zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Snelcursus geruchten beteugelen

24 januari 2012 - Draait de geruchtenmolen op volle toeren? Is het roddelcircuit op uw afdeling of in uw hele organisatie overactief? Wordt uw goede naam online te grabbel gegooid op basis van onwaarheden? Tijd om in actie te komen en de geruchtenverspreiders de wind uit de zeilen te nemen. Alexander Garrett legt op Management Today uit hoe u dat doet.

1. Stel uw radar in


Gebruik sociale media om uit te zoeken wat men online over u zegt en reageer daar snel op. Vergeet echter niet ook op te letten wat er offline zoal de ronde doet. Vraag uw directe medewerkers hun ogen en oren open te houden en geruchten met u te delen. 

2. Wees open en eerlijk
Vaak ontstaan geruchten omdat informatie niet voor iedereen beschikbaar is. Die ontbrekende stukjes worden vervolgens heel snel ingevuld met speculatie en gokwerk. Een goede website met duidelijke en eerlijke informatie kan geruchten in de kiem smoren. 

3. Vind de bron

Vraag degene die het gerucht verspreidt waar hij of zij de informatie vandaan heeft. Zelfs online is anonimiteit niet gegarandeerd; iedereen laat sporen achter. Via IP-adressen valt veel te achterhalen. 

4. Overweeg gerechtelijke stappen

Als het gerucht online staat, kijk dan of u de betreffende site kunt dwingen de gegevens van de plaatser vrij te geven. Ook kunt u actie ondernemen tegen smaad indien de geruchten die vorm aangenomen hebben. Degene die een belastend twitterbericht retweet is daar net zo schuldig aan als degene die de originele tweet plaatste. 

5. Ontken met overtuiging

Een gerucht dat niet waar is ontkennen, is logische maar het risico bestaat dat u ongewilde aandacht trekt en dat mensen gaan denken ‘waar rook is, is vuur’. Alleen ontkennen is daarom vaak niet genoeg. Die ontkenning moet gepaard gaan met informatie die onweerlegbaar bewijst dat het gerucht niet waar is. 

6. Benadruk het positieve

Ontkenning is niet de enige effectieve reactie. Het gerucht ontkrachten met positieve informatie kan eveneens een manier zijn om iets slechts om te keren tot iets goeds. 

7. Doe een geloofwaardigheidstest

De meest effectieve strategie tegen geruchten is consumenten zich af te laten vragen of ze zeker (kunnen) weten dat het gerucht waar is, bijvoorbeeld op basis van de bron. Als een gerucht overduidelijk niet waar is, hebben ze dat waarschijnlijk snel genoeg door op deze manier. Presenteer de feiten en vraag mensen zelf hun conclusies te trekken. 

8. Schakel uw vrienden in

Twee belangrijke partijen worden vaak vergeten in het ontkrachten van geruchten: externe pleitbezorgers en personeel. Onderhoud daarom te allen tijde goede contacten met hen. Als het er dan op aankomt, zijn zij degenen die voor u in de bres springen. Hun woorden worden bovendien vaak betrouwbaarder bevonden dan die van de directie zelf.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ontzenuw geruchten voor ze waarheid worden
 Geruchtencircuit goede graadmeter voor kwaliteit management
 Roddels negeren is niet slim
 Vier tips tegen schadelijke roddel
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10