zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Alternatief voor zelfroosteren: participerend plannen

9 november 2010 - Zelfroosteren wordt vaak genoemd als dé manier om werknemers meer invloed te geven op hun werkrooster. Ondanks positieve ervaringen in Zweden, is zelfroosteren in Nederland tot nu toe nauwelijks van de grond gekomen en is het aantal succesvolle implementaties op één hand te tellen.

In het nieuwe whitepaper van Paralax, in samenwerking met Modernworkx en TNO, wordt daarom ook geconcludeerd dat dit model van zelfroosteren zijn doel gemakkelijk voorbij schiet. Het model is te veel gericht op de individuele wensen van de werknemers en heeft te weinig oog voor de (bedrijfseconomische) doelen van de organisatie als geheel en haar klanten. 



Medewerkertevredenheid
Fred Peters, Senior Business Consultant bij Paralax: "Medewerkertevredenheid moet niet een doel op zich vormen, maar moet een middel zijn om de doelen die je als organisatie hebt gesteld te bereiken. We moeten in Nederland daarom toe naar een model dat niet alleen voor de medewerker meerwaarde creëert, maar waarmee ook winst te behalen is voor de werkgever en de opdrachtgever (klant). Hierbij is het van belang dat alle belanghebbenden betrokken zijn bij het rooster- en planningsproces en hieraan hun bijdrage leveren. Dat noemen we participerend plannen." 

Participerend plannen

Bij participerend plannen geeft de werkgever – en eventueel de opdrachtgever - aan welke taken en activiteiten uitgevoerd dienen te worden. De medewerker geeft daarna zijn beschikbaarheidvoorkeuren aan en de planner zorgt er vervolgens voor dat er een sluitend rooster ontstaat dat tegemoet komt aan de belangen van alle betrokkenen. Nadat het conceptrooster tot stand is gekomen dient er ondersteuning te zijn voor bijvoorbeeld het oplossen van knelpunten, ruilen van diensten. Hierbij is een optimaal ondersteunende oplossing voor planner en medewerkers een vereiste. Door participerend plannen is niet alleen rendement te halen in betere arbeidsverhoudingen en medewerkertevredenheid. Effecten als een hogere productiviteit, een lager ziekteverzuim en minder verloop hebben een directe invloed op de bedrijfsresultaten.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘Vrouw moet werkwensen zelf realiseren’
 Best-in-class bedrijven plannen met scenario's
 Over planning, control, communicatie en vooral doen
 Overoptimisme staat planning in de weg
 
 
reacties
 
Helma van Wanrooij  |   | 
9-11-2010
 | 
09:11 uur
We hebben er enige ervaring mee, maar werkt alleen als het 'echt' is. Geen doel op zich, niet doen omdat het goed voor de buitenwacht is. Je moet echt de toegevoegde waarde inzien (want die is er wel degelijk), anders werkt het inderdaad niet.
Edwin  |   | 
9-11-2010
 | 
09:37 uur
Zolang organisaties zijn ingericht rond tegenstrijdige belangen, rond polarisering, is het kansloos om een tool in te voeren die uitgaat van synergie. Als onderdeel van een totale herinrichting is het veel aannemelijker dat zelfroosteren vanuit wederzijds belang wordt uitgevoerd. Autonomie zonder directe verantwoordelijkheid voor de consequenties van je keuzes, werkt niet.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10