zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
artikelen
 

Hoe neemt u een compliment in ontvangst?

Door: Frank van Marwijk
 
Een compliment is een onmisbare vorm van waardering. De meeste managers zijn het er over eens dat deze vorm van positieve aandacht van onschatbare waarde is. Toch blijken we er niet altijd even goed in. We geven soms een compliment voor bijzondere prestaties, maar vergeten te complimenteren voor het dagelijkse werk. Soms weten we niet wanneer, hoe of wie we moeten complimenteren. Maar behalve op een goede manier complimentjes te geven, weten we ook niet altijd even goed hoe we zelf een compliment in ontvangst zouden moeten nemen. Donderdag 1 maart is het weer Nationale Complimentendag. Wees gereed voor de complimentenstorm en leer hier hoe u het beste een schouderklopje in ontvangst neemt.

Bijzondere aandacht voor het compliment
Een goed compliment is een onmisbaar managementinstrument. Daarom heb ik aan dit onderwerp al verschillende keren aandacht besteed. De eerste keer dat ik over complimenten schreef, stond vooral uw blijk van waardering aan anderen centraal. Daarna beschreef ik hoe het komt dat mensen gewoonlijk zo weinig complimenten geven en hoe u daar verandering in kunt brengen. Vervolgens heb ik u suggesties aan de hand gedaan om ook zelf meer waardering te krijgen. En nadat ik heb beschreven hoe u van waarderingsmanagement een levensstijl kan maken, gaf ik u nog twaalf manieren om een compliment te geven.

Een compliment geven is een van dé manieren om aardig gevonden te worden. Dat is niet voor niets. Door een compliment te geven laat u blijken dat u oog hebt voor de positieve kant van de ander. Als ruil krijgt u waardering terug. Maar niet alleen het geven van complimenten is belangrijk. Het verdient zeker aandacht hoe u een compliment in ontvangst neemt. Evenals bij het krijgen van kritiek is het ontvangen van een compliment iets waar niet iedereen altijd goed mee overweg kan. Open staan voor positieve of negatieve feedback blijft een kunst apart. 

Het diskwalificeren van een compliment
Het in ontvangst nemen van een compliment gaat ons als Nederlanders niet altijd zo gemakkelijk af. Complimentjes maken ons onzeker, we twijfelen over de oprechtheid, vinden dat onze prestatie niet de moeite waard is of menen dat anderen het compliment meer verdienen. Vaak diskwalificeren we daarom de waarderingen van anderen. Dit nodigt hen weinig uit om zich lovend over ons of onze prestaties uit te laten. En vervolgens beklagen we ons er over dat we zo weinig complimentjes ontvangen. Wat zitten we toch raar in elkaar! We doen soms ons uiterste best om het anderen onmogelijk te maken ons waardering te geven. Hier volgen zes manieren hoe we een compliment kunnen diskwalificeren.
 

Gratis toegang

Alleen geregistreerde abonnees hebben toegang tot deze pagina.

Registratie is volledig gratis en geeft u direct toegang tot het opgevraagde document of artikel en tot honderden andere checklists, artikelen, contracten en tests & tools.

GRATIS REGISTREREN
 
Bent u al abonnee, vul hier uw e-mailadres en wachtwoord in:

E-mailadres:
Uw persoonlijke wachtwoord:
Wachtwoord vergeten?
 
 
Hoe werkt een laadpaal voor elektrische auto’s eigenlijk?
De meest belangrijke bedrijfsverzekeringen op een rijtje
reacties
'Cybersecurity moet een schoolvak worden' (1) 
De vier belangrijkste betaaltrends om naar uit te kijken in 2020 (1) 
Meer productiviteit in minder tijd (2) 
Europese markt overspoeld met nepartikelen (2) 
Arbeidsmarkt onverminderd goed (1) 
Angst voor baanverlies leidt tot slapeloze nachten (1) 
Meerderheid werknemers denkt dat technologie hun werkervaring verbetert (1) 
top10
Nederlanders bezorgd over de toekomst
Vijf leidende technologietrends
Vier HR-trends voor 2020
Nederland in top tien economisch meest getroffen landen door coronavirus
'Cybersecurity moet een schoolvak worden'
Bedrijfsleven leunt op achterhaald beleid wanneer het gaat om cyberveiligheid
Nederlanders in Europese kopgroep digitale vaardigheden
Supply Chain 4. 0: Klantbeleving als doorslaggevende succesfactor
Diversiteit in Raad van Commissarissen neemt gestaag toe
Volop aandacht voor het menselijk kapitaal
meer top 10