zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Keuze leaseauto’s lage bijtelling neemt drastisch af

14 juni 2011 - Vanaf 1 juli 2011 gaan er andere CO2 normen gelden voor de lage bijtellingscategorieën. Deze worden vervolgens ieder jaar op 1 januari verder aangescherpt tot het jaar 2015. Vereniging Auto Van De Zaak (VAVDZ) onderzocht wat voor effect dit heeft voor de keuze uit de verschillende modellen. De conclusie is dat de keuze voor berijders per 1 januari 2013 met 54 procent beperkt wordt.

VAVDZ heeft de CO2 uitstoot van alle merken en modellen op een rij gezet. Vervolgens is geanalyseerd hoeveel merken en modellen er nu in een lage bijtellingsgcategorie vallen en straks niet meer. 



Drie opvallende trends
De cijfers nader bekeken zijn er drie opvallende trends. Allereerst loopt het aantal dieselmodellen in de veertien procent categorie per juli 2011 terug van dertien naar vier modellen (SEAT Ibiza, Skoda Fabia, Smart en de VW Polo). Op de langere termijn wordt vooral de keuze in de twintig procent categorie voor benzinemodellen beperkt. Per 1 januari 2013 wordt hier al wel gelijk een aantal veel zakelijke gebruikte modellen getroffen. Over de hele linie zijn het vooral de kleine auto’s in het A en in het B segment die in de lage bijtellingscategorieën blijven vallen. VAVDZ vindt dit vreemd omdat dit juist meestal geen zakelijke auto’s zijn.  

Voorbarig en complex
VAVDZ vindt de bijstelling van de CO2 normen voor de bijtelling voorbarig en veel te complex. Voorzitter Martin Huisman: "De uitstootgrenzen worden sneller teruggeschroefd dan dat er nieuwe zuinigere modellen op de markt komen. Als straks de meeste auto's weer in de 25 procent categorie bijtelling vallen is de stimulans om een auto te kiezen met een lage CO2 ook weg. Kennelijk is dit niet belangrijk voor de overheid." "De aanscherping van de bijtellingscategorieën wordt bovendien sneller doorgevoerd dan afgesproken en is financieel nog helemaal niet nodig. Wij zullen in Den Haag onze bezwaren kenbaar maken".

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Leaseauto sneuvelt niet in crisis
 Werkgever bezuinigt eerder op leaseauto dan op pensioen
 Peugeot 207 populairste leaseauto
 Vergroening zakenauto heeft ongewenst bijeffect op milieu
 
 
reacties
 
Ronald  |   | 
15-06-2011
 | 
09:56 uur
De VAVDZ wil naar Den Haag gaan om te praten met wie?
De huidige regering heeft geen boodschap aan milieu en zeker niet om auto’s vrij te stellen van BTW etc. laat staan om de bijtelling te moeten missen. Even de auto-industrie lekker gemaakt, heel veel mensen kochten een auto die heel milieu bewust waren en nu weten we dat in 2013 alles wordt teruggedraaid.
Alleen de elektrische auto, volslagen ongeschikt om de normale auto te vervangen, die wordt vrijgesteld van wegenbelasting en je kunt als werknemer daar je “voordeel” mee doen.
Wanneer wordt ons volk een keer wakker en gaan ze eens nadenken over al die onvolledige informatie.
Hoe vervuilend is de productie van de elektrische auto, de accu’s en is gebruik van stroom niet vervuilend? Geef daar nu eens de juiste informatie over. Hoeveel extra stroom moet er straks worden geproduceerd en hoe kunnen we dat milieuvriendelijk produceren?
En dan nog het economische oogpunt, de grootste actieradius is 100 km per laadbeurt (wel heel rustig rijden, anders veel minder kilometers) en de oplaadtijd ongeveer 6 uur.
Komen er bij de oplaadpunten ook rusthuisjes te staan?
Dus voor stadsvervoer te gebruiken, maar niet voor het vervangen van het voertuig, waarmee de mensen hun geld moeten verdienen.
Waar blijft de waterstofmotor, die voldoet aan alle normen.
En wat te denken van het rijden op gas, de huidige minst vervuilende brandstof en slechts een bijproduct van de olie-industrie.
Helaas verdient de belasting er te weinig aan, daarom wordt de hoogste wegenbelasting toegepast, want het gaat al jaren niet om het milieu, nee het gaat om geld.
Dus wordt eens wakker en ga in discussie met al die zogenaamde milieu frikken, die elke dag het podium beklimmen.
K J  |   | 
15-06-2011
 | 
19:32 uur
Wat een gemopper weer. dit gaat natuurlijk nergens over. Als je zelf een auto rijdt kost ie bijna 1.000 euro neto per maand.
Als je een auto van de zaak hebt, moet je gewoon het privé voordeel bij je loon optellen.
Als je dat niet wilt, kun je toch een km registratie bijhouden? dan kost het je niets.
Als het over het milieu gaat hebben we nu nog geluk. over een paar jaar mag je je auto naar de sloop brengen als ie te veel uitstoot.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10