De vijf meest gemaakte fouten bij het inhuren van een interimmer
16 december 2010 -
Veel interim-klussen mislukken omdat HR-managers persoonlijke kennissen aantrekken. Dat blijkt uit inventarisatie van Mandaat. Fouten bij de werving van tijdelijk personeel moeten voorkomen worden. Het aantrekken van geschikte kandidaten is tijdens het herstel immers belangrijker dan ooit.
Het komt vaak voor dat HR-managers kennissen aannemen omdat ze hen vertrouwen of willen helpen. Dat kan echter één van de grootste fouten zijn die een HR-manager kan maken.
Vijf meest gemaakte fouten
Mandaat stelde na een inventarisatie de vijf meest gemaakte fouten in het aantrekken van interim-personeel op:
1. Een bekende binnenhalen vanwege sympathie
Het is aantrekkelijk om iemand die je goed kent aan te nemen, omdat je diegene vertrouwt of omdat de betreffende persoon al een tijdje werkloos is. Dit is echter niet altijd de juiste persoon voor de opdracht.
2. Een kandidaat afwijzen uit verdediging
De opdrachtgever voelt zich bedreigd door de kwaliteit van een interim-manager. De keuze wordt dan gebaseerd op het behoud van de positie van de opdrachtgever.
3. Onvolledige opdrachtformulering
Bijvoorbeeld omdat de opdrachtgever het probleem (deels) zelf veroorzaakt.
4. Onvoldoende communicatie met betrokkenen
Er wordt vaak niet goed nagedacht over de reactie van het personeel en investeerders.
5. Niet controleren van CV en referenties
Ervaringen uit het verleden maken de interimmer.
Korte reactie:
ad1. Als dat zo zou zijn dan zegt dat ook veel over de kwaliteit van de HRM manager en zal deze zsm moeten worden vervangen.
ad2. Een interimanager van enig niveau zal altijd een opdracht kunnen uitvoeren ook al is zijn opdrachtgever van mindere kwaliteit managerial gezien, jonger van leeftijd etc. Als de opdracht goed wordt uitgevoerd is het uiteindelijk de opdrachtgever die hier in zijn aanzien en binnen zijn positie profijt van zal hebben.
ad3. Opdrachtformuleringen kloppen voor 80% in de praktijk niet. Ook hier geldt dat het niveau van zowel het intermediair als van de interimmer bepalend is dit vooraf kloppend en helder te maken. Lijkt me voor zich spreken!
ad4. Referenties blijkt in de praktijk belangrijker dan de CV controle. Het eerste is bepalender voor een juiste match voor de opdracht naast 20% de rol voor de macth van de intermediair.