zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Merendeel werkgevers heeft geen talentbeleid

5 oktober 2011 - Talent is een belofte voor de toekomst, maar wel een belofte die nog moet worden ingelost. Toch heeft ruim 60 procent van de werkgevers geen enkel beleid op papier staan op het gebied van talentmanagement. Dit blijkt uit een onderzoek dat Werf& uitvoerde onder 136 verschillende organisaties.

Het merendeel van de respondenten, professionals op HR-, recruitment- en arbeidsmarktcommunicatiegebied, geeft aan dat talent een belangrijke rol speelt in hun organisatie. En vrijwel iedereen is het er over eens: talent draait niet om mensen, maar om vaardigheden die een medewerker heeft. Iedereen kan talent hebben, jong, oud, hoog opgeleid, high potential of niet.



Talent is geen garantie voor goede prestaties
Bijna driekwart van de ondervraagden is het niet eens met de stelling dat talent een garantie is voor goede prestaties. Talent binnenhalen is een goede zaak, maar uiteindelijk moet er dus nog wel iets mee gebeuren voordat het zich kan vertalen in prestaties. 

Geen beleid
 
De professionals zijn het erover eens: je moet talent ontwikkelen om het te kunnen omzetten in prestaties. Des te opmerkelijker is het dan ook dat ruim 60 procent van de organisaties zegt geen enkel beleid op schrift te hebben op het gebied van talentmanagement. Slechts elf procent heeft een speciaal talentbeleid. Bij de overige organisaties maakt talentmanagement onderdeel uit van het algemene HR-beleid. Hier ligt een kans voor de komende periode. Het is immers niet alleen zaak om de juiste mensen binnen te halen, maar ook om medewerkers binnen uw organisatie zoveel mogelijk tot bloei te laten komen. 

Talentmanagementbeleid

Organisaties kunnen nog een belangrijke slag maken in het vertalen van talent naar prestatie. "Talent is schaars," legt Manola van Diest van Werf& uit. 'De meerderheid van de respondenten is het hier over eens ( 57 procent). Met een goed strategisch talentmanagementbeleid kan een organisatie zich duidelijk onderscheiden van anderen, niet alleen in de ‘war for talent’, maar ook in het benutten van de mogelijkheden die het talent de organisatie te bieden heeft.'

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 'Werknemer verantwoordelijk voor eigen ontwikkeling'
 De drie meest voorkomende koopfouten bij SSD’s
 Digitale leiders zien digitalisering van infrastructuur als grootste prioriteit
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Visie op Talent’ ontwikkelen is een must voor organisaties
 'Het leven is te kort om talent te verspillen’
 HR: van personeelsmanagement tot bedrijfsvoering
 Innovatieve talentontwikkeling essentieel voor boeien en binden personeel
 
 
reacties
 
NumoQuest  |   | 
5-10-2011
 | 
13:48 uur
Ik ben een regelmatige lezer van MOL en reageer dan ook nog wel eens. Wat me nu een beetje aan het verbazen is is dat men zo makkelijk open deuren wil intrappen. Neen. Het is niet verwonderlijk dat 60% van de bedrijven geen fatsoenlijk talent management beleid kent.

In de eerste plaats omdat 95% van de managers niet eens weet hoe je op een 'cleane' manier tot definitie van talent komt. Een belofte zou mij veel te vrijblijvend klinken.

In de tweede plaats, wellicht ben ik wat kritisch, ik weet het, is het de schrijver van het artikel een beetje ontgaan dat we te maken hebben met een recessie. Er staat er vervolgens nog eens eentje voor de deur als we niet oppassen.

Talent heeft vervolgens helemaal NIETS te maken met een 'belofte' of 'jong aankomend'.
Talent is wat iemand van nature in zich heeft en dit weet toe te passen in hetgeen die doet. Dat kan op alle vlakken tot uiting komen maar..... veel vaker gebeurd dat niet. De reden daarvan is ook eenvoudig.

In het woud der assessments methodologieën bestaat er namelijk vrijwel GEEN, ja u leest het goed..... GEEN methoden die op een volkomen onafhankelijke wijze, latent talent kan [H]erkennen, laat staan inzichtelijk maken.

Jawel, momentopnamen genoeg maar die laten u alleen maar zien welke trucjes u heeft opgedaan en uzelf graag als goed of waar voor houd. Niet wat iemand in latentie aan talent in zich heeft. Dus wilt u het hebben over talent management, prachtige hype overigens, zoek dan eerst naar die sleutel die u het inzicht geeft talent te [H]erkennen.

Anders strand het jammer genoeg bij het intrappen van een open deur. Talent is niet schaars. Talent is er bij bosjes. Wat schaars is zijn die managers die zichzelf, zelfs in deze tijd, NIET laten beperken door dit soort artikelen en hun horizon breder durven neerzetten.

Een niet onbelangrijk detail, 'just an observation...'

Is het niet zo dat menig manager/werkgever/opdrachtgever/bestuurder er zelf debet aan is geweest jren lang te hebben geijverd voor een zeer versoepeld ontslagrecht?

Is het niet zo dat de kabinetten van de voorbije 15 jaar al deze mensen bijzonder ter wille is geweest? Is het niet zo dat de huidige stand van zaken daardoor dusdanig is geweest dat men onder de noemer 'recessie' heel veel 'talent' eruit heeft gewerkt? Is het niet zo dat men goed ingewerkte en capabel talent heeft willen inruilen voor veel goedkoper jonger talent? Is het niet zo dat men zich 'en masse' te buiten gaat aan leeftijdsdiscriminatie en daardoor talent veronachtzaamt?

Ik wil niet al te negatief over komen maar wanneer je beschikbaar talent niet eens op juiste merite weet te beschouwen, moet niet spreken van talent management. Dan blijft dat namelijk een holle phrase. En die horen we momenteel van alle kanten genoeg.
ap onis  |   | 
26-10-2011
 | 
12:50 uur
zolang we het nog hebben over talent ontwikkelen i.p.v. talent ontplooien, geloven we in de maakbaarheid van de mens. Talent is latent aanwezig en heel goed te ontplooien. Wat er zit naar boven halen.
Het heeft geen zin mensen werk te laten verrichten waar zij niet goed in zijn en ook nooit goed in zullen worden. Ook motiveren (in de zin van verleiden en bedreigen) zal in zo'n geval niet helpen tot beter resultaten te komen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget (2) 
Van 1001 wachtwoorden naar nul? (1) 
Nissan NV200 (1) 
Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot (1) 
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
top10
Intelligente Automatisering nieuwste trend, maar finance professional heeft geen idee wat het is
Vakantiegeld is dit jaar bonus in plaats van vakantiebudget
Nederlanders in door corona getroffen sectoren hebben weinig interesse in omscholing naar techniek
Covid, cyber, compliance en ESG zijn de grootste risico's voor de financiële dienstensector
40 procent van de jonge werknemers staat al met één been buiten
Van 1001 wachtwoorden naar nul?
De cyberdreiging van vaccinaties
Consumenten recyclen wachtwoorden
Zo erkent u gemaakte fouten!
COVID-19 debet aan stijging politieke risico’s in thuislanden Nederlandse handelspartners
meer top 10