zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Flitskredieten blijven consument duperen

2 februari 2012 - Ondanks verschillende Kamervragen en toezeggingen omtrent de aanpak van flitskredieten hebben de betreffende aanbieders nog steeds vrij spel. De Nederlandse consument wordt nog immer overspoeld met aanbieders die kwetsbare groepen duperen met kortlopende leningen met kostenpercentages van een paar honderd procent op jaarbasis. De VFN roept de toezichthouder AFM op om krachtig handhavend op te treden.


Vanaf de introductie in Nederland van de zogenaamde flitskredieten in 2007, zijn met grote regelmaat Kamervragen gesteld over het verwerpelijke karakter van de betreffende leningen. Tot juni 2011 vielen de flitskredieten nog niet onder het financiële toezicht. "Na aanpassing van de Nederlandse wetgeving zijn er geen belemmeringen meer om op te treden tegen aanbieders van flitskrediet, het wordt nu eindelijk tijd voor handhavende maatregelen door de toezichthouder," stelt Bert Reitsma, secretaris van de VFN. 



Een flitskrediet is een onverantwoord krediet

Aanbieders van flitskredieten voeren onvoldoende kredietwaardigheidstoetsing uit. Dit betekent dat kredieten kunnen worden verleend aan consumenten die zich al in een problematische schuldpositie bevinden. Daarnaast zijn de kosten van flitskredieten exorbitant hoog. Daar waar de wet een maximale kredietvergoeding voorschrijft van zestien procent bedragen de kosten van een flitskrediet op jaarbasis al snel 300 procent.
Aanbieders van flitskredieten lijken de bepaling ten aanzien van de wettelijke maximale kredietvergoeding te omzeilen door de kosten die aan het krediet zijn verbonden niet als rente te typeren. De aanbieder brengt dan kosten in rekening voor een verzekeringsadvies of voor een spoedoverboeking. 

Salaris 'verkopen'
Een relatief nieuwe vorm van flitskrediet is die waarbij de consument een deel van zijn toekomstige salaris ‘verkoopt’ aan de aanbieder om nu al geld te krijgen.
"Als de consument nu de beschikking krijgt over geld dat in de toekomst terugbetaald moet worden is simpelweg sprake van een krediet, hoe je het verder ook noemt. Dat betekent dat maximaal zestien procent kredietvergoeding en een gedegen kredietwaardigheidstoetsing voor alle aanbieders dienen te gelden," zegt Bert Reitsma. 

VFN Gedragscode

Verantwoorde kredietverlening is van groot belang voor de consument. De VFN Gedragscode waarborgt een uitgebreide kredietwaardigheidstoetsing en garandeert dat consumenten die lenen voldoende financiële ruimte beschikbaar houden voor levensonderhoud. De VFN is van mening dat dergelijke zorgvuldigheid van toepassing zou moeten zijn op alle aanbieders van krediet.
"Bij de verstrekking van flitskredieten wordt onvoldoende vastgesteld of de lening past bij de financiële situatie van de consument; met de bijbehorende hoge kosten kunnen flitskredieten niet anders worden getypeerd als woekerleningen," aldus Bert Reitsma.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vertrouwen in bancaire sector herstelt langzaam na kredietcrisis
 Consumptief krediet duur betaald in Nederland
 BKR brengt betalingsgedrag in kaart
 Consument betaalt honderden euro's te veel voor lening
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10