baan saai
Cao-drukte in juni tekent inhaalslag
Corona zorgt voor makkelijk te benaderen maar moeilijk te werven kandidaten
Eén op de drie ongetrainde medewerkers vormt risico voor de veiligheid
Door op te komen voor LGBTQ+-inclusie ontstaan betere bedrijven en samenlevingen
Kwart werknemers: 'Ik zou gelukkiger zijn als ik minder tijd hoefde te besteden aan administratie'
Thuiswerken zorgt voor afname in complimenten over werkprestaties
Thuiswerken vermindert grip op personeelsbeleid en bedrijfscultuur
meer top 10