zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nog drie essentiële elementen in een social media policy

22 juni 2010 - In vorige artikelen legde Mic Adam, manager van Vanguard Leadership, de nadruk op het hebben van een sociale media policy. Het lezen van de gebruiksvoorwaarden voor social media is een belangrijke stap naar het opstellen van een social media policy. Hij heeft er daarom drie elementen aan toegevoegd.

1. Een 'disclaimer'


Het lijkt overbodig, maar elke persoonlijke blog moet een dergelijk disclaimer hebben om aan te duiden dat de standpunten die door de auteur worden ingenomen enkel van hem/haar zelf zijn en niet die van het bedrijf. Hierbij helpt het om te schrijven in de eerste persoon. 

2. Een duidelijke omschrijving van de eigenaar van de informatie

Het moet duidelijk zijn dat alle groepsinformatie, connecties/fans, foto’s en dergelijke in naam van het bedrijf (ook alles wat met het e-mail adres van het bedrijf is aangemaakt), het eigendom is van het bedrijf. Dat wil zeggen dat als de persoon die deze informatie beheert het bedrijf verlaat, al deze informatie overdraagbaar moet zijn.
3. Een paragraaf in verband met hardware en software
De meeste mensen die aan social media deelnemen, doen dit van verschillende platformen (werk PC, thuis PC en mobieltje). Er moet duidelijk worden aangegeven dat al deze platformen de nodige bescherming genieten tegen virussen en andere aanvallen om de informatie van het bedrijf te beschermen. Daarnaast moet het bedrijf aangeven of de werk PC mag worden gebruikt voor sociale media. 

Bandbreedte
Een goed raad naar de bedrijven toe is dat ze misschien meer inzicht kunnen geven aan hun gebruikers in verband met de belasting die bepaalde media op hun netwerk kunnen leggen. Het is algemeen bekend dat YouTube een bandbreedte vreter is. De meeste werknemers weten dit niet en als u dit communiceert zullen ze begrijpen waarom het wordt afgesloten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Het gevaar van social media voor het bedrijfsleven
 Heeft u behoefte aan een social media officer?
 De implementatie van een social media policy in vijf stappen
 Een social media beleid is niet meer optioneel
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10