zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
auteurs
 

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk is Nederlands bekendste lichaamstaalexpert (lichaamstaal.nl). Zijn kennis van sociaal-psychologische inzichten combineert hij met scherpe observaties uit de praktijk. Van Marwijk is auteur van onder meer de bestsellers Manipuleren kun je leren, en Het Groot Complimentenboek (samen met Hans Poortvliet). In 2017 schreef hij het standaardwerk op het gebied van non-verbale communicatie: Lichaamstaal, alles wat je moet weten om mensen te begrijpen en te beïnvloeden.
Frank van Marwijkinfo@lichaamstaal.nl
 
 
 

Artikelen van Frank van Marwijk:

 

Handleiding voor een goede zelfbeoordeling

Door: Frank van Marwijk , 27 januari 2014
Vandaag voert u een beoordelingsgesprek. Maar het is niet zomaar een beoordelingsgesprek dat u voert. Het is een bijzonder beoordelingsgesprek. Het is namelijk geen personeelslid van u die u beoordeelt. Nee, vandaag beoordeelt u een bijzondere persoon. Vandaag beoordeelt u uzelf. Stelt u zich voor dat u het zelf bent die tegenover u aan tafel plaatsneemt. En stelt u zich voor dat u als leidinggevende uzelf een objectieve beoordeling moet geven.
  Lees verder...
 

Bent u wel in de stemming voor de nieuwjaarsreceptie?

Door: Frank van Marwijk , 05 januari 2014
De nieuwjaarsreceptie. Is het voor u een jaarlijks terugkerend fenomeen waar u plichtmatig uw gezicht laat zien of is het een prettig samenzijn waarbij u een glaasje champagne heft op het nieuwe jaar? Het is maar net in welke stemming u bent. Volgens Frank van Marwijk kunt u zichzelf én uw gezelschap in de juiste stemming brengen.
  Lees verder...
 

Welke prioriteiten stelt u?

Door: Frank van Marwijk , 22 december 2013
Volgens managementgoeroe Stephen Covey is het goed om u steeds af te vragen in hoeverre de vraagstukken die op u afkomen belangrijk (voor uzelf) of alleen maar urgent (in de ogen van anderen) zijn. En in het laatste geval dient u uw grenzen aan te geven. U hoeft niet altijd bereikbaar te zijn en u hoeft niet op alle vragen meteen in te gaan. Soms is het goed om nee te zeggen, het antwoord uit te stellen of de zoektocht naar een oplossing te delegeren. Kortom: u moet prioriteiten stellen, aldus Frank van Marwijk.
  Lees verder...
 

Het effect van uiterlijke schijn

Door: Frank van Marwijk , 24 november 2013
Hoe u uzelf en uw organisatie aan de buitenkant laat zien, heeft effect op de beeldvorming van anderen. En dat beïnvloedt hun meningsvorming en hun handelen. Het is daarom zinvol om aandacht te besteden aan uw "etalage". Net als winkeliers kunt u ervoor zorgen dat u, en alles wat u wilt uitdragen, op een positieve manier opvalt.
  Lees verder...
 

Empathie, is dat wel zo nodig?!

Door: Frank van Marwijk , 03 november 2013
In de eerste aflevering van de tv-serie De Prooi, naar het gelijknamige boek van Jeroen Smit, konden we zien hoe voormalig ABN-topman Rijkman Groenink, gespeeld door Pierre Bokma, een cursus in empathie kreeg. De bankier werd verweten dat hij zich slecht kon inleven in anderen. Daar had hij een list op kunnen verzinnen, zo beschrijft Frank van Marwijk.
  Lees verder...
 

Manipulatief leiderschap

Door: Frank van Marwijk , 27 oktober 2013
Naar aanleiding van zijn boek (inmiddels bestseller) Manipuleren kun je leren krijgt Frank van Marwijk vaak de de vraag of manipuleren wel deugt. Het woord manipuleren heeft een negatieve connotatie. Het roept de associatie op van een persoon die door middel van slinkse trucjes zichzelf wil verrijken, ten koste van anderen. Dat beeld klopt echter niet.
  Lees verder...
 

Tien basisprincipes voor geloofwaardigheid

Door: Frank van Marwijk , 20 oktober 2013
Geloofwaardigheid is een van de belangrijkste eigenschappen die een manager moet bezitten. Net als charisma is dat een eigenschap die je door anderen wordt toebedeeld. Als u geloofwaardig bent, zegt dat vooral iets over het geloof en vertrouwen dat anderen in u hebben. U kunt er wel veel aan doen om uw geloofwaardigheid te vergroten, zo betoogt Frank van Marwijk.
  Lees verder...
 

Hoe goed verstaat u elkaar eigenlijk?

Door: Frank van Marwijk , 30 september 2013
Hoe kan het dat mensen die elkaars taal niet spreken elkaar soms zo goed begrijpen. En evenzeer: hoe kan het dat mensen die elkaars taal wel spreken elkaar niet begrijpen? Dat vroeg lichaamstaaldeskundige Frank van Marwijk zich ook af. Oftewel: hoe goed verstaat u elkaar eigenlijk?
  Lees verder...
 

Bent u bekend hier?

Door: Frank van Marwijk , 15 september 2013
Lichaamstaal speelt een belangrijke rol in een gesprek. Vooral als de de gesprekspartners elkaar nog niet zo goed kennen, zoals bij een sollicitatiegesprek. Kent u elkaar wel goed, zoals in een beoordelingsgesprek, dan moet de rol van lichaamstaal vooral niet overschat worden, aldus Frank van Marwijk in een splinternieuw artikel.
  Lees verder...
 

Twaalf manieren om de communicatie te vervormen

Door: Frank van Marwijk , 25 augustus 2013
Op sommige communicatie zit u soms helemaal niet te wachten. Bijvoorbeeld onbeduidende e-mails van uw medewerker of feedback van een collega. U kunt dan de confrontatie aangaan. Maar meestal gebeurt dat niet. Het vervormen van de communicatie biedt dan uitkomst. Frank van Marwijk beschrijft twaalf manieren waarop u dat kunt doen. En waarop anderen dat bij u doen.
  Lees verder...
 

De betekenis van lachen op het werk

Door: Frank van Marwijk , 28 juli 2013
Managers en medewerkers ervaren hun werk als een serieuze zaak, maar zouden het niet goed vinden als er op het werk nooit werd gelachen. Een goede sfeer in de organisatie is een belangrijke voorwaarde om prettig te kunnen werken en lachen hoort daarbij. Maar wat is dat lachen nu eigenlijk? Waar komt het vandaan en waarom vinden we het belangrijk. En wat kunt u er mee als manager?
  Lees verder...
 

De zin en onzin van open gebaren

Door: Frank van Marwijk , 23 juni 2013
In veel opleidingen voor managers en verkopers wordt uitgelegd hoe ze tijdens hun presentaties optimaal gebruik kunnen maken van gebaren. Er wordt vooral verondersteld dat het goed is om veel met open handen te praten. Ook zou het goed zijn om zoveel mogelijk met uw handen te praten om levendig over te komen. En hoewel gebaren inderdaad behulpzaam kunnen zijn tijdens uw contacten, dient u ze voorzichtig en doordacht te gebruiken.
  Lees verder...
 

Gebruik stijgende lijnen in uw communicatie

Door: Frank van Marwijk , 16 juni 2013
Stijgende lijnen betekenen voorspoed. Als uw statistieken een stijgende lijn laten zien, weet u dat het goed gaat met uw bedrijf. Maar het zien van opgaande lijnen alleen al zorgt voor een betere stemming en aangepast gedrag. Zelfs files blijken korter te worden als de pijlen op de verkeersborden omhoog wijzen. Van deze kennis kunt u ook nuttig gebruik maken in uw werk. Door stijgende lijnen te tonen, legt u het accent op succes en optimisme.
  Lees verder...
 

Stoppen met somberen

Door: Frank van Marwijk , 26 mei 2013
Komen we uit de crisis met positief denken? Frank van Marwijjk denkt dat het kan werken en roept u op om met hem mee te doen. Negeer het mopperen en klagen van anderen. Durf te investeren en ga ervan uit dat anderen dat ook zullen doen. In het begin zullen anderen misschien verbaasd zijn over uw optimisme en vertrouwen. Maar u zult merken dat deze houding enorm besmettelijk is.
  Lees verder...
 
< vorige 12 13 14 15 30 volgende >
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10