zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Klantenbinding bovenaan de beleidsagenda

3 juli 2012 - Het vasthouden van klanten en optimaliseren van klantrelaties vraagt nog steeds alle aandacht in de service industrie. Net als vorig jaar staat klantbehoud bovenaan de lijst van Key Performance Indicatoren. Daarnaast ziet men klantgerichter werken als de belangrijkste trend. Dat blijkt uit de 'Benchmark Service Industrie 2012' die is uitgevoerd door Goals Marktbewerking in opdracht van het Qurius.

Uit het onderzoek blijkt dat ruim de helft van de respondenten regelmatig onderzoek doet naar de klanttevredenheid. Merkwaardig is dat de contacthistorie meestal niet wordt meegenomen als indicator voor de tevredenheid. Veel bedrijven willen de afspraken met klanten beter beheren en bewaken. Om de communicatie en informatievoorziening te optimaliseren wordt steeds vaker gebruik gemaakt van klantportalen. Verder meent een ruime meerderheid dat service buitendienstmedewerkers breder inzetbaar zouden moeten zijn om klanten te ontzorgen. 



Productiviteitsverhoging blijft een zorgenkindje

Vorig jaar stond het verhogen van de productiviteit nog op de eerste plaats.Nu is dit doel gezakt naar de derde plaats. De meeste bedrijven melden dat ze het afgelopen jaar efficiënter zijn gaan werken. Toch blijkt dat ze weinig inzicht hebben in de productiviteit. Sterker nog: bijna de helft stelt dat het ICT-systeem hierover geen gegevens kan leveren. Men wil wel meer inzicht krijgen in de indirecte uren. Ook een betere routeplanning staat hoog op de verlanglijst. Begrijpelijk want bijna twee derde van de bedrijven heeft geen tool voor route-optimalisatie. 

Zicht op de kosten en opbrengsten gaat verbeteren

De servicesector heeft vooral behoefte aan gegevens over de onderhoudshistorie en contractopbrengsten. Een kwart van de respondenten is momenteel ontevreden over het inzicht in de marge en dekking van de contracten. Uit de benchmark blijkt dat men fors aan het investeren is in systemen voor Business Intelligence. Daarmee zijn vanuit elke invalshoek rapporten te genereren en analyses te maken. Dat biedt bedrijfsbreed zicht op alle facetten van klantrelaties en het rendement op bedrijfsactiviteiten.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 In Nederland solliciteren vooral flexibele, leergierige en nauwkeurige mensen
 Slecht functionerende collega’s grootste stoorzender op het werk
 'Flexibele workforce heeft onvoldoende kennis en vaardigheden in huis'
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Online klantenbinding creëert u zelf (met hulp van anderen)
 Klantfocus zal economische groei aanjagen
 Drie redenen waarom service soms niet klantvriendelijk is
 Goede klantrelatie is belangrijker dan snelle betaling
 
 
reacties
 
Joke  |   | 
19-09-2012
 | 
11:49 uur
Iedereen heeft zelf invloed op de routeplanning. Als iedereen de tijd van een afspraak goed kan inplannen dan is er verder geen probleem met routeplanning.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Is uw volgende zakelijke leaseauto een Tesla?
reacties
HR heeft nauwelijks invloed op de scholingsintentie van medewerkers (1) 
Werknemer neemt vrij voor ziek huisdier (1) 
Werven van nieuwe medewerker kost meer dan 4. 000 euro per persoon (1) 
Krapte arbeidsmarkt neemt verder toe (2) 
Aanhoudend tekort aan technici stagneert groei organisaties (1) 
Porsche 911 Speedster heeft een prijs (1) 
Drie handige chat-apps voor op kantoor (1) 
top10
Krapte arbeidsmarkt neemt verder toe
Technologie als retentie- en wervingstool van medewerkers in 2019
Tja, je kunt natuurlijk alles wel relativeren!
Vijf technologische oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen
Drie handige chat-apps voor op kantoor
Data scientists besteden 80 procent van hun tijd aan opschonen en structuren data
Werknemer onzeker of zijn vaardigheden over vijf jaar nog nodig zijn
HR heeft nauwelijks invloed op de scholingsintentie van medewerkers
Aanhoudend tekort aan technici stagneert groei organisaties
Tempo Team, KPN en Pathé genomineerd voor Email Awards 2019
meer top 10