zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

RvC's bij niet-genoteerde onderneming: 'Onbekend maakt onbemind'

3 januari 2012 - Een meerderheid van de Nederlandse niet-beursgenoteerde middelgrote en grote ondernemingen ziet geen heil in het instellen van toezichtsorgaan zoals een Raad van Commissarissen. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van BDO. Volgens de accountants- en adviesorganisatie is er juist veel ruimte voor vruchtbare samenwerking tussen bestuurders en de RvC.

Bijna de helft (44 procent) van de ondervraagde ondernemingen zonder RvC heeft nooit overwogen een RvC aan te stellen en nog eens 28 procent van de ondernemingen verwacht onvoldoende toegevoegde waarde van een RvC. Bijna 70 procent van de respondenten verwacht of ervaart dat de RvC risicomijdend gedrag binnen de onderneming bevordert, terwijl bijna de helft van de respondenten denkt dat de RvC geen of een zeer beperkte positieve invloed heeft op de kwaliteit van de bedrijfsvoering. Opvallend zegt BDO. "Het lijkt erop dat onbekend onbemind maakt. Het onderzoek toont aan dat ondernemingen die wel een RvC hebben ingesteld de toegevoegde waarde wel inzien. BDO denkt dat die waarde er ook daadwerkelijk is, want een goed samenspel tussen bestuurders en commissarissen kan wel degelijk een stimulerende werking hebben op de ontwikkeling van de onderneming," aldus Marc Steehouwer, een van de onderzoekers en manager Audit & Assurance bij BDO in Rotterdam. 



Over het onderzoek

De rol van de Raad van Commissarissen (RvC) ligt onder de loep. BDO heeft dit aangegrepen om een onderzoek uit te voeren naar de visie van de bestuurders van (middel)grote niet-beursgenoteerde ondernemingen. Wat is de reden geweest voor het (niet) aanstellen van een RvC? Hoe ervaren zij de samenwerking met een RvC? Welke rollen van de RvC achten zij het meest wenselijk? De onderzoeksenquête is door 271 bestuurders van (middel)grote ondernemingen ingevuld. De resultaten uit deze enquêtes zijn afgezet tegen de resultaten uit aanvullende diepte-interviews met enkele respondenten.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Recruiter denkt dat kandidaten vaardigheden op cv overdrijven
 Vier vereisten voor een efficiënt datacenter
 ‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 RvC trekt touwtjes strakker aan bij RvB
 'Kennis risicomanagement binnen RvC voor verbetering vatbaar'
 Raad van Commissarissen professionaliseert
 Selectie en beloning gaan te vaak samen bij RvC
 
 
reacties
 
Ron Ladage  |   | 
3-01-2012
 | 
09:34 uur
Ik kan heel goed begrijpen waarom goed geleidde bedrijven gaan behoefte hebben aan een RvC.
Allereerst kost het weer geld, verder is het afgelopen jaar weer duidelijk geworden, dat vele RvC geen toegevoegde waarde hebben gehad of veel te laat reageerden op blunders van het management. Alleen wanneer een lid van de RvC er echt verstand van heeft en geregeld zich inlaat zowel fysiek als op de achtergrond, dan is deze man op de hoogte van het reilen en zeilen van het bedrijf.
Dus vertel eerst eens wat de echte toegevoegde waarde kan en moet zijn.
ad nederlof  |   | 
3-01-2012
 | 
10:16 uur
Ik geloof alleen in een commissaris indien hij een belang heeft in het bedrijf. Het Angel Saksische model dus.
Daar hebben de commissarissen ook meer bevoegdheden.
In Nederland vindt men dat een commissaris neutraal moet zijn en juist geen belang moet hebben.
Resultaat is dat een commissaris altijd braaf als klankbord op de achtergrond blijft en zijn fee ieder kwartaal opstrijkt. Die fee wil men vaak niet in gevaar brengen door het beter te willen weten dan de CEO. Men gaat de strijd liever uit de weg.
Dus een raad van commissarissen is OK indien de commissarissen voor een kleine 5% participeren en meer bevoegdheden krijgen. Anders heb je er niets aan. Klankborden kan je ook met verstandige mensen/vrienden binnen je netwerk.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10