zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Groot potentieel voor elektrische auto, ondanks vooroordelen

17 juni 2011 - Volgens onderzoek van Accenture overweegt 41 procent van de Nederlandse consumenten binnen drie jaar de aankoop van een elektrische auto als optie voor een volgende auto. De bevindingen onder een significante groep toont aan dat de elektrisch rijden potentie heeft, maar dat er nog genoeg vooroordelen zijn die gebaseerd zijn op de perceptie en het gebruik van een conventionele auto.

Opmerkelijk is dat lagere kosten op dit moment niet de belangrijkste drijfveer zijn voor de overstap naar een elektrische auto. De studie ‘Plug- in Electric vehicles: changing perceptions, hedging bets’, waaraan ondermeer 500 Nederlandse consumenten van de in totaal 7.000 consumenten deelnamen, laat zien dat consumenten in de beslissing om een elektrische auto aan te schaffen, de volgende aspecten belangrijk vinden:


- Laadtijd van een lege batterij (26 procent). Hierbij wordt rekening gehouden met het snelladen gefixeerd op 20 - 30 minuten, het langzaam laden gefixeerd op zes tot acht, en de variabele laadtijd waarin de laadtijd onbekend is (minimaal zes uur en geen maximale tijd).
- De beschikbaarheid van een benzine en diesel back-up (25 procent).
- De kosten van het opladen van een batterij ten opzichte van het vullen van een tank van een conventionele auto (twintig procent)
- De totale kosten (aankoop en onderhoud) vergeleken met een conventionele auto (vijftien procent).
- Tijdstip van opladen (veertien procent). Het moment van opladen wordt bepaald door een dienstverlener bij het oplaadpunt of een consument kan opladen wanneer hij wil. 

De Nederlandse consumenten zijn overigens minder enthousiast dan de gemiddelde consument wereldwijd. Van de 7.000 respondenten uit dertien landen gaf 60 procent aan de aanschaf van een elektrische auto te overwegen. Respondenten uit China zijn met 96 procent het meest enthousiast. 

Doorslaggevende factoren

Het gemak en de bezorgdheid over het bereik van de auto op basis van de batterij capaciteit zijn kritische factoren in het motiveren van consumenten tot de aankoop van een plug-in elektrisch voertuig. Hierbij heeft de consument een lichte voorkeur voor de mogelijkheid om de batterij op te laden (59 procent) ten opzichte van de mogelijkheid om een lege batterij te ruilen voor een volle (41 procent). Daarnaast noemt 52 procent van de Nederlandse consumenten een oplaadpunt aan huis als voorwaarde voor de aanschaf van een elektrische auto. Als andere bepalende factoren voor aankoop werden genoemd: de optie tot snelladen (43 procent) en de mogelijkheid tot het opladen op het werk en bij parkeerplaatsen (41 procent). 

Mobiliteitsbehoefte

Er is een trend zichtbaar dat de mobiliteitsbehoefte van de consument verandert. "Met name onder jonge consumenten blijkt dat er een verschuiving plaatsvindt. Een auto wordt in sommige landen niet langer gezien als een statussymbool en er wordt bewuster gezocht naar efficiëntere en duurzame vervoeroplossingen, die aansluiten bij een flexibele mobiliteitsbehoefte," aldus Mark Schütz, Senior Manager bij Accenture. "Uit pilots blijkt dat vooroordelen over gemak en gebruik worden weggenomen zodra een consument ervaart hoe het is om te rijden in een elektrische auto. Bovendien moet er in de perceptie van de consument nog veel gebeuren voordat conventionele auto’s en elektrische auto’s op kosten met elkaar vergeleken kunnen worden."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 7,75 euro
 Nederlander verwacht weer vaker de weg op te gaan voor werk
 Prinsjesdag 2021: de belangrijkste veranderingen voor HR- en salarisprofessionals
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zakelijke rijder kiest vaker voor hybride
 Elektrische auto wint snel terrein
 Auto van de zaak vergroent veel sneller dan privéauto
 Korte autoritten vervangen door de fiets loont
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Dat coachen is ook niet alles.  (2) 
India minder aantrekkelijk door krappe arbeidsmarkt (1) 
Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst (1) 
Zo toegankelijk zijn websites waar je belangrijke zaken regelt (1) 
Young Professionals ervaren steeds meer stress (1) 
Twee na grootste stijging werkgelegenheid ooit  (1) 
Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending (1) 
top10
Twee derde Nederlanders dik tevreden met baas
Zakelijk reizen na corona: grote behoefte aan ‘grenzeloze benefits’
Online neemt de rol van de papieren folder langzaam over
Vier op tien jonge Nederlanders overwegen emigratie door woningtekort
Jongeren werken aan gezonde wereld en energietransitie tijdens de Tech Day
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 7,75 euro
Premie WA beperkt casco-verzekering stijgt ondanks daling schadelasten
Nederlander verwacht weer vaker de weg op te gaan voor werk
Drie op de vijf Nederlanders willen werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft
Nalatigheid beveiligen softwareontwikkeling moet gevolgen krijgen
meer top 10