zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager: IT helpt niet bij het behalen van doelen

13 juni 2012 - Uit onderzoek onder 650 IT- en bedrijfsmanagers in Europa is gebleken dat de meerderheid van hen (72 procent) vindt dat IT hen niet helpt bij het bereiken van hun doelen. Twee derde van de IT-managers (67 procent) herkent dit en denkt niet dat het bedrijf IT als ondersteunend ziet. Het onderzoek is uitgevoerd door Vanson Bourne in opdracht van Cordys.

De onderzoeksresultaten zijn te vinden in het rapport ‘Improving business operations: The Ambition/Maturity Gap and the need for BPM’. 



Topprioriteiten
Managers noemen het verbeteren van de klantenservice en betrokkenheid bij klanten (70 procent), verlagen van kosten (70 procent), verhogen van de productiviteit en ‘meer doen met minder’ (67 procent) als hun topprioriteiten voor 2012. Het merendeel van de managers (92 procent) zegt dat ze verbeteringen zou willen zien in de manier waarop het bedrijf functioneert om zo de productiviteit van werknemers en het bedrijf te verhogen (74 procent). Daarnaast noemen zij het integreren van informatiesystemen (71 procent) en samenwerking tussen verschillende afdelingen (68 procent) als belangrijke aandachtspunten. 

Doorvoeren van veranderingen
De meeste managers (65 procent) hebben niet het gevoel dat IT hen helpt bij het doorvoeren van de nodige veranderingen. Interessant genoeg is de IT-afdeling het hiermee eens want een grote meerderheid van de IT-managers (80 procent) vindt dat hun systemen niet goed genoeg zijn. Problematisch noemen zij bijvoorbeeld dat de huidige IT niet goed functioneert bij het sturen van onverwachte interacties met klanten (45 procent), het overzichtelijk weergeven van de bedrijfsbehoeften (44 procent) en het beschikbaar maken van data op mobiele apparaten (43 procent). 

Operationele verbeteringen
Alle IT-managers krijgen wel eens de opdracht om operationele verbeteringen door te voeren. Een meerderheid daarvan (57 procent) zegt dat het huidige economische klimaat er toe leidt dat projecten steeds sneller afgerond moeten worden. De meeste IT-directeuren en –managers (92 procent) geven aan dat er al projecten lopen of gepland zijn om de operationele effectiviteit te verbeteren. Deze projecten focussen voornamelijk op prioriteiten als informatiesysteemintegratie (74 procent), het beschikbaar maken van bedrijfsinformatie om betere beslissingen te kunnen maken (72 procent) en de productiviteit van werknemers (71 procent). 

Technische en organisatorische redenen van falen
Het onderzoek laat zien dat de redenen waarom IT faalt zowel van technische als organisatorische aard zijn. Projecten duren langer dan gepland (36 procent), bedrijfssystemen zijn inflexibel en vormen eilandjes (27 procent) en het duurt te lang voordat IT het probleem snapt en goed gereageerd heeft (17 procent).
Er is één aspect waar IT en de business het over eens zijn: ze werken niet genoeg samen aan projecten, laten een gebrek aan transparantie en begrip zien tussen IT en het bedrijf. Dat gebrek aan samenwerking heeft ernstige gevolgen: 23 procent van de managers passeert IT helemaal en zet cloud-gebaseerde oplossingen in. IT-managers herkennen dit en meer dan de helft (56 procent) denkt dat een deel van het bedrijf al cloud-gebaseerde oplossingen heeft ingezet. 42 procent denkt dat dit gedaan wordt om oplossingen snel draaiend te krijgen. 

BPMS
De uitkomsten laten ook zien dat organisaties die Business Process Management Suites (BPMS) gebruiken om hun bedrijfsprocessen te representeren en te modeleren vaker de benodigde IT-systemen kunnen inzetten dan bedrijven die geen BPMS gebruiken. 53 procent van de IT-managers die een BPMS gebruikt, beschouwt zichzelf als behulpzaam terwijl 69 procent van de managers die géén BPMS gebruikt zichzelf niet behulpzaam vindt. 

Meer in minder tijd
Art Landro, Chief Executive Officer bij Cordys: "Het is duidelijk dat de huidige druk op organisaties veroorzaakt wordt door zowel het economische klimaat als toenemende concurrentie. Dat betekent dat bedrijven steeds meer van IT zullen vragen in een korter tijdschema. Dit onderzoek laat zien waarom IT faalt in het voldoen aan de eisen van het bedrijf en wat de consequenties hiervan zijn. Maar gelukkig is er een kleine groep van bedrijven voor wie de toekomst er zonniger uitziet: degenen die BPM-technologie inzetten om de juiste stappen richting verbetering te zetten."

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Hoe data storytelling leidinggevenden helpt bij efficiënt beheer van LinkedIn-profiel
 Een veilige hybride werkomgeving dankzij mobiele encryptie
 Mimecast waarschuwt voor tweede golf in coronaphishing
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Winst en rendement ICT sector verbeteren
 Nederlander wil beter gebruik van ICT in gezondheidszorg
 Niet-werkende ICT kost 26 miljoen werkdagen per jaar
 Slimmer inzetten van ICT bij overheid levert enorme besparing op
 
 
reacties
 
Peter Daneels  |   | 
13-06-2012
 | 
07:58 uur
opvallend hoe steeds meer organisatie’s het verbeteren van klantenservice en betrokkenheid als een top prioriteit beginnen te zien.
Ikzelf ben na 5 jaar carriere in IT nog steeds verbaasd over hoe weinig “inlevingsvermorgen” IT heeft in “de business”. Laat staan dat men bij IT bezig is met “customer centricity” of “the connected customer”.
Net daarom startten wij als IT bedrijf een partnership met een marketing bureau: op het snijvlak tussen IT, sales en marketing zijn hele mooie dingen te doen.....en IT bespaart op de kosten.

Theo  |   | 
13-06-2012
 | 
11:17 uur
Als IT niet helpt bij het behalen van de bedrijfsdoelstellingen, dan is er iets heel erg mis met de top van het bedrijf.
Mijn ervaring leert dat het gross van de managers, niet weten wat ze aan IT moeten vragen.
Mijn ervaring is juist dat IT mee de sleutel van het succes van een bedrijf is, dat was 15 jaar geleden al zo, en in deze tijd is het toch ondenkbaar dat dat niet zo is.

Robin  |   | 
14-06-2012
 | 
16:19 uur
Mijn collega Olaf Agterbosch heeft een interessante column geschreven over een boek hoe ICT-projecten slagen en falen. Als expert in ICT regievoering en goed opdrachtgeverschap heeft hij een goed onderbouwde kritische blik. Discussieer ook mee!
(Klik hier)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: 24 tips om e-mailadressen te verzamelen
Wat kun je doen om in deze lastige tijd je e-mail database te vergroten? In dit white paper van Spotler lees je 24 concrete tips waar je direct mee aan de slag kunt. Een groter bereik betekent simpelweg ook een grotere kans op succes. Benieuwd naar de tips?
Download het white paper
Lees verder
Kiest men voor een goedkoper kerstpakket?
reacties
Data-analist, data scientist en big data populairste termen bij zoeken naar IT-vacatures (1) 
Hoe data storytelling leidinggevenden helpt bij efficiënt beheer van LinkedIn-profiel (1) 
Een op de tien heeft liever heteroseksuele collega dan LGBT-collega (3) 
Burn-out-behandelingen zelden effectief; tijd voor keurmerk (3) 
Bedrijfsfitness heeft meer effect dan gedacht (1) 
Leeftijd speelt grote rol bij volgen van cursussen (1) 
Kosteloos een ontwikkeladvies volgen vanaf nu mogelijk (1) 
top10
Een op de tien heeft liever heteroseksuele collega dan LGBT-collega
Burn-out-behandelingen zelden effectief; tijd voor keurmerk
Klantbeleving opnieuw uitvinden in een wereld van social distancing
Praktische tips voor managen op afstand
Aanzienlijk minder krimp
Merendeel werknemers ervaart discriminatie; werkgever doet weinig
Cybersecurity: van plan naar executie
Herstel vacaturetrend zet verder door
'Technisch herstel derde kwartaal geeft vertekend beeld economie'
AAR niet voor watjes
meer top 10