zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

CIO’s zijn de nieuwe verandermanagers

20 oktober 2010 - Cognizant toont aan dat ruim driekwart van de wereldwijde organisaties binnen drie jaar innovatie, concurrentie en productiviteit gaat verhogen met behulp van virtualisatie. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Next-Generation CIOs: Change Agents for the Global Virtual Workplace’.

De Economist Intelligence Unit (EIU) heeft het onderzoek uitgevoerd in Europa en Noord-Amerika en het rapport in samenwerking met Cognizant Business Consulting geschreven. 



Herstructurering
Het rapport onthult de rol van CIO’s in de herstructurering van werkwijzen binnen de organisatie. Onder de ruim 400 respondenten – waarvan het grootste deel CIO, CEO, vicepresident of directeur is – ondervinden degenen die verschuiven naar virtuele en collaboratieve teams de voordelen van meer innovatie, effectievere talentwerving en -behoud en meer productiviteit. Eén op de zes geeft aan dat hun organisatie nu al resultaat ziet en nog eens één vijfde verwacht meer voordeel te behalen binnen een jaar. 

Virtualisatie
"Momenteel bekijken directieleden nieuwe werkwijzen die antwoorden kunnen geven op verschillende veranderingen in de markt, waaronder globalisatie, nieuwe samenwerkingsvormen en technologieën," zegt Malcolm Frank, Senior vicepresident Strategie bij Cognizant. "Daarnaast is er een toenemende groep van medewerkers en consumenten die zich meer richten op technologie. De virtualisatie van mensen, processen en technologieën resulteert in een snellere time to market en verdere innovatie." 

Efficientie en inzicht
Mark Livingston, senior vicepresident bij Cognizant Business Consulting: "Omdat we met wereldwijde kennisorganisaties werken, zien we als eerste hoe virtuele teams sneller het heft in handen nemen als de CIO betrokken is bij het proces. CIO’s bezitten de efficiëntie en het inzicht om veranderingen in zakelijke processen te bewerkstelligen. Ook kunnen zij zakelijke processen en platforms integreren. Dit is vaak gebaseerd op cloud-, sociale en mobiele technologieën en maakt het werk productiever en kostenefficiënter." 

Initiatief tot transformatie
Volgens 42 procent van de ondervraagden moet de CIO het initiatief nemen in de transformatie naar een meer virtuele werkplek. Alleen de CEO’s werden hoger gewaardeerd met 55 procent. Dit geeft aan dat de CIO een strategisch leider is die, naast de CEO, IT-mogelijkheden kan afstemmen op de zakelijke benodigdheden. 

Belangrijkste bevindingen
De belangrijkste bevindingen van het onderzoek omvatten:
• Virtuele teamstructuren stimuleren productievere relaties met interne en externe partners
• Organisaties die virtuele teams hebben samengesteld ondervinden voordeel door meer innovatie en concurrentie. Echter, ze missen vaak de methodes om de uiteindelijke kwantitatieve impact te meten
• CIO’s hebben een breed organisatieperspectief en kennen de mensen, middelen, technologieën en technieken die nodig zijn om een bedrijfscultuur voor virtuele teams te creëren

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 CIO’s worden geconfronteerd met nieuw, competitief landschap
 CIO heeft meer te zeggen maar is minder tevreden
 Nederlandse CIO heeft meer verantwoordelijkheid dan buitenlandse collega’s
 Positie CIO sterk verbeterd
 
 
reacties
 
Helma van Wanrooij  |   | 
20-10-2010
 | 
08:46 uur
Dat de CIO steeds vaker voor verandertrajecten in beeld komt is bekend, maar mijn ervaring als verandermanager is dat het snel dreigt strikt richting de cijfers te gaan.
Verandermanagement is een vak dat verder gaat dan saneren en snel een quick win behalen. Een quick win leukt de boeken op en geeft op korte termijn resultaat. Wil je echter ook de lange(re) termin meenemen (een organisatie toekomstvast maken), dan komt hier wel wat meer bij kijken. En dat is preken voor eigen parochie, maar eerlijk zijn naar de klant.
Gabriel Schild  |   | 
20-10-2010
 | 
20:52 uur
De ''nieuwe'' CIO is meer en meer een verandermanager die belast wordt met het inzetten van IT in functie van strategische en operationele vraagstukken binnen de onderneming, en zich minder en minder bezig houdt met het ''runnen'' van IT (de zogenaamde lights-on aktiviteiten).

In de onderneming van de toekomst (werkend met virtuele teams die collaboratieve tools gebruiken, met zoveel mogelijk CapEx vervangen door OpEx en contextuele processen gekocht via / ge-outsourced naar derde partijen) zijn innovatie, produktiviteit en talent management de nieuwe instrumenten om zich te onderscheiden van de concurrentie. Uit het onderzoek van de Economist blijkt dat CIOs de aangewezen change managers zijn om de infrastruktuur voor bovenstaande instrumenten te verwezenlijken, en het gebruik van social tools, thuiswerken en virtuele teams te stimuleren.

De direkte financiele impact van het gebruik van deze instrumenten is echter nog moeilijk uit te drukken, en ik ben het met je eens dat in zulke situatie's quick wins met sanering snel de voorkeur krijgen boven echte verandertrajekten met langdurige impact.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10