zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kinderen krijgen verandert blik op werk het meest

14 mei 2012 - Voor moeders zijn een goed salaris gevolgd door werksfeer de belangrijkste redenen om voor een werkgever te kiezen. Belangrijker dan gemiddeld zijn ‘dichtbij huis werken/acceptabele reistijd’ en ‘de mogelijkheid om parttime te werken’. De helft (50 procent) van de moeders geeft aan dat zij door de komst van kinderen anders tegen werk zijn gaan kijken.

Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Werf& onder 926 moeders met thuiswonende kinderen. In tegenstelling tot de gemiddelde beroepsbevolking, hebben moeders met thuiswonende kinderen bijna tien procent minder wensen als het gaat om de keuze van een werkgever. Opvallend is echter wel dat wens om parttime te kunnen werken bijna twee keer zoveel (+85 procent) wordt genoemd en op een vijfde plek staat. Ook ‘dichtbij huis werken/acceptabele reistijd’ wordt meer genoemd (+21 procent). 



Top tien
De top tien redenen voor moeders om een werkgever te kiezen zijn:
1. Goed salaris
2. Werksfeer
3. Dicht bij huis/acceptabele reistijd
4. Vast contract
5. Mogelijkheid om parttime te werken
6. Inhoud van het werk
7. Afwisseling van het werk
8. Uitdaging van het werk
9. Zelfstandigheid in de functie
10. Flexibele werktijden 

Life changing event
Wanneer aan moeders wordt gevraagd "Zijn er dingen in uw leven gebeurd, waardoor u anders tegen werk bent gaan aankijken?" noemt 50 procent het krijgen van kinderen. Dit is verreweg het belangrijkste ‘life changing event’ in relatie tot werk. Op de tweede plaats komt het overlijden van naasten (vijftien procent) gevolgd door werkloos zijn (veertien procent). "Voor werkgevers is het dan ook erg belangrijk om stil te staan bij moeders en Moederdag. Veel vrouwen gaan anders naar werk kijken op moment dat zij moeder worden, waardoor arbeidsmotieven ook veranderen," aldus Geert-Jan Waasdorp, uitgever Werf&. "Hier met arbeidsmarktcommunicatie op inspelen betekent dat werkgevers additioneel arbeidspotentieel kunnen aantrekken die loyaler en minder eisend zijn."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
 2020 wordt het jaar van gepersonaliseerd entertainment
 Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werkende moeder is goed voor kind
 Hoofdredacteur Lof rekent af met 'ambitieloze' imago werkende moeders
 Werkende moeder niet populair onder werkgevers
 Taboes op werkende moeder en zorgende vader moeten verdwijnen
 
 
reacties
 
Arbeidsmarktcommunicatie  |   | 
13-06-2013
 | 
15:24 uur
Leuk onderzoek, er zijn wel veel open deuren. De resultaten zijn niet echt verrassend.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10