zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Ben Tiggelaar inspireert tot dromen, durven en vooral doen

12 januari 2011 - U weet wat u wilt, maar dreigt nu alweer te blijven hangen in die goede voornemens? U bent niet de enige gezien de opkomst van het publieksseminar Dromen Durven Doen van Ben Tiggelaar dat op 8 januari georganiseerd werd door Uitgeverij Unieboek | Het Spectrum, Buro van Oranje en Ben Tiggelaar.


Een beter moment voor een dergelijke bijeenkomst was niet denkbaar: de goede voornemens liggen ieder nog vers in het geheugen. Maar ja, zoals dat nu eenmaal gaat, is de kans levensgroot aanwezig dat veel daarvan in het stadium van mooie intenties blijven hangen, helemaal als ze omschreven zijn in vage termen. Ben Tiggelaar inspireerde tijdens een wervelende show vol beeld, geluid en interactieve actie, een uitverkocht Beatrix theater ook tot de volgende twee stappen: durven maar vooral ook doen. 



Veranderen begint met gedrag
De kern van zijn boodschap: verandermanagement – zowel op persoonlijk als organisatieniveau - is mooi, is noodzakelijk, maar een nieuwe strategie zal nooit zijn vruchten afwerpen als het gedrag van de betrokkenen niet mee verandert. En daar zit hem nu net de crux: maar liefst 95 procent van ons gedrag is onbewust. Vooral in mindere tijden, in tijden van stress, als het thuis niet zo lekker loopt, als de file weer eens oneindig was, vallen we razendsnel terug in onze oude gewoontes. In gedrag dat we aangeleerd hebben en vrijwel automatisch vertonen maar dat lang niet altijd productief is. We klampen ons vast aan wat we hebben want de angst om te verliezen is maar liefst drie keer zo sterk als onze wil om succesvol te zijn. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat mensen graag 100 meter rennen om 100 euro te verdienen, maar zelfs veel verder om de 100 euro te behouden die ze al hebben. 

Emotiemanagement
Juist omdat we zo bang zijn te verliezen – tegen alle ratio in want iedereen heeft wel eens ervaren dat grootse dingen ontstaan door wél te veranderen en bijvoorbeeld een baan of relatie vaarwel te zeggen – is de kans op terugval zo groot. Mensen zijn gewoontedieren en houden niet van veranderen, zelfs niet als we heel goed weten dat alleen veranderen tot groei en succes leidt. Veranderen betekent kiezen en kiezen betekent loslaten. Gelukkig is de kans op terugval in oude patronen te reduceren. Met emotiemanagement. Dit werkt op vier niveaus:
1. Bewegen
Door activerende bewegingen te maken (springen, met uw armen zwaaien) en door te glimlachen stuurt u het signaal naar uw hersenen dat u zich goed voelt. Andersom kunt u rustgevende bewegingen uitvoeren om de stress te verjagen.
2. Denken
Door andere dingen te denken, gaat u zich anders voelen. Haal bijvoorbeeld mooie herinneringen op als u zich onzeker of gespannen voelt, denk bewust aan dingen die u kracht geven (momenten waarop u uw talenten optimaal inzette en daar positieve reacties op kreeg), provoceer uzelf (‘geef dan maar op, slappeling!’) of de aloude truc waarbij u zich voorstelt dat uw toehoorders gekleed zijn in rare pakjes of helemaal niet. Bedenk een beeld dat u door moeilijke momenten kan slepen. Oefen erin dit op te roepen en op een gegeven moment gaat het vanzelf.
3. Praten
Denk in dit kader aan de yells die bepaalde sportteams of verkopers uiten om zichzelf op te peppen en de teamspirit te versterken. Dit kunt u ook doen als u alleen bent en uzelf op deze manier aanmoedigen. Hardop stop zeggen werkt effectief tegen piekeren. U kunt een kort en krachtig motto voor uzelf verzinnen dat u paar keer zo hard mogelijk uitspreekt als u dreigt terug te vallen in onproductief gedrag.
4. De context veranderen
Staat u vaak in de file en is er geen mogelijkheid dat te veranderen? Maak van uw auto dan een ultieme relaxplek (of werkplek)! Op weg naar een moeilijk gesprek? Zet muziek op waarvan u vrolijk en actief wordt. Wilt u ontspannen aankomen? Kies dan voor een nummer dat u gegarandeerd rustig maakt. Hang eventueel reminders aan uw muur zodat uw hele omgeving u herinnert aan de gewenste verandering. 

Praktijktest
Dat deze technieken inderdaad werken, ontdekten de seminarbezoekers aan den lijve. Na bovenstaande tips een voor een te hebben getest en in de praktijk te hebben gebracht was iedereen er helemaal klaar voor om dat ene telefoontje te plegen waarmee al veel te lang gewacht was. Bijvoorbeeld om iemand te bedanken of om eindelijk die afspraak met die goede vriendin te maken die allang geleden gemaakt had moeten zijn. Drie minuten lang was er opvallend veel telefoon- en sms-verkeer waar te nemen vanuit hartje Utrecht. 

Mislukken bestaat niet
Nog een paar waarheden als een koe die deze middag weer eens effectief onder de aandacht werden gebracht:
- Leren doe je alleen door te doen.
- Zekerheden komen pas na acties.
- Wie niet verandert, groeit ook niet.
Dus: pas als u iets hebt gedaan, weet u of het voor u werkt. Zie eventueel falen dan ook niet als een mislukking die veel tijd in beslag naam maar als het leermoment dat die ervaring is. 

Experiment
Wat kan helpen, vooral als u binnen uw organisatie een verandering door wilt voeren, is om de verandering een experiment te noemen, en de tijd die ervoor staat in kleine periodes op te delen. Vergelijk maar eens hoe uw team reageert als u zegt: ‘we gaan een verandering doorvoeren die we vervolgens twee jaar volhouden’ of als u daarentegen aankondigt: ‘we gaan dit en dit drie maanden lang proberen’. 

Visualiseren
Visualiseren bleek ook deze zaterdag weer een krachtig mechanisme. Wie een duidelijk beeld heeft van de uitkomsten van zijn dromen, inclusief de bijbehorende gevoelens die dan ervaren worden, zal deze significant vaker waar zien worden. Gelooft u niet in de kracht van visualisatie? Probeer deze oefening maar eens: stel u zo levendig en gedetailleerd mogelijk voor dat u uw doelen daadwerkelijk bereikt, dat u doet wat u zich op 1 januari voorgenomen hebt. Hoe voelt u zich dan over vijf jaar? En visualiseer nu eens hoe u zich zult voelen als u niets doet om uw doelen na te streven en alles laat zoals het is. Hoe voelt u zich dan over al die jaren? Juist. 

De eerste stap
Nog zo’n cliché en dus net zo waar: elke verandering, elk succes, begint met die beroemde eerste stap. Is zelfs die te groot? Maak er dan een halve stap van, raadt Tiggelaar aan. En beloon die stap vervolgens in plaats van alleen het resultaat. Resultaat kan lang op zich laten wachten en mensen gaan nu eenmaal voor instant geluk. Maak daarom het veranderen an sich leuk. Als manager kunt u ermee beginnen door uw team uit te laten spreken wat de verandering moet zijn, welke gedragsveranderingen daar bij komen kijken, het gewenste gedrag concreet te benoemen en dit gedrag vervolgens te belonen. 

Bestel het boek
Wilt u ook veranderen, weet u al welke richting u op wilt (dat is essentieel in dit geval!) en nu nog uw dromen durven doen? Lees de bestseller Dromen Durven Doen van Ben Tiggelaar die niet alleen boordevol handige tips staat maar u tevens de handvaten biedt om met die vijf procent van uw bewust gestuurde gedrag van veranderen een (onbewuste) gewoonte te maken. Als u al het een en ander weet van gedragsverandering zult u niets nieuws leren, maar deze kennis wel weer even op een inspirerende manier gepresenteerd krijgen en vooral gemotiveerd raken om die in de praktijk te brengen. Gedragsverandering is tenslotte een kwestie van doen.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Negatieve boodschap sorteert meer effect dan positieve
 Van goede voornemens komt meer terecht dan we denken
 Werknemer neemt verantwoordelijkheid voor eigen loopbaan
 Vier manieren om de vesting te bestormen – en te krijgen wat u wilt
 
 
reacties
 
Helma van Wanrooij  |   | 
12-01-2011
 | 
09:12 uur
Het boekje dromen, durven, doen was inderdaad een ispirerend boekje. Ik heb inmiddels wat andere boekjes gelezen en lezingen bijgewoond van Tiggelaar en dat stelt teleur. Het is meer van hetzelfde, een herhaling van zatten en dat is jammer.
EE Maas  |   | 
12-01-2011
 | 
21:39 uur
Gedragsverandering begint door te doen! Wát staat dan te doen? Vervolgens [naast jezelf?] over brengen op het collectief. Inmiddels is de nieuwswaarde gering maar de kracht ligt m.i. juist in de herhaling, tot de cirkel niet één keer maar vanzelf rond draait. Chapeau!
Marjolein van Vessem  |   | 
17-01-2011
 | 
18:49 uur
Het is handig om concreet te bedenken, kan ook met een groep, wat het doel wordt van de verandering en welke stappen er dan nodig zijn. Bij elke stap beschrijf je een concrete handeling. Het is even oefenen met concrete stappen bedenken, maar het maakt het wel een uitdaging. I.p.v. vage voornemens en intenties zijn er acties waar je elkaar later feed back op kan geven. Binnen Opvoedondersteuning werken we altijd zo met ouders die hun gedrag willen veranderen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10