zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Huisvesting als strategische investering in plaats van kostenpost

26 juni 2012 - Meer dan ooit is huisvesting voor organisaties een manier om zich te manifesteren. Het is de fysieke plek van waaruit doelen worden gerealiseerd en waarde wordt gecreëerd. Huisvesting is niet langer het managen van een kostenpost. Het is een bedrijfskritische, strategische investering die geoptimaliseerd moet worden en die direct bijdraagt aan het succes en de levensvatbaarheid van een organisatie.

Dit stelt Michael Hesp, Head of Research van Jones Lang LaSalle.



Van kostenreductie naar productiviteitsverbetering
Bedrijven hebben de laatste jaren fors bezuinigd op huisvestingskosten. Door flexwerken, thuiswerken en nieuwe werkplekconcepten zijn minder vierkante meters per medewerker nodig. Dat betekent een krimp in vloeroppervlak en vaak ook in aantal vestigingen. Parallel hieraan is er een sterke groei te zien in aanbod en omvang van flexkantoren. Sinds 2005 is de oppervlakte hiervan gegroeid met minimaal 100.000 vierkante meter. Nu hiermee het laaghangende fruit geplukt is, komen de grenzen van kostenbesparingen in zicht. Verdergaande kostenreducties op vierkante meters zijn in veel gevallen niet te behalen. Op productiviteit valt wel nog flinke winst te boeken. Dit vraagt wel een andere manier van denken. Overlevingstactieken op de korte termijn moeten worden verruild voor strategische initiatieven gericht op de middellange termijn. 

War for talent en de Multi-generational workforce

Investeren in huisvesting is belangrijk voor het aantrekken en behouden van talent. De komend jaren zijn daarbij twee ontwikkelingen van belang. Allereerst zullen binnen organisaties de generatieverschillen groter zijn dan ooit. Passende werkplekconcepten moeten recht doen aan de verschillende werkstijlen van die generaties. Een tweede ontwikkeling waarop nu al geanticipeerd moet worden, is het op termijn krimpen van de beroepsbevolking en de daaruit volgende War for Talent. Organisaties die talent weten aan te trekken en te binden zullen een duidelijke voorsprong hebben. Daarnaast zullen organisaties steeds meer en steeds vaker gebruikmaken van ZZP´ers en flexibele medewerkers. 

Generatie-proof inrichten

Bij het investeren in nieuwe kantoorconcepten en werkplekinnovatie is het niet alleen belangrijk dat medewerkers tijd- en plaatsonafhankelijk kunnen werken. Om de productiviteit te verbeteren en kennisoverdracht en innovatie te stimuleren is het belangrijk dat generaties worden gestimuleerd om met elkaar samen te werken. Diversiteit leidt tot creatieve en innovatieve ideeën. Generatieverschillen zijn daarvan een goed voorbeeld en vormen een goede voedingsbodem voor het creëren van waardevolle producten en diensten. Jonge mensen hebben de vakkennis en organisatorische expertise van de oudere generatie nodig om tot innovaties te komen. Passende werkplekconcepten spelen een belangrijke faciliterende rol. 

Gebruik maken van flexkantoren

Naast werkplekinnovatie bieden ook flexkantoren een alternatief voor kantoorgebruikers die vernieuwend willen werken, kosten willen besparen en de productiviteit willen verhogen. In zeven jaar tijd registreerde Jones Lang LaSalle dat bijna honderdduizend vierkante meter op de markt is aangeboden binnen een flexibel kantoorconcept. Aanbieders van flexkantoren zijn onder meer MatchOffice/BusinessCenter.nl, Regus, Regardz, Spaces en Seats2meet. Deze markt is volwassen geworden en zowel ZZP-ers als grote corporate gebruikers doen hun voordeel met het in de markt huren van werkplekken binnen een flexibel kantoorconcept. De vraag naar flexibele kantoorruimte neemt naar verwachting alleen maar toe. Dit wordt onder meer gestimuleerd door de toename van het aantal ZZP’ers maar ook door boekhoudkundig voordeel vanwege veranderende lease accounting regels binnen IFRS. 

Huisvesting is integraal onderdeel van de organisatiedoelstellingen

Inzetten op productiviteit is veel meer dan alleen efficiencyverbeteringen en kostenbesparing. Het gaat om het stimuleren van groei en het verbeteren van kwaliteit en prestaties. Het is daarbij belangrijk dat huisvestingsdeskundigen, HRM-functionarissen en ICT-specialisten nauw samenwerken om nieuwe werkplekconcepten en werkprocessen te ontwikkelen en te introduceren in de organisatie. Verder investeren in huisvesting kan alleen succesvol zijn als het (top)management dit ondersteunt en als het huisvestingsbeleid verder wordt geprofessionaliseerd. 

Occupier Special 2012
Jones Lang LaSalle pleit in haar Occupier Special 2012 voor verdere investering in huisvesting. Om zo de productiviteit en het succes van organisaties verder te versterken. De Occupier Special kunt u hier downloaden.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Duurzaam kantoor verhoogt omzet banken
 IT’er van de toekomst heeft geen behoefte aan Het Nieuwe Werken
 Werkomgeving moet samenwerken ondersteunen
 Nederlander werkt liever op kantoor dan thuis
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10