zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vijf valkuilen van conversie optimalisatie

11 november 2011 - Conversie optimalisatie focust zich op het zo efficiënt mogelijk inrichten van een website, zodat bezoekers een bepaalde gewenste actie uitvoeren. Ulke Verkerk, directeur van QUISMA: "Conversie optimalisatie is een handige tool voor het verhogen van de verkopen of leads, maar pas op voor vijf valkuilen."

1. Kopiëren


Het kopiëren van algemene bevindingen uit bijvoorbeeld usability-tests zonder deze eerst te testen is geen garantie voor succes. Er zijn al ontzettend veel usability-tests op allerlei websites uitgevoerd, dus waarom dan opnieuw de eigen website ook nog eens testen? Zonde van de tijd en het geld. Maar niets is minder waar. Elke website heeft een andere mix van bezoekers en wordt op een andere manier ervaren. Vandaar dat veranderingen voor een website niet een-op-een gekopieerd kunnen worden. Pas door te testen blijkt of de veranderingen daadwerkelijk bijdragen aan een verhoogde conversie. 

2. Discussiëren
Het bediscussiëren van een websiteconcept met het marketing- of salesteam zal ongetwijfeld leiden tot verhitte discussies, maar zorgt zelden voor een geschikt concept. Sterker nog, het resultaat van dergelijke discussies is vaak een slap compromis waar geen klant aan te pas is gekomen. In plaats van te discussiëren kan er beter getest worden. 

3. Blindstaren
Het ontwerpen van een nieuwe website is een proces. Er zit vaak veel liefde, tijd en hard werk in van marketeers en webdesigners. Door tijdgebrek en misschien ook wel uit angst voor eventuele veranderingen komt het voor dat een concept niet getest wordt. Dit is juist zonde van al het harde werk! Want uiteindelijk heeft niemand iets aan een gebruiksonvriendelijke en slecht converterende website. 

4. Intuïtie
Vertrouw bij het doorvoeren van veranderingen niet op intuïtie. Een test van Bobby Hewitt op creativethirst.com toont aan waarom niet. Aan verschillende marketeers werden twee versies getoond waarin bezoekers werden aangespoord om hun e-mail adres achter te laten. In beide versies stond de kop: ‘Get Email Updates (it’s Free)’. Vervolgens werd een box getoond waar bezoekers hun e-mail adres achter konden laten. Daaronder stond een groene knop met ‘Join’. Het enige verschil was dat in versie A onder de kop nog een zin stond: ‘Join 14,752 others and get free updates!’. In versie B is deze tekst achterwege gelaten. Vervolgens werd aan marketeers de vraag gesteld: "Welke versie zal meer adressen opleveren?." In totaal koos 78 procent van de marketeers voor optie A. Na het testen van beide opties bleek vervolgens dat versie B de meeste adressen gegenereerd had. Een duidelijk signaal dat intuïtie bij online marketing geen rol speelt en dat testen betrouwbaardere resultaten oplevert. 

5. Eenmalig
Het optimaliseren van de website is geen eenmalige actie maar een doorlopend proces. Nieuwe betaalmethoden, producten of technologische ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Om deze veranderingen bij te kunnen houden en zo effectief mogelijk door te kunnen voeren is het nodig om continu te testen en te blijven leren van het gedrag van bezoekers.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Online bereik nagenoeg gelijk ondanks dalende budgetten
 Internet niet meer weg te denken bij het winkelen
 Recessie speelt online performance advertising in de kaart
 Webconsument wordt steeds kritischer
 
 
reacties
 
Edwin Waelbers  |   | 
12-11-2011
 | 
10:13 uur
Goede samenvatting.

Natuurlijk zijn algemene usability richtlijnen belangrijk, maar ze zijn enkel een start.

Vandaar uit gebruik je een methodologie, hou je rekening met wat de gebruiker DOET (en niet zegt) en ga je dus veel testen.

Jammer genoeg blijven in de Benelux de meeste bedrijven, als ze al aan usability doen, hangen bij die algemene richtlijnen. En dat is incluis een hoop usability bedrijven.

Jammer, maar helaas.
2Bfound Conversie Optimalisatie  |   | 
3-06-2014
 | 
15:58 uur
Compleet mee eens. Wat betreft punt 1: compleet mee eens. Het aspect usability, zeer zeker anno 2014, is iets wat per website verschillend is. Wat voor de ene website (lees:bezoekers) werkt, hoeft niet voor de ander te werken.

Dit hangt op zijn beurt weer samen met punt 5: de wensen, behoeften en eisen van de internetgebruikers en potentiële consumenten zijn sterk onderhevig aan verandering. De concurrentie is moordend, zorg er dus voor dat je ze voor blijft...

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10