zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leiderschapsontwikkeling? Alleen als die transparant is

15 juli 2011 - Veel grote organisaties hebben procedures in het leven geroepen om de toekomstige leiders binnen hun bedrijf te identificeren en op te leiden. Goed talentmanagement zou u denken. Uit onderzoek van AMA Enterprise blijkt echter dat er ook een keerzijde aan zit. Deze programma’s worden namelijk vaak als oneerlijk gezien door overige medewerkers.

Meer dan een kwart van de 500 ondervraagde managers en directeuren, zegt dat de meerderheid van het personeel de inspanningen om toekomstige leiders te identificeren en op te leiden gebrekkig noemt, maar wel goed bedoeld acht. Een even groot deel noemt ze echter zowel oneerlijk als politiek bepaald. Slechts twaalf procent noemt ze onbevooroordeeld en eerlijk. 



Complottheorieën
De grote vraag is in hoeverre deze vaak negatieve mening ingegeven wordt door jaloezie van degenen die zich gepasseerd voelen. Logischerwijs komen er slechts een beperkt aantal kandidaten in aanmerking voor het leiderschapsontwikkelingsprogramma. Logisch dus ook dat er jaloezie kan ontstaan. Ook de manier waarop organisaties hun programma’s inrichten kan echter complottheorieën in de hand werken. Vier van de tien ondervraagden wisten de criteria te noemen waarop de kandidaten geselecteerd worden; één op de vijf daarentegen heeft geen flauw idee hoe iemand in aanmerking komt. In slechts veertien procent van de gevallen kunnen kandidaten zich zelf aanmelden. 

Managementadvies
De onderzoekers raden directieleden en topmanagers aan vooral open en eerlijk te zijn over de selectieprocedure. Maak bekend wat de criteria zijn en vertel dat er later nieuwe kansen komen. Als iemand (nu) niet in aanmerking komt voor deelname, leg dan uit waarom niet en hoe hij of zij eventueel in aanmerking komt voor de volgende ronde. De deur definitief dichtgooien en/of geen uitleg geven is funest voor de betrokkenheid en motivatie.


Bron: Management Issues
 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Leiders moeten zich herbronnen op kernwaarden
 Jongere verwacht meer van manager dan oudere werknemer
 Nieuwe generatie leiders is in opmars
 Zes tips om uw leiderschapskwaliteiten te tonen
 
 
reacties
 
Ronald Ladage  |   | 
18-07-2011
 | 
09:24 uur
Geheel mee eens, dat wantrouwen van werknemers naar hun leidinggevende. De toelating tot extra begeleiding is onoverzichtelijk en totaal niet transparant. Zolang we blijven vasthouden aan het principe van beoordelen uitsluitend door de chef van zijn werknemers, blijft het kippenhokprincipe overeind. Door het lef te hebben (lees dit goed leidinggevenden) om 360 graden beoordeling toe te passen, komen de juiste mensen in aanmerking voor extra opleiding en begeleiding en worden betere leidinggevenden. Helaas die groep is doodsbang, wanneer hun onderschikten en ook de andere afdelingen waar ze mee moeten werken, hun zouden mogen beoordelen. Maar dit is het enige systeem waar eerlijkheid en waarheid naar boven komen. Dit in combinatie met corecompetentie management en je hebt met één druk op de knop van de computer, de juiste mensen voor de functies, levert op termijn heel veel geld op voor het bedrijf!
Willem van Druten  |   | 
18-07-2011
 | 
18:51 uur
Ja, een beetje een open deur.
Als je niet objectief transparant bent in wat je wilt en doet heb je veel chagrijnige verliezers. Als je wel objectief transparant kunt zijn (ook al willen vele beslissers dat niet want soms ga je toch een beetje voor de blauwe ogen en 80D, het beetje ''eigen'' dat je er in wilt stoppen of het moderne management klonen), heb je alleen nog verliezers.
Het is de voetballer die op de bank zit; als hij weet waarom, baalt hij/zij alleen. Als die niet weet waarom baalt hij/zij nog harder. Maar het blijft balen.
Een alternatief is helemaal niets optuigen en institutionaliseren. Gewoon het principe van Luctor et Emergo toepassen en op de achterkant van een sigarendoosje beetje bijhouden.
Heb je ook de holy grail van 360© o.i.d.niet nodig.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10