zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een kwart van de werknemers wordt uitgescholden

11 januari 2011 - Uit grootschalig onderzoek van Effectory blijkt dat maar liefst één op de vier medewerkers weleens uitgescholden wordt op de werkvloer. Vooral cliënten maken zich hier schuldig aan, maar ook collega's kunnen de boosdoener zijn. Ook geeft zestien procent van de medewerkers aan op het werk ooit bedreigd te zijn. Ruim vijftien procent is bang om op het werk bij een vechtpartij betrokken te raken.

Het onderzoek is in 2010 landelijk uitgevoerd onder ruim 300.000 medewerkers, werkzaam in diverse sectoren. Van alle sectoren in Nederland blijken medewerkers in de zorg het meest met geweld bedreigd te worden. Maar liefst één op de drie medewerkers geeft aan dit in 2010 meegemaakt te hebben. Medewerkers van woningcorporaties volgen hierna, één op de vier geeft in deze sector aan in aanraking te zijn geweest met geweldsdreigingen. 



Retailmedewerker voelt zich veilig
Opvallend is dat medewerkers in de retailsector zich relatief veilig voelen. 91 procentvan de medewerkers geeft aan zich, ondanks de winkelcriminaliteit, niet tot nauwelijks bedreigd te voelen. Bouwvakkers en fabrieksarbeiders scoren echter het allerbeste, hier geeft slechts vier procent aan weleens bedreigd te zijn. Een ruime meerderheid van 96 procent voelt zich veilig op het werk. 

Leeftijd speelt een rol
Uit het onderzoek blijkt ook dat jongeren tot 24 jaar het meeste te maken hebben met schelden en geweldsdreigingen op de werkvloer. Circa 35 procent is hiermee in aanraking geweest in 2010. Naarmate de leeftijd van medewerkers stijgt, neemt het onveilige gevoel overigens sterk af. Van de groep 55-plussers geeft nog achttien procent weleens aan te maken te hebben met agressie op de werkvloer, een afname van bijna 50 procent. 

Verklaring?
Hoe zijn deze verschillen te verklaren? Arne Barends, directeur van Effectory: "Zorg en wonen zijn primaire levensbehoeften. Deze vormen van dienstverlening zijn heel belangrijk voor mensen en daarom emotioneel geladen. Zodra cliënten ervaren dat zij niet goed worden geholpen, worden zij sneller fel richting het personeel. Medewerkers in de zorg- en woningsector leggen daarnaast regelmatig huisbezoeken af, zij komen in de omgeving cliënten zich het sterkst voelen. Met name woningcorporaties hebben bovengemiddeld veel klanten uit lagere sociale milieus. Dit alles vermindert de rem op agressie. Een betreurenswaardige constatering." 

Makkelijk doelwit
En jongeren, waarom komen zij vaker in aanraking met geweld? Barends: "Dat jongeren meer te maken hebben met geweld, heeft waarschijnlijk te maken met hun junioriteit. Zij hebben vaak nog geen sterke positie op de werkvloer veroverd en zijn daarom een gemakkelijk doelwit om tegen uit te vallen, voor zowel collega's als cliënten. Ook zijn zij, door een gebrek aan ervaring en overwicht, zelf nog minder goed in staat om beheerst te reageren op dreigende situaties."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemer zelf aan zet tegen agressie en geweld
 Negen manieren om om te gaan met een verbaal agressieve collega
 Geen gepest en lichter werk stimuleren langer doorwerken
 Pesten maakt meer kapot dan seksuele intimidatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10