zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Negen slimme tips voor uw thuiswerkdag

7 november 2011 - Uw efficiëntie en productiviteit verhogen en geld besparen. Het zijn slechts enkele voordelen van het ‘Nieuwe Werken’. We raken we steeds meer overtuigd van de voordelen van deze moderne werkstijl. Thuiswerken levert immers positieve resultaten op: geen tijdverspilling in de files, hogere productiviteit, een betere balans tussen werk en privé.

Toch zijn er ook valkuilen voor mensen die thuis werken, want de grens tussen privé en werk is heel vaag. Met deze negen tips van professional organizer en coach Sara Van Wesenbeeck kunt u efficiënt en prettig thuiswerken. En bovenal: van thuiswerken op alle vlakken en voor iedereen een succes maken. 



1. Maak een duidelijke scheiding tussen privé en werk

Dé grote valkuil bij het thuiswerken, is dat de grens tussen privé en werk vervaagt. U gaat de gewonnen file-tijd invullen met huishoudelijke taken of met een bezoek aan de dokter of met een boodschap… Wie thuiswerkt, moet de grens tussen privé en werk goed bewaken, anders kan uw productiviteit dalen, of moet u ’s avonds langer doorwerken om uw werk gedaan te krijgen, en dat kan niet de bedoeling zijn. Zorg ook dat uw werk niet verstoord wordt door privé-zaken, en omgekeerd. 

2. Maak een goede planning en volg een strak werkschema

Goed plannen en een strak werkschema volgen, is de boodschap. De verleidingen voor wie thuis werkt zijn immers groter dan voor wie op kantoor werkt: er zijn geen collega’s, er is geen ‘controle’… Dus: maak een goede planning en probeer u daaraan te houden. Zo kunt u ook vermijden dat u (systematisch) overuren zit te maken, wat ook niet de bedoeling is van thuiswerken. 

3. Laat uw pyjama in de kast
Kleed u alsof u naar kantoor gaat. Dat maakt mentaal een heel verschil: zo maakt u makkelijker de mentale klik tussen thuis en werk. Dus: wie thuis werkt, laat zijn pyjama in de kast… 

4. Creëer een prettige werkplek

Creëer een prettige en inspirerende werkplek. Zorg dat u zich er goed voelt en dat u er graag bent. Wie zich goed voelt in zijn thuiskantoor, heeft ook minder redenen om die werkplek te verlaten en afleidingen te gaan zoeken elders in huis. Bij voorkeur heeft u een ruimte die u exclusief voor het werk reserveert. Richt uw werkplek ook in zoals een echt kantoor, met een stevig bureau, een comfortabele bureaustoel, goede verlichting, een up-to-date uitrusting. 

5. Houd alle bureauspullen binnen handbereik

Deze tip is op elke werkplek van toepassing, maar in het bijzonder voor thuiswerkers. Wat een tijdverlies of afleiding als u de nietmachine tussen het speelgoed van uw kinderen moet gaan zoeken, of steeds uw bureau moet verlaten als de telefoon gaat. Dus: zorg voor een nette werkplek waar u alle bureauspullen binnen handbereik hebt.
6. Maak goede en duidelijke afspraken met uw huisgenoten
Maak duidelijke afspraken met uw huisgenoten over:
- Uw werktijden: Hoe lang werkt u? Wanneer neemt u pauze?
- Wat u nodig hebt om goed te kunnen werken: mogen uw huisgenoten u storen? Wanneer mogen ze storen?
Vraag ook aan je huisgenoten om die afspraken te respecteren. Uiteraard kunt u pauze nemen sàmen met uw huisgenoten, of samen met hen eten; daar heeft iedereen wat aan en voor u is het een leuke onderbreking van het werk. 

7. Maak goede afspraken met familie en vrienden
De verleiding is groot voor familie of vrienden om even bij u langs te komen ‘omdat u toch thuis bent’. Dat zijn afleidingen die u moet vermijden, want het knabbelt aan uw werktijd en voor u het weet zit u nog te werken, terwijl de anderen al lang hun werkdag beëindigd hebben. Trek van in het begin grenzen en maak goede afspraken met uw omgeving. En zit tijdens de kantooruren zelf ook niet met vrienden of vriendinnen te bellen of te sms’en. 

8. Houd u aan de routine van kantoor

Werk thuis zoals u op kantoor werkt: volg de dagindeling van kantoor. U werkt, neemt pauze, werkt weer verder, gaat lunchen… U zult zien dat u op die manier thuis heel wat werk kunt verzetten en heel productief zult zijn. Het leuke aan thuiswerk is dat u tijdens uw pauzes even de krant kunt lezen of de planten water kunt geven of een ommetje in de tuin kunt maken. 

9. Geniet!

Geniet op uw thuiswerkdag van het feit dat u die dag niet in de file hebt moeten staan!

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Kwart Nederlanders wil liever ander werk
 Geld besparen op dataprotectie kan zorgen voor vervelende verrassingen
 Jongeren hebben meer behoefte aan digitalisering op de werkplek
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Niet Het Nieuwe Werken maar het ‘echte’ werken trekt starter
 Thuiswerker: kantoren verdwijnen niet
 Neuroot kan beter niet thuiswerken
 De valkuilen van het nieuwe werken
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Waar sta jij voor als leider?
Wat heb je als leider van vandaag en morgen nodig om jouw doelen te behalen? Het antwoord op deze en andere vragen, vind je in het boek ‘Leiderschap in Beeld’ door hoogleraar Jan de Vuijst. TIAS deelt de eerste 4 hoofdstukken in een gratis e-book.
Lees verder
reacties
Een nieuwe taal leren, maar dan anders (1) 
Wat is er nodig voor échte duurzame en sociale impact? (1) 
De Metaverse: wat kan je er eigenlijk mee? (2) 
Helft Nederlandse werknemers last van mentale problemen, verergerd door kosten levensonderhoud (1) 
Data-savvy organisaties zijn winstgevender, veerkrachtiger en innovatiever (1) 
Hoe laat ik anderen zelf nadenken? (1) 
Zeven tips voor het omgaan met klagende medewerkers (4) 
top10
Een op de drie Nederlanders met hoog inkomen kan door geldgebrek rekening niet betalen
Kwart Nederlanders wil liever ander werk
Organisaties investeren meer in DEI-initiatieven,
Zorgverzekeraar roept bestuurders op om vijf procent werktijd te besteden aan welzijn medewerkers
Organisaties willen SD-WAN, maar laten kansen liggen
HR-professionals staan niet achter huidige wet- en regelgeving
Bedrijven moeten medewerkers meer vrijheid geven om hun eigen productieve werkomgeving te creëren
Marketingmanagers horen na te denken over online nichestrategieën
Acht stappen om een toxische werkomgeving te voorkomen
Mimecast waarschuwt voor phishing uit naam van Twitter
meer top 10