zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Eén op de vijf financiële instellingen ’weet niet’ of er datalekken zijn geweest

20 juni 2012 - Er bestaat een reëel risico dat gevoelige en vertrouwelijke informatie die in handen is van financiële instellingen, in de openbaarheid komt. Oorzaak is dat vele organisaties binnen de sector nalaten de effectiviteit van hun beschermende maatregelen en hun beheerstrategie te controleren, zo blijkt uit recent onderzoek van Iron Mountain en PwC.


Ondanks dat ze gevoelige, persoonlijke gegevens van miljoenen klanten beheren, heeft 41 procent van de ondervraagde financiële instellingen (minus de verzekeringsbranche, die apart onderzocht is) geen controleprogramma voor de effectiviteit van hun informatierisico-beheerstrategie. Een zorgwekkende 42 procent meet op geen enkele wijze de prestaties van de personen die verantwoordelijk zijn voor het informatierisico-beheer, de gegevensbescherming of het gegevensherstel. 


Het onderzoek laat verder zien dat 22 procent van de onderzochte financiële bedrijven in Europa ‘niet weet’ of er de afgelopen drie jaar sprake is geweest van een datalek. Het onderzoek heeft geleid tot het opstellen van Europa’s eerste ‘Information Risk Maturity Index’, een maatstaf voor organisaties om hun omgang met informatierisico’s mee te vergelijken. 

Onachtzaamheid informatiebeheer
De onderzoeksresultaten onderstrepen de invloed en de gevolgen van onachtzaamheid ten aanzien van informatiebeheer en gegevensbescherming. Financiële dienstverleners die een datalek hebben ervaren, rapporteerden reputatieschade en beroepsaansprakelijkheidskwesties als de belangrijkste gevolgen, wat het belang aangeeft van een informatiebeheerstrategie voor informatie - zowel op papier als digitaal. 
In commentaar op d onderzoeksresultaten, zegt Christian Toon, hoofd informatierisico´s van Iron Mountain Europa: "Ons onderzoek naar informatierisico’s onder Europese financiële dienstverleners, laat een zorgwekkende mate van onachtzaamheid zien. Boeiend is dat 45 procent van de ondervraagden een gebrek aan kennis als het belangrijkste obstakel noemt, dat invoering van een effectieve gegevensbeheerstrategie in de weg staat. Hoogste tijd dat financiële instellingen hun verantwoordelijkheid nemen voor de gevoelige informatie die zij beheren. Maatschappelijke verantwoordelijkheid zou niet alleen de mens en zijn milieu, maar ook de mens en zijn informatie moeten betreffen. Corporate Information Responsibility (CIR) moet onderdeel van het DNA van organisaties worden. CIR onderkent en beschermt de waarde van digitale en papieren informatie gedurende de gehele levenscyclus en staat borg voor de veilige vernietiging aan het einde daarvan" 

Directie aan de bal

"Dé drijvende kracht achter veilig informatiebeheer moet de directie zelf zijn en omvat opleiding, ondersteuning en regelmatige evaluaties. Het is zinloos middelen aan te wenden als er verder niet naar wordt omgekeken. En alle geld en technologie van de wereld zijn niet genoeg om gevoelige informatie te beschermen, wanneer de menselijke factor buiten beschouwing wordt gelaten."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

  ‘Een composable infrastructuur’: lego voor de IT-afdeling
 Nederlander maakt zich zorgen om privacy, maar handelt daar niet naar
 Weg met de Data Protection Officer!
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Advocatenkantoren schieten tekort in controle informatiebeveiliging
 Helft medewerkers negeert veiligheidsbeleid vertrouwelijke data
 Gebruik mobiele apparatuur leidt tot meer veiligheidsincidenten
 Laat gevoelige data niet niet samen met uw medewerker vertrekken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Drie redenen waarom web accessibility nu uw aandacht verdient (3) 
Online shopper slaat 's avonds zijn slag (1) 
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa (1) 
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
top10
Weg met de Data Protection Officer!
Stijging Britse werkzoekenden naar baan in de EU
Waarom spraakgestuurde apparaten de customer journey transformeren
Brabantse (tech)bedrijven populair onder bèta-talent
Arbeidsmarkt werkt door in loonafspraken
Robotisering voor veel bedrijven nog ver-van-mijn-bed-show
De lat moet hoger op het gebied van privacy
‘Een composable infrastructuur’: lego voor de IT-afdeling
Nederlander maakt zich zorgen om privacy, maar handelt daar niet naar
Vier best practices voor een transformatie van finance
meer top 10
vacatures
meer vacatures