zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Groot potentieel voor elektrische auto, ondanks vooroordelen

17 juni 2011 - Volgens onderzoek van Accenture overweegt 41 procent van de Nederlandse consumenten binnen drie jaar de aankoop van een elektrische auto als optie voor een volgende auto. De bevindingen onder een significante groep toont aan dat de elektrisch rijden potentie heeft, maar dat er nog genoeg vooroordelen zijn die gebaseerd zijn op de perceptie en het gebruik van een conventionele auto.

Opmerkelijk is dat lagere kosten op dit moment niet de belangrijkste drijfveer zijn voor de overstap naar een elektrische auto. De studie ‘Plug- in Electric vehicles: changing perceptions, hedging bets’, waaraan ondermeer 500 Nederlandse consumenten van de in totaal 7.000 consumenten deelnamen, laat zien dat consumenten in de beslissing om een elektrische auto aan te schaffen, de volgende aspecten belangrijk vinden:


- Laadtijd van een lege batterij (26 procent). Hierbij wordt rekening gehouden met het snelladen gefixeerd op 20 - 30 minuten, het langzaam laden gefixeerd op zes tot acht, en de variabele laadtijd waarin de laadtijd onbekend is (minimaal zes uur en geen maximale tijd).
- De beschikbaarheid van een benzine en diesel back-up (25 procent).
- De kosten van het opladen van een batterij ten opzichte van het vullen van een tank van een conventionele auto (twintig procent)
- De totale kosten (aankoop en onderhoud) vergeleken met een conventionele auto (vijftien procent).
- Tijdstip van opladen (veertien procent). Het moment van opladen wordt bepaald door een dienstverlener bij het oplaadpunt of een consument kan opladen wanneer hij wil. 

De Nederlandse consumenten zijn overigens minder enthousiast dan de gemiddelde consument wereldwijd. Van de 7.000 respondenten uit dertien landen gaf 60 procent aan de aanschaf van een elektrische auto te overwegen. Respondenten uit China zijn met 96 procent het meest enthousiast. 

Doorslaggevende factoren

Het gemak en de bezorgdheid over het bereik van de auto op basis van de batterij capaciteit zijn kritische factoren in het motiveren van consumenten tot de aankoop van een plug-in elektrisch voertuig. Hierbij heeft de consument een lichte voorkeur voor de mogelijkheid om de batterij op te laden (59 procent) ten opzichte van de mogelijkheid om een lege batterij te ruilen voor een volle (41 procent). Daarnaast noemt 52 procent van de Nederlandse consumenten een oplaadpunt aan huis als voorwaarde voor de aanschaf van een elektrische auto. Als andere bepalende factoren voor aankoop werden genoemd: de optie tot snelladen (43 procent) en de mogelijkheid tot het opladen op het werk en bij parkeerplaatsen (41 procent). 

Mobiliteitsbehoefte

Er is een trend zichtbaar dat de mobiliteitsbehoefte van de consument verandert. "Met name onder jonge consumenten blijkt dat er een verschuiving plaatsvindt. Een auto wordt in sommige landen niet langer gezien als een statussymbool en er wordt bewuster gezocht naar efficiëntere en duurzame vervoeroplossingen, die aansluiten bij een flexibele mobiliteitsbehoefte," aldus Mark Schütz, Senior Manager bij Accenture. "Uit pilots blijkt dat vooroordelen over gemak en gebruik worden weggenomen zodra een consument ervaart hoe het is om te rijden in een elektrische auto. Bovendien moet er in de perceptie van de consument nog veel gebeuren voordat conventionele auto’s en elektrische auto’s op kosten met elkaar vergeleken kunnen worden."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zakelijke rijder kiest vaker voor hybride
 Elektrische auto wint snel terrein
 Auto van de zaak vergroent veel sneller dan privéauto
 Korte autoritten vervangen door de fiets loont
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10