zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Slaapt u ook minder door werkdruk?

27 maart 2012 - Eén op de zes werknemers zegt vaak minder te slapen door werkdruk. Hans Hamburger van de Nederlandse Vereniging voor Slaap en Waak (NSWO) deed onderzoek onder 1.000 Nederlanders met een baan. Van de ondervraagden zegt twintig procent af en toe weg te doezelen op het werk omdat ze minder goed slapen. En 30 procent ligt regelmatig wakker ligt vanwege hun werk. Nell van de Ligt van Ligtpunt.nl gaat in op deze vorm van slaaptekort.

Werkdruk kan slapeloosheid veroorzaken, waardoor energie en prestaties afnemen. Als de prestaties afnemen, blijft er nog meer werk liggen en wordt de stapel op uw bureau nog groter. Nog meer werkdruk! Als u niet ingrijpt, glijdt u langzaam in een neerwaartse spiraal. 



Symptoombestrijding
Valkuil is dat de oplossing wordt gezocht in het ‘weer kunnen slapen’. U gaat eerder naar bed of probeert minder prikkels tot u te nemen ‘s avonds door geen tv te kijken of geen computer te gebruiken voor het slapen gaan. Of u probeert het rigoureuzer: met een slaappil of een flinke borrel.
Maar dat ‘niet goed slapen’ is een signaal, het gevolg van een probleem. U kunt niet slapen door de gevolgen van de werkdruk. Wilt u uw slaapprobleem daadwerkelijk oplossen, dan dient de werkdruk aangepakt te worden. Dat kan in drie stappen:

1. Onderzoek de oorzaak
Oorzaken kunnen heel divers en persoonlijk zijn. Zijn er gewoon te veel taken die in te korte tijd afmoeten? Kunnen er moeilijk grenzen gesteld worden en wordt het werk daardoor te veel opgestapeld? Zijn er conflicten op het werk? 

2. Erken de oorzaak en zoek een oplossing

De eerste stap is inzicht in de kern van het probleem en die te onderkennen. Als de oorzaak bekend is, kunt u op zoek gaan naar oplossingen. Mocht dit niet alleen lukken, dan kunt u samen met anderen of een coach naar het probleem kijken. 

3. Voorkom herhaling

Een situatie is niet voor niets een probleem geworden. Waarom is er niet eerder ingegrepen? Door welk gedrag of mechanisme is het zo ver gekomen? Hiermee wordt een herhaling van het probleem voorkomen.
Kortom: De oorzaak wegnemen in plaats van de symptomen en signalen proberen op te lossen is het belangrijkste. Anders is het symptoombestrijding en dat lost niets op. Als er sprake is van onvoldoende nachtrust door een te hoge werkdruk, dient de werkdruk aangepakt te worden. 

Schrijf u in voor de gratis telefonische lezing op 2 april ‘
Wat u kunt doen om een burn-out te herkennen en te voorkomen’.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 De coronasituatie is het ideale moment voor SEO en online marketing
 Global Wealth Report 2020 van Allianz: Welvaartsimmuniteit
 Een anderhalvemeterkantoor inrichten is geen onmogelijke opgave
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vijf tips om uw werkdruk te testen
 Dag en nacht werken steeds meer de norm
 Negen tips om meer rust te creëren
 Vijf goede redenen om te hoge werkdruk te voorkomen
 
 
reacties
 
David Ost  |   | 
27-10-2016
 | 
17:05 uur
Hoge werkdruk kan idd voor veel gepieker zorgen. En gepieker op zijn beurt voor moeilijk inslapen.
Stoppen met piekeren en loslaten is de boodschap…maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan uiteraard.

Uit mijn praktijkervaring stel ik vast dat hypnose of hypnotherapie een heel krachtig hulpmiddel kan zijn. Ik hoor je al denken: hypnose? Dat bestaat niet! Of: hypnose? Dat is gevaarlijk en het werkt niet, het is kwakzalverij…
En ik kan jouw reactie begrijpen.
Iets wat je niet kent en dat vaak spectaculaire oplossingen teweegbrengt, zoiets wekt argwaan op.

Dankzij Rostelli en anderen ben je wellicht hypnose beginnen wantrouwen. En toch… Als je mijn cliënten zou vragen of zij geloofden dat het bestond, dan zouden zij jou allemaal antwoorden dat zij er zeer sceptisch tegenover stonden maar er wel voor open stonden het eens uit te proberen en een kans te geven. Zo van ‘baat het niet, dan schaadt het niet’.
Maar ook de media werd nieuwsgierig en is dit bij mij komen uittesten. Ook zij hebben ondanks ongeloof moeten vaststellen dat hypnose werkt!
Terug naar het onderwerp nu.

Onze gedachten worden door ons onderbewustzijn geproduceerd en hebben een invloed op ons lichaam en ons welzijn. Piekergedachten hebben de neiging om nog sterker te worden als je er tegen begint te vechten.
Wellicht ken iedereen deze ervaring: je gaat naar bed en kijkt op de klok en zegt tegen jezelf “nu moet ik slapen”.
Gegarandeerd slaap je dan net niet en word je overspoeld door piekergedachten die op hun beurt jou nog alerter en wakkerder houden. Herkenbaar? Wel, ik zeg je dat dit kan veranderd worden met hypnose.
Hoe? Door jouw onderbewustzijn aan te spreken en het duidelijk te maken dat dit niet gezond en veilig voor je is enz. Een goede hypnotiseur kan dit voor je doen. Het resultaat is meestal positief. Soms lukt het ook niet, het is sterk afhankelijk van de aard en oorsprong van jouw klachten. Maar over het algemeen lukt dit wel heel goed.

Sterker nog: je kan ook jouw onderbewustzijn (laten) vragen om je de situaties van stress en problemen op je werk minder aan te trekken zodat je die spanning niet meer meeneemt naar huis en bijgevolg dus ook beter zult slapen.

En vooraleer je reageert met uitspraken zoals ‘dit kan niet’ of ‘dit is kul’ raad ik je aan om wat opzoekwerk te doen. Want hypnose en hypnotherapie zijn in opmars in de medische wereld en worden door artsen en therapeuten gezien als een doeltreffend hulpmiddel bij allerlei psychosomatische aandoeningen. En er zijn ook wetenschappelijke studies gedaan o.a. door Dr David Spiegel (MD) in Stanford University, Boston (USA) die bewijzen dat hypnose bestaat en doeltreffend is bij psychosomatische aandoeningen.

Zoek wel een goed geschoold hypnotiseur die jou goede en echte getuigenissen kan voorleggen met namen van mensen dat je kan opzoeken en contacteren om de echtheid te verifiëren zoals bij mij het geval is.
Want er zijn inderdaad ook kwakzalvers die enkel uit zijn op jouw euro’s.
David Ost - Hypnotiseur bij Hypnosepraktijk Geraardsbergen (België)

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Managers onderschatten cyberdreigingen massaal
reacties
Nieuwe, sportieve BMW 128ti heeft historisch verantwoorde naam (1) 
De coronasituatie is het ideale moment voor SEO en online marketing (1) 
Fiets naar uw Werk Dag: Het westen van Nederland en jongeren pakken het meest de fiets naar het werk (1) 
Terug naar het vroegere normaal is geen optie, streef daarom naar een beter normaal (1) 
Zakelijk vastgoed daalt in 2021 met zes procent in waarde  (1) 
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 45 euro (1) 
Nederlanders schelden erop los (tegen chatbots) (1) 
top10
Terug naar het vroegere normaal is geen optie, streef daarom naar een beter normaal
Werkgever heeft geen oog voor stress en burn-out klachten
Werkrelaties onder druk tijdens de coronacrisis?
Flexkrachten onmisbaar voor opstarten economie na lockdown
Aantal werkende studenten zonder uitzicht op contractverlenging verdubbeld
Zoekvraag naar waterflessen verzesvoudigd in vijf jaar
'Te weinig ambitie kabinet voor versterken digitale economie'
Twee derde werkenden beoordeelt nieuwe collega(’s) op uiterlijk
Ruim 70 procent overheidswebsites niet digitaal toegankelijk
Fiets naar uw Werk Dag: Het westen van Nederland en jongeren pakken het meest de fiets naar het werk
meer top 10