zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Zakelijk reizen duurder in 2011

22 september 2010 - De gemiddelde ticketprijzen voor belangrijke corporate bestemmingen blijven de komende tijd relatief stabiel of gaan een klein beetje omhoog. De tarieven voor hotelovernachtingen zullen enigszins stijgen in Noord-Amerika, Europa en de regio Azië/Stille Oceaan.

Dit blijkt uit onderzoek van Egencia, de zakelijke tak van Expedia



Europa

De prijzen van corporate tickets naar Europese topbestemmingen zullen gelijk blijven of licht dalen, met uitzondering van Parijs en Moskou. Een toename in het aanbod van low-cost carriers, meer capaciteit en vraag naar economy class-tickets in plaats van premium dragen bij aan de neerwaartse druk op de prijzen. De mogelijkheid om scherpe deals te sluiten met hotels wordt door Egencia ingeschat op 'zwak tot matig'. Autohuur wordt vijf procent duurder als gevolg van stabilisatie van de vlootcapaciteit en een grotere vraag vanuit corporates. 

Noord-Amerika

Het huidige herstel van het zakelijk reizen per vliegtuig zal ook in 2011 voortduren, waardoor de ticketprijzen omhoog gaan. Wat nog meer opwaartse druk op de tarieven legt, is de fusie van United Airlines en Continental en nieuwe transatlantische allianties. Aan de andere kant wordt er capaciteit toegevoegd op belangrijke zakelijke bestemmingen, nemen de neveninkomsten van airlines toe, worden speciale zakelijke tarieven beter gebruikt en is er nog steeds een nasleep van de recessie. Dat legt een bescheiden neerwaartse druk op de ticketprijzen. Wat de hotels betreft, de tarieven zullen naar verwachting stijgen in een aantal belangrijk steden. Uitzonderingen zijn Houston en Phoenix, waar de vraag niet zal groeien, aldus Egencia. Er komt weinig nieuw aanbod op de markt op de korte termijn, zodat de bezettingsgraad van hotels in de meeste zakelijke bestemmingen zal verbeteren. Remmende werking hierop is het feit dat het volume meetings en incentives nog niet volledig is hersteld en de corporate vraag naar hotelovernachtingen nog steeds minder is dan in 2008. Voor 2011 verwacht Egencia dat het lastig wordt om te onderhandelen met hotels. Met name hotels in Atlanta, Boston en Seattle zullen niet veel water bij de wijn doen. In Calgary en Houston zijn nog wel deals te halen. Egencia heeft uitgezocht wat het beste moment is om een zakelijke boeking te maken bij een luchtvaartmaatschappij. Voor de meeste bestemmingei is dat drie tot vier weken van tevoren. Naar Londen scheelt dat bijvoorbeeld gemiddeld 48 procent, Phoenix 33 procent, Philadelphia 31 procent en Denver 26 procent. Azië/Stille Oceaan 

Azië/Stille Oceaan

De vooruitzichten voor corporate ticketprijzen in de regio Azië/Stille Oceaan zijn gemengd. In steden als Hong Kong en Melbourne blijven de tarieven gelijk of dalen ze licht. Tokio, Singapore en Shanghai zullen een kleine stijging van de ticketprijzen zien. Egencia voorspelt ook een toename van de hoteltarieven, met name in Shanghai, Sydney, Delhi en Beijing. 

Trends

Egencia heeft meer dan 500 reisinkopers in Noord-Amerika en Europa ondervraagd over trends in 2011. Hieruit blijkt dat 23 procent van de Europese inkopers een (kleine) toename van het zakelijk reizen signaleert binnen het bedrijf in de afgelopen zes maanden. Om de kosten onder controle te houden propageert 53 procent het langer van tevoren boeken van vliegtickets. Vier op de tien Europese inkopers ziet strenger toe op naleving van het reisbeleid. Bij 49 procent is pre-autorisatie van de trip verplicht en 38 procent stimuleert het gebruik van videoconferencing. Slechts negen procent is actief bezig met het traceren van ongebruikte vliegtickets.


Bron: Zakenreis.nl
 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
 Vier op de tien Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekeraar
 Bedrijven moeten meer prioriteit geven aan het welzijn van werknemers
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Videoconferencing groeit sneller dan zakenreizen
 Zakelijk reizen bezorgt manager stress
 Londen is populairste zakelijke bestemming
 De twaalf beste hotels ter wereld voor de zakelijke reiziger
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
Vier technologietrends die we de komende jaren steeds vaker gaan zien
Twee derde organisaties in afgelopen jaar slachtoffer geworden van ransomware-aanval
Meer dan een derde van de CMO's verliest talent aan concurrenten
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
meer top 10