zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tevredenheid medewerker zit in kleine dingen

29 september 2011 - Een bedrijfsuitje wordt door een werkgever op hogere waarde geschat dan door de werknemer, die liever ziet dat de dagelijkse gang van zaken goed op orde is. Dat is een van de verrassende uitkomsten van onderzoek van HRM_Payroll in samenwerking met TNS Nipo naar het (ervaren) werkgeverschap in de publieke sector.

De ene groep HRM-functionarissen werd hierin benaderd als werkgever, de andere groep als werknemer.  



HRM: bepalend en sturend
De HRM’er neemt in de totstandkoming van ‘goed en modern werkgeverschap’ een speciale rol in. Een sleutelrol, omdat de HRM’er immers bepalend en sturend is in de invulling van belangrijke aspecten van het werkgeverschap. De HRM’er balanceert vaak op het snijvlak van vertegenwoordiging van de werkgever enerzijds en belangenbehartiging van de medewerkers anderzijds. Een dubbelrol dus, waarbij het de kunst is om, in het belang van de organisatie, de belangen van werkgever en medewerker zo goed mogelijk op één lijn te brengen en houden. 

Met plezier naar het werk
Ruim 80 procent van de HRM’ers geeft zowel in hun rol als medewerker als vertegenwoordiger van de organisatie aan dat men met plezier naar het werk gaat en dat men wordt gewaardeerd voor wie men is en wat men doet. Opvallend is echter wel dat de interne communicatie en het geven/ontvangen van feedback stukken lager scoren en onderlinge verschillen vertonen. Als vertegenwoordiger van de organisatie vindt 58 procent dat men richting de medewerker intern goed communiceert en 64 procent regelmatig feedback geeft; als medewerker is dat slechts 46 procent en 48 procent. 

Meer verdienen dan men verdient

Van de HRM’ers is gemiddeld 77 procent tevreden over het arbeidscontract en 70 procent over de privé-werk balans. Over de beloning is men minder te spreken waarbij de HRM’ers in hun rol als medewerker slechter scoren op hun eigen beloning dan de HRM’ers in hun rol als vertegenwoordiger; respectievelijk 45 procent en 58 procent is van mening dat de beloning in verhouding is ten opzichte van het functioneren van de medewerkers. Anders gesteld, meer dan de helft van de HRM’ers vindt dat hij meer dient te verdienen voor het werk dat hij of zij levert. 

Persoonlijke ontwikkeling

Een bijzonder beeld: ruim 80 procent van de HRM’ers geeft als medewerker aan dat het werk uitdagend is en er genoeg ruimte is voor eigen verantwoordelijkheid en zelfsturing. Men is echter stukken minder tevreden over de actieve rol die de werkgever daarin richting hen aanneemt. Over de opleidingsmogelijkheden is slechts 53 procent tevreden, de aandacht voor coaching/persoonlijke ontwikkeling door de eigen leidinggevende scoort met 42 procent nog lager. Dat dit een echte blinde vlek lijkt te zijn voor de (HRM’ers van) werkgevers, blijkt uit het feit dat bijna 70 procent van de HRM’ers die als vertegenwoordiger hiernaar werden gevraagd van mening zijn dat de huidige werkgever juist wel voldoende mogelijkheden tot opleiding en persoonlijke ontwikkeling biedt aan de medewerkers. 

Het zit hem in de kleine dingen…

Op de vraag wat het leukste was dat de werkgever ooit heeft gedaan voor de medewerkers, kwamen opvallende verschillen naar voren. Waar de HRM’er als werkgever met name zaken noemt als bedrijfsuitjes, feesten, partijen en andere informele activiteiten, komt de andere groep als medewerker juist met heel andere zaken. Naast het feit dat acht procent van aangeeft dat het überhaupt aanbieden van een baan het mooist denkbare was, blijken de HRM’ers als medewerker met name gevoelig voor de zaken die normaal worden geacht in het kader van goed werkgeverschap: aandacht hebben voor ontwikkeling, mogelijkheden bieden tot opleidingen, zomaar een praatje maken uit persoonlijke interesse en een welgemeend bedankje op zijn tijd. 

Rapportcijfers

Tijd om de balans op te maken: hoe scoren volgens 250 HRM’ers hun huidige werkgevers in de publieke sector in hun rol als goed werkgever? De HRM’ers als medewerker geven hun huidige werkgever gemiddeld een 7,0. De HRM’ers die bevraagd zijn als vertegenwoordiger van hun organisatie geven hun huidige werkgever, en daarmee wellicht feitelijk deels zichzelf, een 7,4 voor de wijze waarop de rol als werkgever wordt ingevuld. Geen slecht rapport, maar zeker de nodige ruimte tot verbetering. Daarin is een schone taak weggelegd voor de HRM’ers. En om te weten waar men mee moet beginnen, hoeft de HRM’er en/of werkgever eigenlijk niet veel te doen aan onderzoek. Blijkbaar zit het antwoord al in henzelf als zij zo nu en dan eens door de bril van een normale medewerker naar hun eigen HRM-rol kijkt.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vakantie leidt tot minder betrokkenheid
 Persoonlijke aandacht van de baas doet wonderen
 Nederlandse werknemer hecht aan opleidingsmogelijkheden
 Werknemers massaal op zoek naar werkplezier
 
 
reacties
 
Marjolein Sybesma  |   | 
29-09-2011
 | 
10:26 uur
Dit is nou echt een artikel wat hout snijdt. Juist het ECHT verdiepen in de ander, daar gaat het om. Dit door de bril, of het filter zoals ik het benoem, van de ander meekijken, gebeurt veel te weinig. Miscommunicatie is het gevolg. Om dit weer recht te trekken hebben bureau's zoals wij aardig wat werk ;-), maar als we nou met z'n allen eens beginnen met ECHT geïnteresseerd te communiceren? Wat een relaxte wereld zonder irritaties zal dat zijn!
Imke Segers  |   | 
3-10-2011
 | 
10:40 uur
He he, als werkgevers nu eens gewoon met medewerkers in gesprek zouden gaan/blijven. Dan wordt er veel geld en tijd gespaard en het komt de relatie ten goede!
Maar dat zou geen nieuws mogen zijn!

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10