zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Baan zoeken via Twitter en LinkedIn niet populair

12 december 2011 - Slechts een klein deel van de Nederlanders gebruikt social media kanalen als Twitter en LinkedIn om een nieuwe baan te vinden. Zeven procent van de werkzoekenden vindt LinkedIn de beste manier om aan een nieuwe baan te komen, bij Twitter ligt dat aandeel nog lager met drie procent. Vacaturesites zijn het meest populair, bijna de helft van de ondervraagden vindt dat de beste manier om snel een nieuwe werkgever te vinden.

Dat blijkt uit een peiling van Jobbird.com onder 1.367 respondenten. 



Social media blijft achter

Ruim een kwart van de baanzoekers geeft in de peiling aan dat het gebruik van een eigen netwerk de kans op een nieuwe baan vergroot. Jan-Peter Cruiming, oprichter van Jobbird.com: "Ik vind het opvallend om te zien dat baanzoekers naast de vacaturebanken aangeven dat hun netwerk de beste tool is om aan een nieuwe baan te komen. Je zou denken dat de sociale netwerken als Twitter en LinkedIn dan ook een veel grotere rol zouden spelen. De respondenten in deze peiling zijn al actief online, dat zij hun netwerk niet online, maar vooral real life benutten vind ik verrassend." 

Solliciteren via smartphone

Jobbird.com constateert een toenemend aandeel van bezoekers en sollicitanten via de mobiele site. Steeds vaker worden smartphones gebruikt om onderweg even snel het nieuwe aanbod aan vacatures door te spitten. "Het zijn nu onzekere tijden voor werknemers. Ik kan me voorstellen dat het vinden van een nieuwe baan bij veel mensen door het hoofd spookt. Dat, in combinatie met de toename van het aantal smartphone gebruikers, leidt tot meer bezoekers op de mobiele sites. Mensen kunnen op elk moment van de dag vacatures checken, bijvoorbeeld op de terugweg van het werk of in de pauze," aldus Cruiming.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
 Vier op de tien Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekeraar
 Bedrijven moeten meer prioriteit geven aan het welzijn van werknemers
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Leer LinkedIn gratis écht gebruiken
 Steeds meer managers vinden baan via LinkedIn
 Vijf tips om een baan te vinden via LinkedIn
 Sociale media helpen bij vinden baan
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
12-12-2011
 | 
14:14 uur
Zo stil aan zijn het alleen nog maar de marketeers en ICTnerds die roepen dat sociale media dé oplossing voor alles zijn. Blind voor de werkelijkheid.
Ja, we zitten dagelijks met apps te spelen, voornamelijk te spelen en we communiceren dat het een lieve lust is. Maar wel over het bezoek van schoonmama, de eerste stapjes van kinderen en slechte ervaringen met bedrijven.
Maar het gezeur en gedram van marketeers zijn we beu, reklame op TV is perfect voor de plaspauze of om een drankje (niet van het merk dat net voorbij komt) in te schenken.
En overleven de jobboards? Ik denk van niet, want waar nu mensen zoeken naar een baan, gaan straks werkgevers gericht zoeken naar talenten en hoe vind je die op een jobboard? Daar staan opgeleukte CV's en wat heb je daar aan in de werving van talent?
Ruud van Dijk  |   | 
15-12-2011
 | 
12:45 uur
Als ik kijk naar de jobs via Jobbird begrijp ik de \'\'conclusie\'\' wel en kan ik deze afdoen als tendensieus en weinig onderbouwd. Professionals en hoger opgeleiden verkiezen Linkedin boven de meer populistische Facebooks van de wereld en begrijpen het mechanisme achter social media (en de hype factor) doorgaans beter zo zie ik in de praktijk. Regelmatig werk ik met headhunters die zeer succesvol profielen searchen op LinkedIn. Zelf zijn mij uitdagende posities aangeboden door organisaties die mijn profiel en achtergrond hebben gespot op LinkedIn. Linkedin is m.i. niet te vergelijken met Twitter. Ja de CV\'s kunnen opgeleukt zijn, maar de hunter doet per definitie een referentie check dus je hebt je er alleen zelf mee.
EK artikelen  |   | 
15-03-2012
 | 
13:51 uur
Er wordt steeds meer gewerkt met social media, denk dat het toch verstandig is ook dit in de gaten te houden mocht je werkloos zijn.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
Vier technologietrends die we de komende jaren steeds vaker gaan zien
Twee derde organisaties in afgelopen jaar slachtoffer geworden van ransomware-aanval
Meer dan een derde van de CMO's verliest talent aan concurrenten
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
meer top 10