zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

'War for talent' topprioriteit CEO

27 januari 2011 - Nu CEO's weer vertrouwen hebben in de groei van hun bedrijf, staat de 'war for talent' bovenaan de agenda van bestuurders. De beschikbaarheid van talent, kennis en kunde wordt door CEO's wereldwijd genoemd als een van de belangrijkste bedreigingen voor toekomstige groei.

Dat blijkt uit het veertiende CEO Survey dat PwC gisteren presenteerde tijdens het World Economic Forum in Davos. 



Kritische blik
Met het vizier weer op groei gericht, kijken de topmannen en -vrouwen kritisch naar hoe ze groei kunnen realiseren. Daarbij wordt de 'beschikbaarheid van talent, kennis en kunde' als nummer één bedreiging gezien. Op wereldschaal ziet 56 procent dit als een groot probleem. In Nederland ligt dit nog iets hoger met 63 procent. De urgentie lijkt in Nederland meer te worden gevoeld. 61 procent van de geïnterviewde Nederlandse CEO's wil dit probleem de komende twaalf maanden voortvarend aanpakken. Tegenover wereldwijd slechts 38 procent. 

Interessant land
"Door de aantrekkende arbeidsmarkt en de komende vergrijzingsgolf laait de 'war for talent' ook in Nederland op," aldus Robert Swaak, voorzitter van PwC in Nederland. De Nederlandse overheid zal moeten blijven investeren in het verhogen van de kwaliteit van ons onderwijs zodat zoveel mogelijk talenten zich maximaal kunnen ontwikkelen en goed voorbereid op de arbeidsmarkt komen. Van het bedrijfsleven mag verwacht worden dat wij nauw met onderwijsinstellingen samenwerken. Cruciaal is verder dat Nederland een interessant land blijft voor internationale toptalenten om hier te komen werken. Dat vraagt om een aantrekkelijke leef- en werkomgeving met een hoogwaardig aanbod aan maatschappelijke en culturele activiteiten. Het vraagt ook om een samenleving die open staat voor buitenlandse talenten. De nieuwe war for talent zal zich namelijk niet beperken tot de Nederlandse landsgrenzen," stelt Robert Swaak. 

Run op talent
De run op talent die ontstaat, brengt volgens de respondenten een viertal uitdagingen met zich mee: hoe trek je het schaarse beschikbare talent aan; hoe integreer je jonge nieuwe collega's optimaal in het bedrijf; hoe ga je om met het risico talent te verliezen aan de concurrentie; en tot slot hoe kun je een aansprekend carrièrepad bieden. "Bedrijven zullen hun bestaande talentmanagement strategieën moeten aanpassen," stelt Swaak. "De nieuwe generatie medewerkers gaat voor de hoogste bieder, niet op financieel gebied, maar op het gebied van ontwikkelmogelijkheden. Daarbij speelt bijvoorbeeld internationale mobiliteit een belangrijke rol. De komende tien jaar zal het aantal werknemers dat enige tijd in het buitenland werkt met de helft toenemen. Het wordt meer en meer een integraal onderdeel van iemands carrière." 

Nederlands vertrouwen blijft achter
Twee jaar na het dieptepunt van de economische crisis, is het vertrouwen van CEO's wereldwijd weer op het niveau van voor de crisis. Het wereldwijde onderzoek laat zien dat 48 procent van de respondenten zeer veel vertrouwen heeft dat hun bedrijf de komende twaalf maanden groei zal laten zien. Vorig jaar lag dit percentage beduidend lager met 31 procent. Het vertrouwen van Nederlandse CEO's blijft daarentegen behoorlijk achter met 33 procent. Dit achterblijvende vertrouwen ziet PwC overal in West Europa met uitzondering van Duitsland. Daar geeft 80 procent van alle CEO's aan zeer veel vertrouwen te hebben in toekomstige groei. Een enorme toename na de 20 procent vorig jaar. 

Groeimarkten
CEO's zien China nog steeds als belangrijkste groeimarkt (39 procent). Gevolgd door de Verenigde Staten (21 procent), Brazilië (negentien procent), India (achttien procent) en Duitsland (twaalf procent). In ons land staan China en Duitsland op plaats één met 40 procent gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (27 procent) en India (zeventien procent). Plaats vier en vijf worden gedeeld door de VS en Brazilië, met allebei dertien procent. Respondenten verwachten niet alleen economische groei in opkomende landen. Volgens meer dan de helft van de internationale CEO's zullen de nieuwe topmerken het komende decennium uit opkomende markten komen. De Nederlandse deelnemers aan het onderzoek zijn op dit vlak wat voorzichtiger. Slechts een derde verwacht dat deze ontwikkeling zich zal voordoen.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 'War for talent' laait op
 Vijf types werknemers en hoe u ze verleidt
 Maak u op voor een nieuwe strijd om talent
 Strijd om talent is nog lang niet gestreden
 
 
reacties
 
Martijn van Rossum  |   | 
27-01-2011
 | 
12:50 uur
Bedankt voor reclame! Jammer genoeg is dit bewustzijn er nog veel te weinig in de publieke sector. Organisatie in de zorg, onderwijs en overheid realiseren zich vaak nog onvoldoende hoe heftig de ''war for talent'' zal zijn de komende jaren. Ook het MKB maakt hier nog geen topprioriteit van.
De vier uitdagingen uit dit artikel zijn nu nog goed te tackelen, maar je moet er wel op tijd bij zijn. Wij adviseren, ondersteunen graag bij het oplossen van deze uitdagingen of nemen het helemaal bij een organisatie weg.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10