zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Manager maakt nog nauwelijks gebruik van mobiele bedrijfsapplicaties

25 augustus 2011 - De Nederlandse manager gebruikt zijn smartphone of tablet voornamelijk om te bellen, sms'en en te internetten. Mobiel gebruik van bedrijfsapplicaties blijft hierin ver achter. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Kadenza. Smartphonebezitters gebruiken slechts drie procent van hun tijd voor het gebruik van bedrijfsapplicaties, bij tabletgebruikers is dit zeven procent.

Onderzoeksbureau SSI vroeg 306 Nederlandse managers naar het gebruik van de smartphone en tablet in zowel persoonlijke als zakelijke context. Managers met een smartphone zijn, vergeleken met tabletbezitters, het meest behoudend. Zij gebruiken de smartphone voor bijna de helft van de tijd (49 procent) voor de primaire functies: telefoon en sms. Voor managers met een tablet is dit twaalf procent. De smartphone wordt door de manager verder gebruikt voor internet (dertien procent) en het checken van de mail (negentien procent). Nieuws, social media, video, muziek en games maken samen slechts een zesde van de tijd uit. De tablet wordt hier vaker voor gebruikt, daar maken deze onderdelen een vierde van de tijd uit. Maar het grootste deel van de tijd op de tablet gaat op aan het mobiele internet (25 procent) en het checken van de mail (achttien procent). 



Communicatieve doeleinden
Erik Leene, directeur van Kadenza: "Het achterblijven van mobiel gebruik van bedrijfsapplicaties lijkt erop te duiden dat de core business nog niet tot de mobiele apparaten van managers is doorgedrongen. De onderzoeksresultaten laten zien dat Nederlandse managers hun smartphones en tablets toch vooral voor communicatieve doeleinden gebruiken, al loopt de tabletbezitter wel wat voorop in zakelijk gebruik ten opzichte van de manager met een smartphone. Het grote scherm en de extra mogelijkheden op de tablet zullen daaraan bijdragen. Een verdere groei in het aantal tabletbezitters betekent wellicht dat de behoefte aan mobiele toegang tot bedrijfsapplicaties ook zal toenemen."

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'Iedereen is in 2020 verslaafd aan apps'
 Hackers ontdekken smartphones
 Organisaties behalen voordeel met inzet van gebruikersinterface
 Bedrijven niet klaar voor consumententechnologieën op de werkvloer
 
 
reacties
 
Ad de Beer  |   | 
25-08-2011
 | 
08:23 uur
Nog steeds gelooft de ICT wereld dat managers hun applicaties gebruiken, maar niets is minder waar. Managers zitten niet op twitter, facebook, linkedin. De gegevens van de ERP systemen krijgen ze van hun medewerkers, ze zitten zelden zelf achter de pc om alles zelf op te zoeken.
Het verbaast me dan ook niet dat ze hun smartphone alleen gebruiken voor primaire communicatie.
Het wordt tijd dat de ICTers eens in gaan zien wie de gebruikers zijn van hun systemen en eindelijk eens gaan inzien dat de sociale netwerken leuk zijn voor marketeers en ICT addicts, maar voor managers nauwelijks toegevoegde waarde hebben.
Charles Bakker  |   | 
25-08-2011
 | 
22:02 uur
Inderdaad. Social media is nog te privé en weinig noodzakelijk.
Mobiele interactiviteit met het ERP systeem is inmiddels wel bijzonder toegankelijk en wenselijk. Mobiel accorderen van processtappen, bijwerken van de projectstatus ''in-het-veld'', en even de actuele omzet of klantgegevens raadplegen. Welke manager wil dat niet?
Luc Timmers  |   | 
26-08-2011
 | 
09:26 uur
Zie (Klik hier) voor mijn reactie.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10