zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bankcultuur verandert niet door gebrek aan nieuw leiderschap

10 februari 2011 - De cultuur binnen banken in Nederland is niet tot nauwelijks veranderd. Ook het principe van ‘het nieuwe werken’ (meer output door eigen verantwoordelijkheid van de medewerkers) is gedoemd te mislukken. Bestuurders hebben hun stijl van besturen niet wezenlijk aangepast na de crisis.

Dit blijkt uit een recente rondgang langs grote organisaties, uitgevoerd door het bestuursplatform nieuwbestuur.nl



Top-down
Bestuurders gebruiken nog steeds massaal de traditionele ‘top-down’ manier van besturen. "De top van Nederland is verouderd in de manier van leidinggeven en zit muurvast," stelt een van de oprichters van NieuwBestuur Mildred Hofkes. "Bestuurders van banken verwachten van hun medewerkers vernieuwing en innovatie. Ook geven zij in de media aan dat de interne cultuur moet veranderen en de klant centraal moet staan. Zelf blijven ze echter aansturen vanuit het oude traditionele ‘zender-model’. Hierbij staat de organisatie centraal (en de winst) en niet de klant of de andere stakeholders." 

Code-banken
Vorige week vond het debat plaats in de Tweede Kamer over de ‘code-banken’. De huidige bankbestuurders gaven aan dat zij niet in staat zijn om intern het roer om te gooien. Het gevolg is nog meer reputatieschade en gebrek aan vertrouwen onder het publiek in financiële instellingen. Ook organisaties als T-Mobile (de ‘vrolijke twitter burgeroorlog’ van Youp van ‘t Hek) en InHolland hebben recent flinke reputatieschade opgelopen. Hierbij geldt het zelfde principe, bestuurders blijven hangen in het traditionele zender-model in plaats van over te stappen naar het nieuwe ontvangers-model. 

Financiële gevolgen
Organisaties met een traditionele manier van besturen zullen in de toekomst steeds vaker financieel gaan afschrijven op reputatieschade. Social media bronnen zoals wikileaks, Facebook en Youtube onthullen aan het grote publiek hoe de verouderd bestuursmodellen werken. Het publiek keert zich van deze organisaties af met als gevolg flinke financiële schade. Een recent voorbeeld is oliemaatschappij BP, die als gevolg reputatieschade door de grote olieramp in de golf van Mexico de helft van zijn koerswaarde heeft moeten afschrijven.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Banken verduurzamen steeds trager
 Consumentenvertrouwen in banken broos
 Crisis maakt Nederlander financieel bewust
 Bonusbeleid banken schiet nog steeds tekort
 
 
reacties
 
Helma van Wanrooij  |   | 
10-02-2011
 | 
08:31 uur
Wat een ware woorden! Oorspronkelijk kom ik ook uit de bankwereld en heb het destijds vaarwel gezegd. Ik had eerst nog ijdele hoop dat er door de crisis iets zou veranderen, maar er is niets gewijzigd. We zijn weer terug bij af.

Het lastige is alleen dat je niet om de banken heen kunt. De lobby in Den Haag is blijkbaar nog zo sterk dat er niet echt gedaan wordt. Jammer, een gemiste kans.
E.J.  |   | 
10-02-2011
 | 
12:59 uur
Het probleem ligt niet zozeer bij 1 bank of 1 land. Het is een wereldwijd probleem dat als zodanig zal moeten worden aangepakt.

Helaas missen de politici de daadkracht maar vooral lef en moed om dit op een globaal niveau bespreekbaar te maken en aan te pakken.

Als wij als klein land de banken in een harnas drukken, zullen ze uitwijken naar landen waar de regels en wetten soepeler zijn.

Martin Schomakers  |   | 
10-02-2011
 | 
17:25 uur
Een artikel en een onderzoek waar maar eens te meer uit blijkt dat er zonder echte cultuuromslag geen veranderingen kunnen worden verwacht. In welke sector dan ook, of het nu gaat om het nieuwe werken, of om een erecode, of om het interactiemodel met stakeholders. Als het onderliggende besef ontbreekt dat het pure noodzaak én winst is dat je elkaar als partijen opzoekt, dan is ieder initiatief tot veranderen kansloos. Helaas wordt cultuurverandering te vaak gezien als een hype-achtige oplossing voor het sussen van onrust. Zonder werkelijke overtuiging van de noodzaak ervan, zal er echter niks veranderen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10