2 augustus 2006 -
Was in het jaar 2000 nog 85 procent van het werk dat door Indiase back-offices voor de Verenigde Staten werd verricht gerelateerd aan callcenters, dan is dat anno 2006 nog 35 procent. De Indische callcentersector kan nog steeds groeicijfers van om en bij 30 procent voorleggen, maar het non-voice backofficewerk haalt er minimaal 60 procent.
Ondankbaar IT-werk
India wil niet langer het meest ondankbare IT-werk doen voor de Verenigde Staten, vooral omdat de Amerikaanse bedrijven de marges voor het belwerk zodanig hebben uitgewrongen dat er minder aan te verdienen is. De Indiërs willen duurder en moeilijker werk doen, zoals het afhandelen van hypotheken en verzekeringen, maar ook het managen van volledige payrolladministraties. Daardoor groeit de uitbestedingssector er nog steeds fenomenaal.
Ghana Verwacht wordt dat de call-centeractiviteiten opnieuw zullen verhuizen naar lagelonenlanden dichterbij het land van oorsprong, die een acceptabele affiniteit hebben met de VS. In dat verband zijn de meest geciteerde namen de Filippijnen, Zuid-Afrika en Ghana. In India zullen grotere call-centers waarschijnlijk werk doorspelen aan kleinere organisaties, die blij zullen zijn een deel van de koek te kunnen veroveren tegen kleinere marges.