zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Mét de medewerker verdwijnen ook de waardevolle gegevens

17 juli 2012 - Eén op de drie medewerkers (32 procent) heeft meer dan eens vertrouwelijke kantoorinformatie meegenomen of doorgestuurd, blijkt uit een nieuw onderzoek van Iron Mountain. Gevoelige informatie is met name kwetsbaar wanneer medewerkers vertrekken - al dan niet gedwongen. Het onderzoek laat zien dat maar weinig medewerkers er moeite mee hebben vertrouwelijke informatie mee te nemen - en de meesten vinden dat ze niets verkeerds doen.


Van kwade opzet is amper sprake (zeven procent). Belangrijkste drijfveer is dat de stelende medewerker denkt dat het gestolene nuttig is voor zijn of haar nieuwe baan (72 procent). Daarna is de belangrijkste motivering dat de vertrekkende medewerker zich mede-eigenaar voelt, omdat hij of zij heeft meegewerkt aan de totstandkoming van de informatie (66 procent). 



Favoriete doelen

De favoriete doelen van vertrekkende medewerkers, betreffen altijd gevoelige en waardevolle informatie die essentieel is voor het concurrentievoordeel van de onderneming, voor de merkreputatie en voor het klantvertrouwen.
Het meest onder de arm worden genomen:
1. het klantenbestand (51 procent)
2. presentaties (46 procent)
3. offertes (21 procent)
4. strategische bedrijfsplannen (achttien procent)
5. ontwikkelingsplannen voor producten en diensten (achttien procent) 

Ontslag
Met een positieve blik op de onderzoeksresultaten, kun je concluderen dat vertrekkende medewerkers die informatie van hun voormalige werkgever meenemen, gericht zijn op hun werk en hun productie, en het amper kwaad bedoelen. Maar het algemene cijfer dat er in zeven procent van de gevallen sprake is van kwade opzet, verandert volledig wanneer er sprake is van ontslag. Dan blijkt een derde (31 procent) er geen wroeging bij te wanneer hij of zij vertrouwelijke informatie opzettelijk meeneemt of deelt. 

Digitale forten

"Europese bedrijven moeten momenteel haast maken om hun informatiebeheer aan te laten sluiten bij de Europese regelgeving die in de maak is. Verontrustend is het dan om te zien dat tegelijkertijd mét vertrekkende werknemers, gevoelige informatie veelvuldig het bedrijf verlaat," zegt Jeroen Strik, directeur van Iron Mountain Nederland en België. "Bedrijven die begaan zijn met hun informatieveiligheid, neigen ernaar digitale forten te bouwen. Ze vergeten hun mensen en wat er allemaal aan papier rondzwerft, is onze ervaring." 

Corporate Information Responsibilty

"Dit onderzoek sluit aan bij onze eerdere bevindingen dat bedrijven dringend behoefte hebben aan een samenhangend informatiebeleid dat in nauwe samenspraak met personeelszaken wordt opgesteld en dat geborgd wordt in een Corporate Information Responsibilty-programma. Bij de vertrekregeling, hoort een stevige vertrekprocedure, vanuit de gedachte dat menselijke gevoelens het gedrag sterk kunnen beïnvloeden," zegt Strik. 

Heldere richtlijnen

Gebrekkig informatiebeleid kan een belangrijke oorzaak zijn, blijkt ook uit dit Iron Mountain-onderzoek: slechts 57 procent van de ondervraagden gaf aan dat het helder is welke informatie vertrouwelijk is. 34 procent Gaf aan niet op de hoogte te zijn van enige richtlijn over welke informatie het kantoor niet mag verlaten.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Van keukentafel tot thuiskantoor
 Talent hard nodig voor economisch herstel van Nederland
 Slechts 21 procent besteedt HR-taken uit
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Eén op de vijf financiële instellingen ’weet niet’ of er datalekken zijn geweest
 Bescherming bedrijfsgeheimen is ’zorg achteraf’
 Gebruik mobiele apparatuur leidt tot meer veiligheidsincidenten
 Laat gevoelige data niet niet samen met uw medewerker vertrekken
 
 
reacties
 
jan camus  |   | 
17-07-2012
 | 
09:58 uur
Dàt krijg je dus als mensen zich niet betrokken voelen bij het bedrijf, bijvoorbeeld als ze steeds herleid worden tot een slechts kostenpost.Bewijs? Er wordt met geen woord gerept over de kennis en de ervaring dat een bedrijf verliest telkens een medewerker het bedrijf verlaat.
NumoQuest®  |   | 
17-07-2012
 | 
15:24 uur
Als interim professional ontkom je er niet vaak aan in contact te komen met 'gevoelige' bedrijfsinformatie. Dat is nu eenmaal inherent aan de manier van acteren.

Het artikel hier geeft voor dat velen zich niet eens bewust zijn dat ze dat doen. Dat doet bij mij dan toch wel de wenkbrauwen fronsen. Als werknemer ben je wel degelijk op de hoogte dat je met bepaalde 'gevoelige' informatie in contact kunt komen.

Wanneer je afscheid neemt van die organisatie dan is het je duidelijk welke informatie je mee neemt en wat niet. Eenvoudig gesteld neem je je verrijkte ervaring mee, dat is heel normaal. Je neemt ook geactualiseerde ervaring met je mee. Ook dat is nu eenmaal wat erbij hoort.

Als je het lijstje bekijkt en de beredenering dat de betrokkenen het niet eens zo erg bleken te vinden, geeft weer hoe zeer er sprake is van vervlakking van ethiek en moraal.

Het zou voor veel organisaties een echte 'eyeopener' moeten zijn. Werk aan de winkel voor organisaties zou ik zo zeggen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
5 manieren om virtueel te netwerken
reacties
Tips voor werkende ouders (1) 
Eén op de vijf Nederlanders vindt ziekmelden ter compensatie overuren terecht  (2) 
Aantal loonbeslagen flexkrachten fors gestegen  (1) 
Ruime verdubbeling aantal misdaden gepleegd met ICT, gericht op ICT (1) 
Cadeau-inspiratie voor Valentijnsdag? Dit geven Nederlanders uit aan hun partner (1) 
Personeelsmanagers zullen steeds meer rekening moeten houden met freelancers (2) 
Angst doet kopen (1) 
top10
Talent. io onthult salarissen Europese softwareontwikkelaars
Een op zes Nederlanders bang in de toekomst niet meer relevant te zijn op arbeidsmarkt
Cruciale inzichten voor een crisiscommunicatiestrategie
Vijf AI-lessen die COVID-19 ons leerde
Gratis handleiding voor het bestrijden van phishing en social engineering
Bescherm thuiswerkers beter met extra toegangsrechten
Het Rode Gevaar oftewel datadiefstal
Digitale ‘masters of change’ hebben de toekomst
Grootste vertrouwenskloof ooit tussen het goed geïnformeerde publiek en het brede publiek
Cyberaanval op HvA en UvA zoveelste bewijs dat sector groot risico loopt
meer top 10