zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kinderen krijgen verandert blik op werk het meest

14 mei 2012 - Voor moeders zijn een goed salaris gevolgd door werksfeer de belangrijkste redenen om voor een werkgever te kiezen. Belangrijker dan gemiddeld zijn ‘dichtbij huis werken/acceptabele reistijd’ en ‘de mogelijkheid om parttime te werken’. De helft (50 procent) van de moeders geeft aan dat zij door de komst van kinderen anders tegen werk zijn gaan kijken.

Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Werf& onder 926 moeders met thuiswonende kinderen. In tegenstelling tot de gemiddelde beroepsbevolking, hebben moeders met thuiswonende kinderen bijna tien procent minder wensen als het gaat om de keuze van een werkgever. Opvallend is echter wel dat wens om parttime te kunnen werken bijna twee keer zoveel (+85 procent) wordt genoemd en op een vijfde plek staat. Ook ‘dichtbij huis werken/acceptabele reistijd’ wordt meer genoemd (+21 procent). 



Top tien
De top tien redenen voor moeders om een werkgever te kiezen zijn:
1. Goed salaris
2. Werksfeer
3. Dicht bij huis/acceptabele reistijd
4. Vast contract
5. Mogelijkheid om parttime te werken
6. Inhoud van het werk
7. Afwisseling van het werk
8. Uitdaging van het werk
9. Zelfstandigheid in de functie
10. Flexibele werktijden 

Life changing event
Wanneer aan moeders wordt gevraagd "Zijn er dingen in uw leven gebeurd, waardoor u anders tegen werk bent gaan aankijken?" noemt 50 procent het krijgen van kinderen. Dit is verreweg het belangrijkste ‘life changing event’ in relatie tot werk. Op de tweede plaats komt het overlijden van naasten (vijftien procent) gevolgd door werkloos zijn (veertien procent). "Voor werkgevers is het dan ook erg belangrijk om stil te staan bij moeders en Moederdag. Veel vrouwen gaan anders naar werk kijken op moment dat zij moeder worden, waardoor arbeidsmotieven ook veranderen," aldus Geert-Jan Waasdorp, uitgever Werf&. "Hier met arbeidsmarktcommunicatie op inspelen betekent dat werkgevers additioneel arbeidspotentieel kunnen aantrekken die loyaler en minder eisend zijn."

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werkende moeder is goed voor kind
 Hoofdredacteur Lof rekent af met 'ambitieloze' imago werkende moeders
 Werkende moeder niet populair onder werkgevers
 Taboes op werkende moeder en zorgende vader moeten verdwijnen
 
 
reacties
 
Arbeidsmarktcommunicatie  |   | 
13-06-2013
 | 
15:24 uur
Leuk onderzoek, er zijn wel veel open deuren. De resultaten zijn niet echt verrassend.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10