zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Talentontwikkeling vraagt om echte aandacht

15 augustus 2011 - Uit een eerder artikel van Richard van der Lee kwam naar voren dat organisaties veel geld laten liggen in relatie tot individuele talentontwikkeling. Dit komt volgens de auteur mede doordat individuele talentontwikkeling binnen organisaties niet of onvoldoende is afgestemd op de veranderende en dynamische markt. Leiderschap speelt in deze context een belangrijke rol en op dat ‘containerbegrip’ gaat de auteur hier onder in.

Van der Lee: "De manager van nu wordt geleefd of laat zich vooral leven door de zakelijke agenda. Het algemene beeld is dat managers zich suf vergaderen, bezig zijn met allerlei soorten controles, deelnemen aan netwerkverplichtingen, workshops en los daarvan ook nog de onvermijdelijke heisessies. Keuzes maken of nee zeggen is moeilijk, want eigenlijk wordt de manager geacht overal bij aanwezig te zijn. Naast al deze belangrijke dingen moet de manager ook nog eens tijd maken voor het ontwikkelen van de talenten van medewerkers en dit wordt er dan ook vaak nog even bij gedaan. Dit zal voor velen van u waarschijnlijk herkenbaar zijn, maar wat is het beeld hiervan van uw medewerkers? Vinden die ook dat u te weinig tijd en aandacht heeft voor talentontwikkeling?" 



Onderzoek
Van der Lee was benieuwd of het beeld van de manager inderdaad anders is dan dat van de medewerkers en daarom stelde hij in een online onderzoek de volgende stelling voor aan een groep van 52 medewerkers en 53 leidinggevenden bij diverse commerciële organisaties: ‘De leidinggevenden binnen mijn organisatie zijn voldoende capabel om een bijdrage te leveren aan talentontwikkeling.’ Van der Lee: "Wat bleek: slechts 31,1 procent van de medewerkers is overtuigd van mening dat zijn/haar leidinggevende capabel genoeg is om een bijdrage te leveren aan individuele talentontwikkeling. Ook onder de leidinggevenden was de uitkomst niet echt overtuigend met 50 procent." 

Onthutsende conclusies
Uitgaande van de uitkomsten van deze onderzoeksvraag is het volgens van der Lee onthutsend dat slechts 40,9 procent van de totale onderzoekspopulatie er volledig van overtuigd is dat hun leidinggevenden voldoende capabel zijn op het gebied van het ontwikkelen van individueel talent. "Talentontwikkeling van de individuele medewerker vraagt om echte aandacht en tijd van de managers en dat is niet alleen te faciliteren met opleidingen en ‘verplichte pop-gesprekken’. Redenen genoeg voor de leidinggevenden om het gesprek aan te gaan met de medewerkers en daarnaast eens goed in de spiegel te kijken." 

Trail, error en lef
De vraag is wel of dit alleen een taak is van de managers. Ook medewerkers zelf spelen hierbij een belangrijke rol. Zij kunnen door zich open uit te spreken en het heft in eigen handen te nemen, bijvoorbeeld zorgen voor de benodigde ontwikkeling van zichzelf en indirect ook voor ontwikkeling van de verantwoordelijke manager. Van der Lee sluit af: "Leiden staat vaak gelijk aan ‘trial and error’: experimenteren en lef tonen en in staat te zijn al die bewegingen te sturen. Bij uzelf en uw medewerkers. Managers die niet actief bezig zijn met talentontwikkeling van de individuele medewerkers dragen er deels aan bij dat organisaties uiteindelijk ook in dit opzicht veel ‘markt’ en ‘geld’ laten liggen. Kortom, stel prioriteiten en maak keuzes over de zaken waaraan u echt tijd wilt besteden: de mens en zijn talenten of allerhande andere zaken die sowieso niet goed lopen als het eerste niet op orde is."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vertrouwen van managers in medewerkers tijdens thuiswerken is groot
 World Password Day stond stil bij wachtwoordbeheer
 Vijf tips om persoonsgegevens te beschermen tegen dark web-cybercriminelen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Klant onvoldoende betrokken bij talentontwikkeling
 Talentprogramma`s hebben vaak inherente handicaps
 Talentontwikkeling cruciaal voor herstel
 CEO cruciaal voor goed talentmanagement
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Stappenplan voor automatische e-mail campagnes
Door termen als triggers, leadscoring, notificaties, koppelingen, vullingsgraad zie je door de bomen het bos niet meer op het gebied van e-mail marketing automation. In dit white paper legt Spotler al die termen en de voordelen ervan uit. Inclusief handige woordenlijst.
Download het white paper
Lees verder
Hoe verzamel je met gewijzigd cookie beleid de juiste data?
reacties
Koffie halen kan bron van conflict zijn (1) 
Aandelen weer in de gunst  (1) 
Jongeren willen weer zeeman worden (1) 
Bestuurders willen vaker vergaderen zonder de baas erbij (1) 
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties (1) 
Speciaal bedrijfsuitje voor singles biedt kansen (1) 
Vergaderen kost 37 miljard per jaar (1) 
top10
Aantal DDoS aanvallen verdubbeld in eerste kwartaal
Hoge werkdruk bij grote organisaties zet klantervaring onder druk
De pandemie maakt persoonlijke moederdagcadeaus populair
Verbeter uw supplychain, verbeter uw klantervaring
IT is vertragende factor bij 44 procent van de organisaties
Werken op afstand is een katalysator voor productiviteit, efficiency en diversiteit
Beperkte laadinfrastructuur grootste zorg bij aanschaf elektrische auto
Een carrière in cybersecurity: vijf tips
FluBot-malware verspreidt zich snel door Europa
Ziekteverzuim eerste kwartaal 2021: licht dalende trend
meer top 10