zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Populariteit jobhoppen neemt toe onder starters

8 augustus 2011 - Niet alleen de economische ontwikkelingen van de afgelopen jaren hebben veranderingen op de arbeidsmarkt teweeggebracht, ook de nieuwe generatie hoogopgeleide starters heeft andere wensen en behoeften gekregen. Zo geeft, ondanks tevredenheid in de huidige functie, 60 procent aan na drie jaar niet meer werkzaam te zijn bij de huidige werkgever. Daarnaast staat 60 procent van de starters open voor een baan in het buitenland.

Dit blijkt uit de studie ‘Insight in Starters’ uitgevoerd in opdracht van Hay Group



War for Talent

De salarissen voor hoogopgeleide starters zijn ten opzichte van 2009 met drie procent gestegen. Dat is net iets lager dan de inflatie van de afgelopen twee jaar (3,1 procent). Deze lichte daling van koopkracht lijkt slechts van korte duur omdat het wachten is op een nieuwe ‘War for Talent’ als gevolg van een verwachte daling van de werkloosheid en krapte op de arbeidsmarkt door een groot aantal vertrekkende baby-boomers. Verder is er een verschil waarneembaar tussen de salarissen van starters met een afgeronde master opleiding, deze liggen gemiddeld veertien procent hoger dan hun studiegenoten met alleen een bachelor certificaat. Voor afgestudeerde masters is de Financiële Dienstverlening de best betalende sector. Afgestudeerde bachelors verdienen binnen de Publieke Sector het meest. 

Toename jobhoppers

Met deze War for Talent groeit ook het aantal jobhoppers weer gestaag. Ondanks dat starters tevreden zijn over hun huidige functie, geeft tweederde aan dat zij over drie jaar niet meer werkzaam denkt te zijn voor zijn huidige werkgever. Dit kan te maken hebben met een gebrek aan nieuwe uitdagingen en ontwikkelingen maar ook het verder opbouwen van het CV kan een reden zijn. Daarnaast is werken in het buitenland nog steeds populair, zo geeft 60 procent van de starters aan open te staan voor een baan in het buitenland. 

Sfeer als belangrijkste criterium

Tijdens het solliciteren is sfeer het belangrijkste criterium voor 85 procent van de starters. Het is volgens Alrik Boonstra, Director Organizational Effectiveness van Hay Group Nederland, dan ook voor organisaties belangrijk om verder te kijken dan het bieden van een goed salaris. "Met een krappere arbeidsmarkt in het vooruitzicht is het voor organisaties van essentieel belang om onderscheidend te zijn ten opzichte van hun concurrenten en tegelijkertijd aan te sluiten bij de wensen van de managers van de toekomst." 

Pensioen belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde

Ook opvallend is de top drie van secundaire arbeidsvoorwaarden voor starters. Hoewel pensioen voorheen minder van belang was, staat het nu op nummer een (96 procent), gevolgd door reiskostenvergoeding (92 procent) en een mobiele telefoon van de zaak (64 procent). Waarschijnlijk is de nummer een positie van het pensioen toe te schrijven aan de recente pensioendiscussie en de aandacht die hier in de media aan is besteed. Een auto van de zaak is op zijn retour en komt onderin de lijst terecht met negentien procent.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jobhoppen bereikt nieuw hoogtepunt
 Jobhopper wordt onbetrouwbaar gevonden
 Jobhoppen staat niet garant voor beter salaris
 Steeds meer mensen wisselen niet alleen van baan, maar van beroep
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10