zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Belevenisorganisatie bevorderlijk voor economie en werkgelegenheid

29 maart 2012 - Te veel managers en politici vertrouwen nog altijd op het produceren van goederen en het verlenen van diensten. Zo staan ze de ontwikkeling van gezonde 'belevenisondernemingen' -én daarmee ook een sterkere economie- in de weg. Dat concluderen marketinggoeroes Joe Pine en James Gilmore in de nieuwe herziening van hun boek 'De beleveniseconomie'.

"Laten we hier glashelder over zijn; producten en diensten volstaan niet langer om economische groei te bevorderen, nieuwe banen te scheppen en de welvaart in stand te houden," licht Pine toe. De twee experts pleiten ervoor dat politici, ondernemers en managers belevenissen leren zien als een op zichzelf staande vorm van economische output. Hiermee is het volgens het internationale tweetal zeker mogelijk om inkomstengroei en werkgelegenheid te creëren. In een wereld die verzadigd is met gelijkwaardige producten en diensten liggen juist de grootste commerciële kansen in het combineren van de twee in nieuwe waarde: de waarde van het regisseren van belevenissen. 



Het einde van winkels

Neem de detailhandel. Met een bewustere belevenismentaliteit waren veel retailproblemen goed te voorkomen. Talloze ketens zijn in deze periode ter ziele gegaan omdat ze vasthielden aan het louter verhandelen van afgewerkte goederen. Maar ook de diensteneconomie hapert. "Daarom moeten bedrijven, als het om diensten gaat, hun werknemers ertoe aanzetten om te acteren," benadrukken ze.
Juist nu zouden organisaties volgens het duo de focus moeten verleggen naar het regisseren van belevenissen die klanten aanspreken. En dan niet alleen vanuit de marketingdiscipline, maar veel meer vanuit een bedrijfsstrategisch oogpunt. Als bedrijven onderkennen dat hun werknemers op een podium staan, wordt het voor managers ook makkelijker hen te helpen die rol vorm te geven. Maar bovenal biedt het leidinggevenden en managers de mogelijkheid dit structureel aan te pakken, van toegevoegde waarde te zijn voor hun klanten en zich duidelijker te onderscheiden van hun concurrenten. Op afdelings- en organisatorisch niveau.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Reclame op smartphone werkt
 Vijf tips voor optimale online klantbeleving in financiële dienstverlening
 Winnaars Integron Beleving Awards zijn bekend
 Marketeer moet voor de beleving gaan
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10