zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bankwezen nog niet gewend aan nieuwe media

24 mei 2011 - Europese banken anticiperen onvoldoende op de snelle opkomst van nieuwe media. Zo staan een ontoereikend wettelijk kader en een gebrek aan visie de snelle integratie van deze media in de bancaire sector in de weg. Dat is de belangrijkste conclusie van de derde editie van een reeks onderzoeken van de European Financial Management Association (EFMA) en Atos Wordline.

Uit het onderzoek komt naar voren dat de beschikbaarheid van diensten op basis van nieuwe media zeer verschillend is. Bovendien loopt de visie van banken op het gebruik van SMS-banking en videoconferenties sterk uiteen. Toch wijst alles erop dat deze technologie in de komende drie jaar een hoge vlucht neemt. Zo bieden bijna acht op de tien banken SMS-alerts aan. SMS-banking staat daarentegen op enige achterstand met nog niet een derde van de banken die deze dienst aanbieden. 



Gebrek aan visie

Door het ontbreken van een flexibel wettelijk kader komt de integratie van nieuwe media bij banken ad hoc en in een relatief laag tempo tot stand. Hoewel de investeringen naar verwachting desondanks stijgen, is de besluitvorming hierover te traag. Dit komt doordat veel banken geen duidelijk inzicht hebben in de opbrengst die zulke investeringen opleveren. Niettemin proberen sommige banken de kansen die nieuwe media bieden te benutten door het doen van nieuwe investeringen. "Dit onderzoek toont duidelijk aan dat sprake is van een wezenlijk verschil tussen de voorlopers en achterblijvers bij de inzet van nieuwe media ter verbetering van de CRM-strategie van banken. Deze verschillen zijn onder meer te verklaren door ontoereikende financiële middelen en een gebrek aan visie," stelt Patrick Desmarès, secretaris-generaal van EFMA. 

Groot groeipotentieel
"Veel banken maken weliswaar werk van de ontwikkeling van nieuwe mediaoplossingen voor een beter beheer van klantrelaties. Toch is nog altijd sprake van een groot groeipotentieel voor de toepassing van nieuwe media voor de analyse en het benutten van klantgegevens," benadrukt Julie Noir de Chazournes, Head of Markets, Business Marketing & Strategy van Atos Worldline. "Als deze klanteninformatie goed wordt beheerd en gebruikt, resulteert dit in een beter begrip van klanten en een meer effectieve segmentatie op basis van klantgedrag. Ook biedt het handvatten voor een doelgerichte communicatie van relevante aanbiedingen en een gepersonaliseerde klantbenadering. Om dit te realiseren, is het belangrijk dat banken zich niet uitsluitend spiegelen aan andere banken, maar aan bedrijven die op het gebied van e-commerce vooroplopen." 

Over het onderzoek

Het onderzoek is verricht onder 47 banken uit acht Europese landen: Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Polen, Spanje, Turkije en het Verenigd Koninkrijk. Bovendien komen zeventien topfunctionarissen van Europese banken aan het woord over de ontwikkeling van nieuwe media en de invloed hiervan op klantcontacten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Eerlijke Bankwijzer gaat internationaal
 'Nieuwe bankieren' verankerd in beroepsonderwijs
 De ViNT nieuwe Media top tien: privacy belangrijker dan planeet
 Nieuwe media niet in trek bij pensioeninformatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10