zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De vijf meest gemaakte fouten bij het inhuren van een interimmer

16 december 2010 - Veel interim-klussen mislukken omdat HR-managers persoonlijke kennissen aantrekken. Dat blijkt uit inventarisatie van Mandaat. Fouten bij de werving van tijdelijk personeel moeten voorkomen worden. Het aantrekken van geschikte kandidaten is tijdens het herstel immers belangrijker dan ooit.

Het komt vaak voor dat HR-managers kennissen aannemen omdat ze hen vertrouwen of willen helpen. Dat kan echter één van de grootste fouten zijn die een HR-manager kan maken. 



Vijf meest gemaakte fouten
Mandaat stelde na een inventarisatie de vijf meest gemaakte fouten in het aantrekken van interim-personeel op: 

1. Een bekende binnenhalen vanwege sympathie
 
Het is aantrekkelijk om iemand die je goed kent aan te nemen, omdat je diegene vertrouwt of omdat de betreffende persoon al een tijdje werkloos is. Dit is echter niet altijd de juiste persoon voor de opdracht. 

2. Een kandidaat afwijzen uit verdediging 
De opdrachtgever voelt zich bedreigd door de kwaliteit van een interim-manager. De keuze wordt dan gebaseerd op het behoud van de positie van de opdrachtgever. 

3. Onvolledige opdrachtformulering 
Bijvoorbeeld omdat de opdrachtgever het probleem (deels) zelf veroorzaakt. 

4. Onvoldoende communicatie met betrokkenen 
Er wordt vaak niet goed nagedacht over de reactie van het personeel en investeerders. 

5. Niet controleren van CV en referenties
 
Ervaringen uit het verleden maken de interimmer.

 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Oudere, algemeen manager - en zijn kennis - verdwijnt van het toneel
 Rol werving- & selectiebureaus is veranderd door social media
 ZZP-er positief ondanks moeilijke tijden
 Goed interim-management voorspelbaar door acht succesfactoren
 
 
reacties
 
Joost van Straaten  |   | 
16-12-2010
 | 
11:15 uur
Korte reactie:
ad1. Als dat zo zou zijn dan zegt dat ook veel over de kwaliteit van de HRM manager en zal deze zsm moeten worden vervangen.
ad2. Een interimanager van enig niveau zal altijd een opdracht kunnen uitvoeren ook al is zijn opdrachtgever van mindere kwaliteit managerial gezien, jonger van leeftijd etc. Als de opdracht goed wordt uitgevoerd is het uiteindelijk de opdrachtgever die hier in zijn aanzien en binnen zijn positie profijt van zal hebben.
ad3. Opdrachtformuleringen kloppen voor 80% in de praktijk niet. Ook hier geldt dat het niveau van zowel het intermediair als van de interimmer bepalend is dit vooraf kloppend en helder te maken. Lijkt me voor zich spreken!
ad4. Referenties blijkt in de praktijk belangrijker dan de CV controle. Het eerste is bepalender voor een juiste match voor de opdracht naast 20% de rol voor de macth van de intermediair.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10