zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Populariteit jobhoppen neemt toe onder starters

8 augustus 2011 - Niet alleen de economische ontwikkelingen van de afgelopen jaren hebben veranderingen op de arbeidsmarkt teweeggebracht, ook de nieuwe generatie hoogopgeleide starters heeft andere wensen en behoeften gekregen. Zo geeft, ondanks tevredenheid in de huidige functie, 60 procent aan na drie jaar niet meer werkzaam te zijn bij de huidige werkgever. Daarnaast staat 60 procent van de starters open voor een baan in het buitenland.

Dit blijkt uit de studie ‘Insight in Starters’ uitgevoerd in opdracht van Hay Group



War for Talent

De salarissen voor hoogopgeleide starters zijn ten opzichte van 2009 met drie procent gestegen. Dat is net iets lager dan de inflatie van de afgelopen twee jaar (3,1 procent). Deze lichte daling van koopkracht lijkt slechts van korte duur omdat het wachten is op een nieuwe ‘War for Talent’ als gevolg van een verwachte daling van de werkloosheid en krapte op de arbeidsmarkt door een groot aantal vertrekkende baby-boomers. Verder is er een verschil waarneembaar tussen de salarissen van starters met een afgeronde master opleiding, deze liggen gemiddeld veertien procent hoger dan hun studiegenoten met alleen een bachelor certificaat. Voor afgestudeerde masters is de Financiële Dienstverlening de best betalende sector. Afgestudeerde bachelors verdienen binnen de Publieke Sector het meest. 

Toename jobhoppers

Met deze War for Talent groeit ook het aantal jobhoppers weer gestaag. Ondanks dat starters tevreden zijn over hun huidige functie, geeft tweederde aan dat zij over drie jaar niet meer werkzaam denkt te zijn voor zijn huidige werkgever. Dit kan te maken hebben met een gebrek aan nieuwe uitdagingen en ontwikkelingen maar ook het verder opbouwen van het CV kan een reden zijn. Daarnaast is werken in het buitenland nog steeds populair, zo geeft 60 procent van de starters aan open te staan voor een baan in het buitenland. 

Sfeer als belangrijkste criterium

Tijdens het solliciteren is sfeer het belangrijkste criterium voor 85 procent van de starters. Het is volgens Alrik Boonstra, Director Organizational Effectiveness van Hay Group Nederland, dan ook voor organisaties belangrijk om verder te kijken dan het bieden van een goed salaris. "Met een krappere arbeidsmarkt in het vooruitzicht is het voor organisaties van essentieel belang om onderscheidend te zijn ten opzichte van hun concurrenten en tegelijkertijd aan te sluiten bij de wensen van de managers van de toekomst." 

Pensioen belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde

Ook opvallend is de top drie van secundaire arbeidsvoorwaarden voor starters. Hoewel pensioen voorheen minder van belang was, staat het nu op nummer een (96 procent), gevolgd door reiskostenvergoeding (92 procent) en een mobiele telefoon van de zaak (64 procent). Waarschijnlijk is de nummer een positie van het pensioen toe te schrijven aan de recente pensioendiscussie en de aandacht die hier in de media aan is besteed. Een auto van de zaak is op zijn retour en komt onderin de lijst terecht met negentien procent.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Lockdown belemmert tech-vrouwen in loopbaanontwikkeling
 Cybercriminelen gebruiken COVID-19-vaccin als lokmiddel bij hun aanvallen
 Dit zijn de vijf meest gegoogelde HR-thema's van 2020
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Jobhoppen bereikt nieuw hoogtepunt
 Jobhopper wordt onbetrouwbaar gevonden
 Jobhoppen staat niet garant voor beter salaris
 Steeds meer mensen wisselen niet alleen van baan, maar van beroep
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Marketing Inhaak Kalender 2021 + handige tips
Met de overzichtelijke kalender van Spotler heb je in één oogopslag alle 'inhakers' voor jouw (e-mail) marketingcampagnes van 2021 in beeld. Handig voor eventgebonden acties naar klanten en nieuwsbriefabonnees! Inclusief interessante e-mail marketing tips.
Download de gratis kalender
Lees verder
reacties
Ruim helft Nederlanders openhartig over salaris (1) 
Ontwikkeling e-invoicing zorgt voor toename wereldwijde B2B-commerce in 2015 (1) 
Twee op de drie Nederlanders schaamt zich voor hoesten of niezen in publieke binnenruimtes (1) 
Grote organisaties zorgen beter voor thuiswerkende werknemers (1) 
Culture fit doorslaggevend voor recruiters (1) 
Bij helft Nederlanders komt gezelschapsspel op tafel tijdens feestdagen (1) 
Kwart medewerkers sjoemelt met klokken van tijd  (1) 
top10
‘Elke smartphonegebruiker moet profiteren van essentiële beveiligingsupdates’
Huizenkopers wijken steeds meer uit naar Overijssel, Groningen, Flevoland en Drenthe
Leidinggevende stimuleert werknemer niet om te leren
Langdurig verzuim loopt op door uitstel reguliere zorg
Is technologie onze reddingsboei tijdens lockdown?
Niet-afgesloten cao’s kenmerken cao-jaar 2020
Ruim helft Nederlanders openhartig over salaris
Lockdown belemmert tech-vrouwen in loopbaanontwikkeling
Sollicitatiedokter organiseert Nationale Dag van het CVv
Kwart Nederlanders proactiever bezig met gezondheid door huidige gezondheidscrisis
meer top 10