zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bedrijven jagen klanten weg

5 oktober 2010 - Uit onderzoek van Effectory blijkt dat de klanttevredenheid bij consumenten tussen 2008 en 2010 is gedaald naar een 6,5. Ondernemers zien dit echter niet als een probleem en weigeren serieus actie te ondernemen. De workshops 'Klanten wegjagen' van Erik Mathlener geven hierop een veelbelovend antwoord.

Het wegjagen van klanten neemt steeds grotere vormen aan in Nederland. Ergens wisten we dat al, maar nu kan het gestaafd worden met resultaten van onderzoek naar de klanttevredenheid onder consumenten. Uit de periodieke onderzoeken van Effectory blijkt dat de gemiddelde scores voor de algemene tevredenheid bij consumenten tussen 2008 en 2010 is gedaald naar een 6,5. Dit ligt behoorlijk onder de 7, de gangbare norm in Nederland. 



Zeven procent omzetwinst
Een voor de hand liggende reactie uit het bedrijfsleven zou zijn: verbeter de klanttevredenheid! Dit blijkt echter niet uit de cijfers. Nochtans zou op deze manier een omzetwinst van zowat zeven procent behaald kunnen worden. Blijkbaar zien veel bedrijven dit niet als een positieve business case. "Opmerkelijk," noemt Erik Mathlener dit. "Er is nauwelijks een investering nodig om die zeven procent omzetstijging binnen te halen. De klanttevredenheid is effectief te verhogen door simpelweg de juiste attitude aan te nemen." 

Workshops
Om directeuren, managers én medewerkers daarvan te doordringen, organiseert Mathlener in samenwerking met 'Het Slimme MKB' een serie workshops onder de prikkelende titel 'Klanten Wegjagen'. De deelnemers wordt op een ludieke manier een spiegel voorgehouden en meegenomen in de belevingswereld van hun klant. Daarbij wordt pijnlijk duidelijk hoe bedreven men is geworden in het wegjagen van die klant. Erik Mathlener brengt zijn leerzame boodschap met veel humor en verhalen op een onconventionele manier. Uiteraard worden de deelnemers rijk voorzien van tips hoe het wel moet. Ook worden direct handvaten aangereikt voor slimmer ondernemen. De workshops worden gehouden in Zwolle, Arnhem, Almere, Assen, Amsterdam en Heerenveen.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Twee derde Nederlanders dik tevreden met baas
 Online neemt de rol van de papieren folder langzaam over
 Jongeren werken aan gezonde wereld en energietransitie tijdens de Tech Day
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ‘PDCA cyclus laat bedrijfsresultaten stijgen’
 Goede informatielogistiek voorwaarde voor zakelijk succes
 Klantfocus zal economische groei aanjagen
 Slechte klantenservice kost miljarden
 
 
reacties
 
Marco  |   | 
5-10-2010
 | 
08:38 uur
Guido Thys heeft hier een geweldig programma voor: (Klik hier)
Ron Ladage  |   | 
5-10-2010
 | 
09:06 uur
Toch wat opmerkelijk artikel, ik ken Harry van de wegjaagclub persoonlijk en raad iedereen aan om daar eens kennis mee te maken.
Toch zijn er ook anderen die dit kunnen aanbieden.
Ik ben niet echt gewend van Managers-online dat er zo overduidelijk reclame wordt gemaakt voor een bedrijf. Mocht dit een nieuwe trent worden, dan houd ook ik mij aanbevolen om d.m.v. uw artikelen reclame te mogen maken.
Joustra  |   | 
5-10-2010
 | 
09:33 uur
Bedrijven zijn bang voor veeleisende klanten. Door de afgelopen crisis periode is de fucus gelegd op de kwantiteit. Zaak is dat bedrijven het vertrouwen in de klanten gaat vinden. Dan vind de klant het vertrouwen terug in het bedrijf. En vertrouwd zijn met een bedrijf wordt in zekerezin als kwalitatief gezien en zal de klant dus meer tevreden stellen.
Karin  |   | 
5-10-2010
 | 
10:19 uur
Als je echt wilt ondervinden hoe het is om weggejaagd te worden, probeer dan eens bij Vodafone zakelijk te bestellen. Ze hebben een opmerkelijk vaardigheid ontwikkeld in het klanten op de kast jagen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst (1) 
Zo toegankelijk zijn websites waar je belangrijke zaken regelt (1) 
Young Professionals ervaren steeds meer stress (1) 
Twee na grootste stijging werkgelegenheid ooit  (1) 
Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending (1) 
Een compromis tussen werk en levensgeluk? Nee, bedankt! (1) 
Bedrijven kunnen veel winnen door klant te verrassen met hun service (1) 
top10
Werkgevers zien welzijn als topprioriteit bij terugkeer naar kantoor
Nederlandse arbeidsmarkt kent aankomend kwartaal grootste stijging werkgelegenheid sinds 2003
Ruim zeventien procent meer arbeidsconflicten dan voor de pandemie
Zakelijk reizen na corona: grote behoefte aan ‘grenzeloze benefits’
Nederlanders maken zich zorgen over veiligheid elektronische handtekening
Nalatigheid beveiligen softwareontwikkeling moet gevolgen krijgen
Groeipijnen en structurele onzekerheden zetten rem op economisch herstel
30 transformaties om tot een beter functionerende arbeidsmarkt te komen
Werkgever verwacht herfst vol verzuim
Wat iedereen moet weten over Microlearning
meer top 10