zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe neemt u een compliment in ontvangst?

Door: Frank van Marwijk
 
Een compliment is een onmisbare vorm van waardering. De meeste managers zijn het er over eens dat deze vorm van positieve aandacht van onschatbare waarde is. Toch blijken we er niet altijd even goed in. We geven soms een compliment voor bijzondere prestaties, maar vergeten te complimenteren voor het dagelijkse werk. Soms weten we niet wanneer, hoe of wie we moeten complimenteren. Maar behalve op een goede manier complimentjes te geven, weten we ook niet altijd even goed hoe we zelf een compliment in ontvangst zouden moeten nemen. Donderdag 1 maart is het weer Nationale Complimentendag. Wees gereed voor de complimentenstorm en leer hier hoe u het beste een schouderklopje in ontvangst neemt.

Bijzondere aandacht voor het compliment
Een goed compliment is een onmisbaar managementinstrument. Daarom heb ik aan dit onderwerp al verschillende keren aandacht besteed. De eerste keer dat ik over complimenten schreef, stond vooral uw blijk van waardering aan anderen centraal. Daarna beschreef ik hoe het komt dat mensen gewoonlijk zo weinig complimenten geven en hoe u daar verandering in kunt brengen. Vervolgens heb ik u suggesties aan de hand gedaan om ook zelf meer waardering te krijgen. En nadat ik heb beschreven hoe u van waarderingsmanagement een levensstijl kan maken, gaf ik u nog twaalf manieren om een compliment te geven.

Een compliment geven is een van dé manieren om aardig gevonden te worden. Dat is niet voor niets. Door een compliment te geven laat u blijken dat u oog hebt voor de positieve kant van de ander. Als ruil krijgt u waardering terug. Maar niet alleen het geven van complimenten is belangrijk. Het verdient zeker aandacht hoe u een compliment in ontvangst neemt. Evenals bij het krijgen van kritiek is het ontvangen van een compliment iets waar niet iedereen altijd goed mee overweg kan. Open staan voor positieve of negatieve feedback blijft een kunst apart. 

Het diskwalificeren van een compliment
Het in ontvangst nemen van een compliment gaat ons als Nederlanders niet altijd zo gemakkelijk af. Complimentjes maken ons onzeker, we twijfelen over de oprechtheid, vinden dat onze prestatie niet de moeite waard is of menen dat anderen het compliment meer verdienen. Vaak diskwalificeren we daarom de waarderingen van anderen. Dit nodigt hen weinig uit om zich lovend over ons of onze prestaties uit te laten. En vervolgens beklagen we ons er over dat we zo weinig complimentjes ontvangen. Wat zitten we toch raar in elkaar! We doen soms ons uiterste best om het anderen onmogelijk te maken ons waardering te geven. Hier volgen zes manieren hoe we een compliment kunnen diskwalificeren.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa (1) 
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
Zes inspirerende ideeën voor een geslaagd bedrijfsuitje (1) 
Hybride ZZP’ers zijn waardevolle arbeidskrachten (1) 
top10
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto
Data science essentieel voor toekomstvaste verzekeraar
Waarom spraakgestuurde apparaten de customer journey transformeren
Arbeidsmarkt werkt door in loonafspraken
Brabantse (tech)bedrijven populair onder bèta-talent
Stijging Britse werkzoekenden naar baan in de EU
Leaserijder rijdt langer door op winterbanden
De lat moet hoger op het gebied van privacy
Vier best practices voor een transformatie van finance
meer top 10
vacatures
meer vacatures