zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Netwerkcompetenties geven voordeel bij solliciteren

19 augustus 2010 - Regelmatig wordt er in personeelsadvertenties gevraagd naar mensen met een goed en groot netwerk. De geboren netwerkers hebben een streepje voor. De huidige cv’s geven echter geen inzicht in de netwerkcompetentie of waarde van het netwerk van de sollicitant.

Organisaties weten niet hoe ze deze netwerkwaarden moeten toetsen en werkzoekenden weten nauwelijks hoe ze hun netwerkvaardigheden en netwerkwaarde op papier moeten zetten. Netwerkadviesorganisatie La Red voorspelt dat de persoonlijke netwerkkaart in de toekomst onmisbaar wordt in het sollicitatieproces. 



Visuele weergave netwerk

De persoonlijke netwerkkaart is een visuele weergave van het netwerk van de sollicitant met waardering op functiespecifieke kenmerken. Als account manager is een ander soort netwerk nodig dan als hoofd human resource management. De persoonlijke netwerkkaart kan onder andere gemaakt worden door het eigen e-mailverkeer van de afgelopen drie jaar te analyseren. La Red ondervroeg een zestigtal organisaties die in hun personeelsadvertentie op zoek zijn naar mensen met goede netwerkcapaciteiten. Voor organisaties is het veelal onduidelijk wat ze aan sociaal kapitaal nodig hebben. Laat staan dat organisaties weten hoe ze kunnen toetsen of iemand een geboren netwerker is.
"Werkzoekenden kunnen wel laten zien dat ze bijvoorbeeld veel volgers op Twitter of veel LinkedIn connecties hebben, maar dat zegt nog niets over de waarde van de getoonde relaties. De persoonlijke netwerkkaart helpt werkgevers om ook het sociaal kapitaal en de netwerkvaardigheden van de sollicitanten mee te kunnen laten wegen in het sollicitatieproces," aldus directeur van La Red Miriam Notten. 

Totale kapitaaloverzicht

In de reguliere cv’s geven mensen een overzicht van het menselijk kapitaal, het politiek kapitaal en het culturele kapitaal. In de toekomst zullen mensen naast het reguliere cv hun totale kapitaaloverzicht moeten ontwikkelen. "Het sociale kapitaal ontbreekt nu terwijl werkgevers hier wel inzicht in willen krijgen", aldus Notten. Sociaal kapitaal staat niet voor de waarde van mensen in een organisatie. Sociaal kapitaal is datgene wat beschikbaar komt via anderen door de relatie die je met deze anderen onderhoudt.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Netwerken gaat tegenwoordig via professionele netwerksites
 Rol werving- & selectiebureaus is veranderd door social media
 Nederlander 'netwerkt' zeven uur per maand
 Netwerken oude stijl werkt niet meer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10