zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Voor bijna helft netwerkapparatuur over vijf jaar geen support meer

26 juni 2012 - Onderzoek van Dimension Data laat zien dat er over vijf jaar voor 45 procent van de netwerkomgevingen geen support meer is. Dat is een stijging van 38 procent ten opzichte van de resultaten van eenzelfde onderzoek in 2010. Daarnaast groeit het percentage IT-netwerkelementen dat de life cycle-status ‘End-of-Sale’ (EoS) heeft bereikt, exponentieel.

EoS is het eerste stadium van het afschrijvingsproces. Was dit in 2010 nog 4,2 procent, in 2011 groeide dit naar maar liefst 70 procent. 



Snel verouderingsproces

De belangrijkste reden voor het snelle life cycle-verouderingsproces is volgens het Network Barometer Report 2012 van Dimension Data de grote golf van nieuwe producten. Het gevolg hiervan is, dat apparatuurleveranciers producten niet meer leveren om plaats te maken voor nieuwe technologie. Tegelijkertijd daalt het percentage apparaten in de hogere risicocategorie van 86,2 procent naar 20,8 procent, zoals End-of-Contract-Renewal‘- (EoCR) en ‘End-of-Engineering’-apparaten (EoE).

Verschuiving
"In de afgelopen twee jaar heeft er een verschuiving plaatsgevonden van productgeoriënteerde naar architectuurgeoriënteerde ontwikkeling," zegt Edwin de Brave, Solutions Director bij Dimension Data. "Dit om de grote macro-economische trends bij te houden, zoals virtualisatie, videocommunicatie en bedrijfsmobiliteit. Een goed voorbeeld hiervan is de Borderless Networks-architectuur van Cisco. In de afgelopen jaren hebben elk van de belangrijkste routing- en switchingproductcategorieën een facelift ondergaan." 

Operationeel risico
De sterke daling in EoE- en EoCR-apparaten geeft aan de andere kant aan dat IT-managers onderdelen die een echt operationeel risico gaan vormen, versneld aan het vervangen zijn. Het is interessant om te zien dat het percentage Last-Day-of-Support-producten (LDoS) slechts minimaal is gestegen van 9,0 procent naar 9,2 procent. LDoS houdt in dat fabrikanten netwerkelementen die zich in de laatste fase van veroudering zijn gekomen, niet meer ondersteunen.
"Dat het percentage LDoS-producten bijna gelijk blijft, terwijl de percentages van producten in andere fasen van de verouderingscyclus sterk verschuiven, suggereert dat er een benchmark voor afschrijving is. Organisaties kiezen er nu voor om deze apparaten niet te vervangen, omdat ze geen bedrijfskritisch verkeer ondersteunen. Daarom is het risico om ze te gebruiken tot ze het begeven, minimaal. Al deze veranderingen wijzen erop dat klanten meer inzicht in hun netwerk hebben en een beter begrip van hun middelen in relatie tot hun risicoprofiel. Dat is precies wat we graag zien," aldus De Brave. 

Snelle marktbeweging
Maar zelfs nu de onderzoeksresultaten wijzen naar een beter klantinzicht, beweegt de markt snel. Dit betekent dat organisaties hun plannen en budgetten moeten herzien om bij te blijven. "Het rappe tempo waarin innovaties elkaar opvolgen, betekent dat producten een kortere levenscyclus hebben dan ooit te voren. Historisch gezien, plannen en budgetteren klanten in cycli van ongeveer zeven jaar. Dit onderzoek toont aan dat bijna de helft van de netwerken van klanten binnen vijf jaar LDoS is," zegt De Brave. "Apparatuur die zich op dit moment in een vroeg stadium van de verouderingscyclus bevindt en dus nog een leven voor zich heeft, kan desalniettemin te oud zijn om nieuwe technologieën, zoals mobiele en videocommunicatie, te ondersteunen. Het gevolg kan zijn dat klanten die op basis van de kalender apparaten updaten in plaats van operationele flexibiliteit, het risico lopen achter te raken bij concurrenten die meer toekomstgericht zijn."

Andere onderzoeksresultaten.
- Twee derde van alle apparaten die in 2011 werden onderzocht, had minimaal één kwetsbaarheid in de beveiliging. Regelmatige gebruikers van de Technology Lifecycle Management-assesments hadden minder kwetsbaarheden – 59 procent tegenover 75 procent van de eenmalige gebruikers.
- Van de bekende beveiligingskwetsbaarheden waren vier van de top tien nieuw. Drie van deze vallen in de categorie ernstige bedreigingen, terwijl PSIRT # 111895, die in zes procent van de netwerkapparaten werd gevonden, werd gewaardeerd als kritisch. Organisaties moeten hun IOS-patchbeheer uitbreiden en ze moeten regelmatig screenen op kwetsbaarheden in de beveiliging.
- Organisaties vinden desktopvirtualisatie en videocommunicatie redenen om hun routing- en switchinginfrastructuur te upgraden. Slechts achttien procent van alle access switches die zijn onderzocht, kon deze technologieën ondersteunen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Verschil levensverwachting hoog- en laagopgeleid groeit
 Duitse graadmeter: wereldwijde recessie zet door
 Hoe weet u of iemand over de juiste mindset beschikt?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Organisatie kampt met slechte prestaties van applicaties
 Helft medewerkers negeert veiligheidsbeleid vertrouwelijke data
 Is het einde van de geďntegreerde telecom nabij?
 2012 wordt het jaar van databeveiliging met desktopvirtualisatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Belang van een goede werkgeversverklaring
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
reacties
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
top10
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen?
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
Vijf slimme manieren die u helpen uw concurrenten te overtreffen
Nieuwe tech tools die uw wervingsproces kunnen moderniseren
Automobilist kijkt naar werkgever voor opladen elektrische zakelijke auto
Dekkingsgraad duikt onder kritieke grens
Vijf fabels over het hergebruiken van software
Ruim 220. 000 mensen werken niet vanwege zorgtaken
Bijna net zoveel vacatures als werklozen
Economisch beeld fractie minder gunstig
meer top 10