zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander gaat inefficiënt met tijd om

18 mei 2012 - Het grootste gedeelte van de Nederlanders gaat niet efficiënt met zijn tijd om. Daarnaast ervaren veel Nederlandse werknemers een te hoge werkdruk. Dat blijkt uit onderzoek onder 538 respondenten van Springest.nl. Maar liefst 61,3 procent van de Nederlanders heeft voor zichzelf geen ‘systeem’ om prioriteiten te stellen en valt daardoor vaak ten prooi aan de plannen en grillen van anderen.

12,1 procent van de respondenten is zelfs chaotisch en verliest veel tijd aan alle losse eindjes in het hoofd te bewaren en managen. 



Drie oorzaken
De drie belangrijkste oorzaken van het slechte timemanagement zijn nieuwe taken die tussendoor komen meteen proberen af te handelen, collega’s willen helpen ondanks dat eigen taken in de problemen komen en onderbrekingen en afleidingen. Ruben Timmerman, oprichter van Springest: "Vastlopen door het gevoel te druk te zijn is waarschijnlijk voor iedereen wel herkenbaar. Sociale druk en concentratie zijn veelvoorkomende oorzaken van slecht timemanagement. Daarnaast is de crisis in veel bedrijven de oorzaak van een hogere werkdruk, wat in veel gevallen resulteert in nog minder efficiëntie." 

Stress door hoge werkdruk

Ruim 80 procent van de respondenten geeft aan zijn taken niet af te kunnen krijgen en maar liefst 66,8 procent ervaart hierdoor stress. Timmerman: "Nu veel mensen hun baan kwijtraken, wordt het personeelsbestand van organisaties kleiner. Dat betekent niet dat de werkzaamheden ook minder worden en dat veroorzaakt voor veel mensen een hogere werkdruk. Een ontwikkeling die werkgevers goed in de gaten moeten houden, maar die ook vanwege dezelfde crisis over het hoofd wordt gezien." Ruim 70 procent van de Nederlanders geeft bijvoorbeeld aan dat er aan het einde van de dag altijd nog onbehandelde e-mails in zijn mailbox staan en ruim 60 procent werkt meer uren dan hij zou willen. 

Vijf tips tegen uitpuilende mailboxen

Mensen met een tijdprobleem hebben vaak moeite met nee zeggen, met als gevolg dat de mailbox overloopt en taken worden uitgesteld. Onderstaande tips uit time-management trainingen helpen hier beter mee om te gaan:
• Onderschat taken niet, vaak neemt iets meer tijd in beslag dan vooraf ingeschat.
• Delegeer wanneer mogelijk.
• Houd het bureau ruim en organiseer taken op één plaats.
• Behandel ‘stomme’ taken als eerst, dat scheelt de rest van de dag weerstand.
• Weeg goed af welke vergaderingen en bijeenkomsten bijgewoond moeten worden.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Apple en timemanagement: waar ligt de kracht?
 Zeven time management geheimen
 Fulltime man werkt minder dan parttime vrouw
 Balans werk-privé compleet zoek voor veel Nederlanders
 
 
reacties
 
de_speelkelder@hotmail.com  |   | 
18-05-2012
 | 
11:32 uur
een kwestie van prioriteiten en het overzicht behouden

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10