zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Crisis maakt hoogopgeleiden armer en minder veeleisend

31 mei 2012 - De crisis tempert de ambities en eisen van hoogopgeleide werknemers. Ze verdienen minder, zijn bescheidener in hun salariswensen en somberder over de arbeidsmarkt dan in 2011. Dat blijkt uit het Intermediair Imago Onderzoek 2012, uitgevoerd door Motivaction onder 4.000 hoogopgeleiden.

Van de hoogopgeleiden met maximaal tien jaar werkervaring blijkt slechts elf procent meer dan 45.000 euro per jaar te verdienen. Dat was vorig jaar nog 27 procent. Die percentages zijn niet één-op-één vergelijkbaar, omdat het onderzoek vorig jaar door een ander bureau is uitgevoerd met een ander panel. Niettemin, menen de betrokken onderzoekers van Motivaction en Intermediair, kan wel degelijk de conclusie worden getrokken dat minder jonge hoogopgeleiden een dergelijk goed salaris verdienen. 



Salarisverwachtingen bijgesteld
De jaarlijkse salarisstijging voor jonge hoogopgeleiden is blijkbaar minder groot dan in voorgaande jaren. Wie van baan wisselt, gaat niet langer met een sprong omhoog, maar accepteert eerder een gelijk of zelfs lager salaris. Onder invloed van de crisis zijn ook de salarisverwachtingen bijgesteld: 37 procent van de hoogopgeleiden met maximaal tien jaar werkervaring vindt een salaris van 45.000 euro of hoger ‘passend’ bij een volgende functie. In 2011 vond nog 48 procent van de ondervraagden een dergelijk salaris gepast. 

Lage arbeidsmobiliteit en onzeker over baan

Hoogopgeleiden lijken de storm te willen uitzitten en blijven bij hun baan. De arbeidsmobiliteit is laag. Werknemers zijn onzeker over hun baan. Opmerkelijk genoeg verwachten mensen met een universitaire achtergrond iets vaker (twintig procent) dat ze misschien of zeker hun baan zullen verliezen in het komende jaar dan hbo’ers (zeventien procent). In deze crisistijd voelen meer hoogopgeleide mannen zich zeker van hun baan (40 procent) dan vrouwen (33 procent). Mocht het baanverlies er dan toch komen, dan vrezen mannen vooral dat zij de hypotheek niet kunnen betalen, terwijl vrouwen in dat geval verwachten minder op vakantie te gaan.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
 2020 wordt het jaar van gepersonaliseerd entertainment
 Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Traineeship geduchte concurrrent startersfunctie
 Jonge professional 'hopt' - ervaren professional creëert uitdaging zelf
 Zinvol werk essentieel voor hoogopgeleide vrouw
 HBO-crisis of niet: hoogopgeleiden alleen maar gewilder
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10